„Téltől 107 úti cél érhető el a budapesti repülőtérről, új járatokkal bővül a desztinációs kínálat”
InterjúEredményes nyarat zárt a Budapest Airport, jövőre a repülőtér utasforgalma meghaladhatja a 2019-es szintet - árulta el a növekedés.hu-nak Bogáts Balázs, a Budapest Airport kereskedelmi vezérigazgató-helyettese, akivel a nyári tapasztalatokról és az új téli menetrendről is beszélgettünk.
Mik a Budapest Airport tapasztalatai: melyek voltak a kedvelt úti célok a nyáron?
A nyári menetrendünkben 37 légitársaság 121 desztinációja közül válogathattak az utasok. Ahogy az ilyenkor lenni szokott, a magyar utazóközönség körében kifejezetten népszerűek voltak az európai nyaraló célpontok,
így például a spanyol, az olasz és a görög desztinációk is.
Ha kitekintünk az Európai Unión túlra, akkor azt látni, hogy Egyiptom és Törökország is szerepel a favoritok között, ezen városok esetében a charterjáratok is népszerűek voltak a nyári szezonban. Az idei év egyik meglepetése, hogy az előzetes várakozásokat túlszárnyalva indult a Wizz Air három szaúdi járata is.
A tavalyi évhez viszonyítva hogy alakult a nyár a Budapest Airportnak?
A COVID-járvány lecsengésével láthatóan beindult egy gyors növekedés: míg tavaly még 25 százalékos elmaradásban voltunk a pandémia előtti évhez képest, addig idén nyáron a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér forgalma elérte a 2019-es rekordév 90 százalékát.
Így most már nyugodtan kijelenthető: ez egy sikeres nyár volt az iparágunknak.
Beszédes, hogy a gépek töltöttsége átlagosan már magasabb volt, mint 2019-ben: elérte a 87 százalékot.
Bár a pozitív trendeket külső hatások is elősegítik, a sikerhez nagyban hozzájárul a járatfejlesztési csapatunk kiemelkedő munkája is, akik folyamatosan azon dolgoznak, hogy minél színesebb kínálat álljon rendelkezésre a budapesti menetrendben.
Ennek a munkának, és a folyamatos egyeztetéseknek az eredménye például az idén elindított Budapest-Ningbo járat, de az újdonságok közé bekerült többek között Belfast, illetve több törökországi célpont is, emellett jópár légitársaság emelte a budapesti járatainak számát a már meglévő útvonalakon is.
Nézzük meg a nagyobb képet. Európai összehasonlításban hogyan teljesít idén a Budapest Airport a koronavírus-járvány utáni visszaépülést tekintve?
A kontinensen két nagy trendet látni: azok a desztinációk, amelyek az üzleti forgalomra épülnek és jobban függnek a hosszútávú utaktól, lassabban jönnek ki a gödörből - tipikusan ilyenek például a német desztinációk.
Ugyanakkor a kedvelt nyaralóhelyeknél a forgalom sokkal gyorsabban pörgött fel.
Általánosságban elmondható, hogy az európai repülőterek esetében tapasztalt utasforgalom-visszaépülés üteme meghaladja a 2022-ben közzétett számításokat: míg tavaly 91%-os visszaépülést vártak az idei év végére, ez a prognózis mostanra 95,5%-ra emelkedett.
A teljes visszaépülés várható időpontja így egy évvel korábbra helyeződött; 2025 helyett már a jövő évben megvalósulhat, sőt, ekkorra már a becslések szerint 1,4%-kal meg is haladhatja a 2019-es szintet.
Fontos azonban kiemelni, hogy nem minden repülőtér utasforgalma fejlődik azonos mértékben, ezen a téren eltérő dinamika figyelhető meg: mostanáig az európai repülőterek kb. 50%-a érte el, vagy haladta meg a járvány előtt regisztrált utasforgalmát,
míg a többi légikikötő esetében ez a szám a 2019-es szint alatt maradt.
Ami a Budapest Airportot illeti: az idei utasszám meg fogja haladni a 14 millió főt, és arra számítunk, hogy a jövő évben újra elérhetjük a 2019-es rekordot, jelenleg reálisnak tűnik a 16 millió fő feletti forgalom. Tehát 2024-ben már várhatóan teljes visszaépülésről beszélhetünk.
A nyár elején azt lehetett sejteni, hogy az inflációnak nem lesz érdemi hatása a forgalomra. Ez így is lett?
A magyar utasok láthatóan tudatosabban választanak maguknak úticélt, viszont a Budapest Airport utasforgalmának kétharmadát a külföldiek teszik ki, rájuk a hazai infláció nem hat negatívan.
Szintén az emelkedés irányába tereli az utasszámot, hogy Magyarország továbbra is vonzó desztináció a külföldiek körében, az Európai Unió gazdasági teljesítménye pedig már meghaladja a 2019-es szintet, ami a külföldi vásárlóerőben is jelentkezik.
Mi várható a téli menetrendben? Mik lesznek az újdonságok?
A téli menetrendben összesen 107 desztináció szerepel. Több társaság növeli a járatszámát, például az Iberia Airlines Madrid, a SunExpress pedig Törökország felé. Újdonság, hogy a Wizz Air kínálatában megjelent Koppenhága, illetve Kairó és Sarm es-Sejk is, a Ryanair gépeivel Budapestről Birminghambe, Alicantébe és Tenerifére is lehet repülni. A téli menetrendben is megmaradnak a LOT és a Korean Air szöuli járatai, illetve
több charter járat is üzemel majd télen, így akár Ománba is el lehet majd jutni a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtérről.
A Budapest Airport érzésem szerint nagyon jó úton halad afelé, hogy a jövőben további utasokat és járatokat vonzzon Magyarországra, és ezzel is hozzájáruljon a magyar nemzetgazdaság és turizmus fejlődéséhez.