Több mint tízszer annyian szerettek volna online rendelni a Spar-üzletekből a járvány kezdetekor. Ennyit nem, de 70 százalékkal többet tudott a cég meglévő kapacitásaival teljesíteni. "Mára hozzászoktunk a nagy terheléshez, a kereslet is mérséklődött, most vidéken pick-up pontokon történő áruátvételt is tesztelünk" - mondta a növekedés.hu-nak Heiszler Gabriella, a SPAR Magyarország Kereskedelmi Kft. ügyvezető igazgatója.
Hogyan alakult a Spar forgalma a járvány alatt?
Márciusban tapasztaltuk a legnagyobb keresletnövekedést, ekkor két-három hét alatt rendkívüli módon megnőttek a fogyasztói igények. Úgy fogalmaznék, hogy a húsvétot gyakorlatilag előre hoztuk márciusra. Áprilisra valamelyest mérséklődött a boom. Összeségében a két hónap együtt azt hozta, amire számítottunk, csak jelentős időbeli eltolódással. Májusban és júniusban visszaesett a vásárlóerő, nemcsak az előző két hónappal, hanem az előző év azonos időszakához képest. A július viszont biztatónak tűnik.
Hogyan változott az egyes üzlettípusok forgalma?
Nem annyira az üzlet típusa, sokkal inkább fizikai elhelyezkedése a meghatározó. A bevásárlóközpontokban lévő Spar és Interspar üzletekben komoly visszaesést tapasztaltunk a március-áprilisi időszakban – ez a mai napig kitart. Szintén jelentős visszaesés volt a belvárosi helyszíneken, melyek például iskolához, hivatalok, irodaházak közelében találhatók. A belvárosban visszaesést, a külső kerületekben pedig növekedést tapasztaltunk.
A benzinkutak forgalma nőtt. A kényelmi bevásárlás szerepének és annak köszönhetően, hogy viszonylag kevés emberrel lehet találkozni, jól teljesítettek.
A bankkártyás fizetés fontossága nőtt: a pandémia előtt a tranzakciók 44 százaléka történt ilyen módon, áprilisra 55 százalékra nőtt. Bízom benne, hogy ez így fog maradni, sőt, tovább növekedik majd, mert a kártyás fizetés nemcsak kényelmes, hanem gyorsítja is a folyamatokat.
Mely termékeket keresték a leginkább a járvány alatt?
Mindenki sütött. Élesztőből közel két hónap alatt 2,5-szer annyi fogyott, mint máskor. Egyetlen termékcsoport előzte csak meg: a legnagyobb növekedést, több mint 2,5-szerest a tisztítószereknél tapasztaltunk. Az alapélelmiszerek, rizs, liszt és tészták forgalma 170 százalékkal nőtt. A különböző kényelmi ételekből, chipsekből 140 százalékkal fogyott több – önmagunk vigasztalása fontos volt.
A fentiek ismeretében hogyan készülnek egy esetleges második hullámra?
180 olyan alapcikket határoztunk meg, melyekből szeptember végére emelt szintű készlettel készülünk.
Változott-e a foglalkoztattak száma a vírusidőszakban?
A márciusi hullámban felvettünk több száz embert, akiktől aztán sajnos megváltunk, mert láttuk, hogy nem lesz akkora kereslet, ami indokolná további alkalmazásukat. Januárban került sor a bérfejlesztésre, a pandémia legintezívebb időszakaira pedig a kollégák plusz juttatásban részesültek helytállásukért.
Mennyire tudják az előírásokat az üzletekben betartatni?
Nagyon nehéz, mivel nem vagyunk hatóság: nem szólíthatunk fel senkit sem, hogy adja át a személyi igazolványát, hogy ellenőrizzük, hány éves, senkit nem kötelezhetünk arra, hogy viseljen maszkot. Udvariasan megkérhetjük, de nem szankcionálhatjuk, ha nem teszi. Más országokban ezt úgy szabályozták, hogy a magánszemélyek felelőssége a maszkviselés, s őt büntetik meg, ha nincs rajta.
A kollégákat szűrjük: minden üzletben mérünk lázat, a logisztikai központban pedig, mivel egyszerre nagyon sok ember fordul meg, különösen műszakváltáskor, hőkamerát alkalmazunk.
Milyen technológia újításokat vezettek be a járvány miatt?
A járványtól függetlenül belső logisztikai folyamatainkban rengeteg fejlesztést hajtottunk végre, melyek az árurendelés, kiszállítás hatékonyságát javítják. Az egyéb, idénre tervezett beruházásokat átütemeztük.
A webshop járvány alatti működésének tanulságágait levonva módosították azt bármilyen módon?
Nagyon sokan érdeklődtek az online kiszállítás iránt: több mint tízszer annyian szerettek volna kiszállítást rendelni. Durván 70 százalékkal sikerült többet kiszállítanunk, mint amennyit gondoltunk, hogy tudunk, de tízszer annyit nem. Ma már teljesen jól működik a webshop, hozzászoktunk a nagy terheléshez, a kereslet mára mérséklődött, akár holnapra is tud rendelni, aki szeretne. Az online kiszállítás eddig főként Budapestre, valamint az agglomerációra fókuszált. A teherautók számának bővítésével ez utóbbit valamivel tágabban tudjuk majd értelmezni. A kérdés, hogy vidéken mekkora igény lesz. Jelenleg Tatabányán teszteljük, mennyire működik, hogy nem kiszállítóautókkal, hanem pick-up/átvételi pontokon történik az áru átvétele.
Mekkora a magyar termékek illetve beszállítók aránya az üzletekben?
A termékek 93 százalékáról van magyarországi számla. Például ha a Nestlé Hungáriától veszek egy csokoládét, nem tudjuk, hogy azt itthon vagy máshol gyártják. A zöldségeknél és gyümölcsöknél fel kell tüntetni a származási helyet. Ezek részaránya ilyenkor nyáron nagyon magas, ősszel és a téli hónapokban nyilván visszaesik.
A tavaszi időszakban bebizonyítottuk, hogy ki tudjuk elégíteni a vásárlók igényeit. Bízom benne, hogyha feléled a járvány, nem lesz hisztériajellegű bevásárlási láz – az emberek látták, hogy nem lesz hiány. Fontos, hogy kiegyenlített legyen a vásárlói igény, ellátási oldalról bizonyítottuk, hogy nehézségekkel, és talán a megszokottnál szűkebb választékkal, de be lehetett vásárolni a legrosszabb időszakban is.