Schiller Autó: akkora az igény a nagycsaládos vásárlási támogatásokra, mintha nem is lenne válság

Interjú2020. jún. 23.Devecsai János

Szerencsés helyzetben vagyunk autószalonjainkban abból a szempontból, hogy nagy raktárkészletet tartunk fent. Ez most jól jött akkor, amikor az ellátási láncokban komoly zavar keletkezett, hiszen teljesen leállt minden autógyár hosszabb-rövidebb időre - mondta el Schiller Márk, a Schiller Autó Család marketingvezetője.

A járvány miatt mindenütt kiürültek a kiskereskedések. A Schiller-t mennyire rázta meg a járvány?

Mi megéltünk már pár válságot, hisz 1980 óta foglalkozunk autókkal. Az autókereskedelembe eredetileg még nagyapám vágott bele, de eddig ehhez hasonló krízissel még nem találkoztunk. Széles a paletta, ahol érintettek vagyunk, hiszen foglalkozunk autókereskedelemmel -használttal és újjal is-, szervizeléssel, autó bérbeadással és flottakezeléssel is, lényegében mindent lefedünk az autózás terén, összesen közel 340 főt foglalkoztatunk akikért szintén felelősek vagyunk. Mindezen üzletágak más-más ügyfélkört vonzanak, a tevékenységi kör is szerteágazó. Amikor március 16-án bejelentették az egészségügyi vészhelyzetet, áthangoltuk szolgáltatásainkat értékesítés és szerviz területen is.

Először felszámoltuk a tesztvezetést, mivel úgy gondoltuk, hogy járvány idején nem szerencsés, ha ügyfelünk és az egyik munkatársunk egy zárt légtérben tartózkodnak.

Aztán a telephelyeinken az értékesítésen átálltunk az ügyeleti rendszerre. Az előírásoknak megfelelően csak 15-ig voltunk nyitva a szervizeinkben. Ekkor volt két hét, amikor majdhogynem lenullázódott a forgalmunk az értékesítési területen. Az egyes szalonokba naponta csak 2-3 ember ment be. Igaz ők többnyire vásárlási szándékkal érkeztek. Közben a szerviz-üzletágunk a korábbi szint 40-50 százalékára esett vissza. A mostani válság az egyik legnagyobb csapást az autóbérlési ágazatunkra mérte, mert ezt a szolgáltatásunkat elsősorban külföldről érkező turisták veszik igénybe. A csökkenés mértéke 80-90 százalékos volt ezen a területen. Korábban az volt a terv, hogy a rent-a-car üzletágban egy 500 autós flottát fogunk fenntartani a nyári szezonban, azonban ezt a tervet kénytelenek voltunk lefaragni, hiszen a járványügyi helyzet felülírta a keresletet.

Milyen hatással volt az üzletre az, hogy Budapesten ingyenes lett a parkolás?

Látszott, hogy onnantól az emberek egyre többet kezdték használni az autóikat. Emiatt a balesetek, autó sérülések száma is megnőtt. Ezt onnan láttuk, hogy egyre nagyobb szükség lett a karosszériajavításokra a Schiller Karosszéria Centrumban, ami ennek köszönhetően elkezdett minimális szinten felpörögni.

Vezettek be új szolgáltatásokat a járvány miatt?

Igen többet is. Például megjelent nálunk az online autó bemutatás, illetve a szervizben a hozom-viszem szolgáltatást is felajánlottuk ügyfeleinknek, hogy egy sofőrszolgálattal behozzuk autójukat majd visszavisszük, ha igényt tartanak rá. De egyik új szolgáltatásnak se volt nagy keletje.

Ahogy a járványügyi szabályok elkezdtek lazulni az emberek mind személyesen akarták inkább megnézni a kiszemelt autókat, az autóik szervizbe hozását maguktól megoldották.

A flottakezelő-üzletágra milyen hatással volt a válság?

Itt nem volt hirtelen, drasztikus a visszaesés, hiszen hosszú távú konstrukciókról beszélünk, ugyanakkor az új B2B ügyfelek megszerzése egy ilyen bizonytalan környezetben meglehetősen nehézkesnek bizonyul főleg személyes találkozások hiányában. Több ügyfelünknél is megegyeztünk a havidíj csökkentéséről a futamidő meghosszabbítása mellett, aminek köszönhetően segíteni tudtuk a cashflowjukat.

Az utóbbi hetekben akkor megindult a visszarendeződés?

Ma már nem vagyunk olyan pesszimisták, mint két hónapja. Bár nem értük el a korábbi forgalmi szinteket, de az érdeklődések száma láthatóan megugrott. A tesztvezetéseket is újra elindítottuk, persze körültekintően járunk el a szükséges védelmi intézkedéseket betartva.

Szerencsés helyzetben vagyunk autószalonjainkban abból a szempontból, hogy nagy raktárkészletet tartunk fent.

Ez most jól jött akkor, amikor az ellátási láncokban komoly zavar keletkezett, hiszen teljesen leállt minden autógyár hosszabb-rövidebb időre. Közben ha megnézzük, hogy mekkora igény van a nagycsaládos autóvásárlási támogatásokra akkor ezen a téren olyan mintha nem is lett volna válság. Az érdeklődés akkora, mint a járvány előtt.

Hogy látja: mikor fogják elérni a válság előtti szintet?

Ezt most még lehetetlen megmondani. Egyrészt tudni kell, hogy értékesítés és szervizszempontjából a nyár sose számít erős időszaknak. Azt pedig nem tudjuk, hogy a beharangozott második hullám be fog-e ütni. Nyilván reméljük, hogy nem. Fontos, hogy az autógyárakban a termelés minél előbb visszaálljon a régi kerékvágásba. De ez nem könnyű, van pár hónap „lemaradás”. A többi üzletágunkban várjuk a biztosabb kilátásokat turizmus és üzleti ügyfelek szempontjából, hogy utazni lehessen, illetve a piaci kilátások mindenki számára pozitívak legyenek és merjenek nagyobb értékű, hosszú távú beruházásokat meglépni.