Mi történik a budapesti reptéren, ha beüt egy óriási vihar?
ElemzésekA Budapest Airport munkatársai mindig készültségben állnak, hogy még extrém időjárási körülmények esetén is azonnal megkezdhessék a szükséges óvintézkedéseket.
A klímaváltozás miatt egyre gyakoribbak az időjárási szélsőségek. Emiatt idén különösen sok vihar csapott le az országra.
Jellemző, hogy a május-augusztusi szezonban a biztosítók csak a lakáskárok kapcsán több mint 13 milliárd forintot fizettek ki, amely az elmúlt tíz évben rekordnak számít. Az emberek egyre jobban tartanak is a gyülekező sötét felhőktől.
Egy idei kutatás tanulsága szerint a hazai felnőtt lakosság háromnegyede már csak emiatt is naponta figyeli az időjárás-előrejelzéseket.
A válaszadók fele azt mondta: ma már jobban aggódik, ha befut egy vihar-figyelmeztetés, mint régen.
A heves esőzések teljesen meg tudják bolygatni a mindennapokat. Az időjárási szélsőségekre pedig természetesen a reptereknek is fel kell készülniük.
Nézzük lépésről lépésre, hogy mi történik, ha beüt a ménkű és elkezd tombolni a vihar a reptér felett.
Először is: ha a repülőtéren, vagy annak közvetlen környezetében erős, viharos szél, zivatartevékenység, vagy erős esőzés várható az Országos Meteorológiai Szolgálat figyelmeztető tájékoztatást küld a BUD Forgalmi Igazgatóságának.
Ennek megfelelőn az e jogkörrel rendelkező repülőtéri kollégák megkezdik a további illetékes szakterületek tájékoztatását,
illetve a felkészülést és problémamegoldást.
Ha különleges időjárási helyzet áll fent, akkor az Országos Meteorológiai Szolgálat előrejelzése alapján az ügyeletes repülőtér üzemeltetési menedzser (AODM) figyelmeztetést ad ki a forgalmi területeken dolgozó szolgálatoknak, hogy rögzítsék vagy távolítsák el azokat az eszközöket,
amelyek veszélyt jelenthetnek a személyekre és légijárművekre.
Az hogy milyen óvintézkedések lépnek életbe nagyobb szél esetén attól is függ, hogy mekkora pontosan a szél erőssége. Ez utóbbit csomóban mérik.
- 25 csomót elérő vagy meghaladó széllökés esetén azonnal fel kell függeszteni a magasban végzett munkatevékenységet
- a 30 csomót meghaladó széllökések a széliránytól függően megnehezíthetik a landolást, amely esetben megszakított megközelítésre, vagyis a futópálya ismételt megközelítésére kerülhet sor, illetve ha a pilóta úgy ítéli meg, hogy nem lehet biztonságosan leszállni, kitérhet egy másik repülőtérre.
- 40 csomós szél esetén az AODM-nek döntenie kell arról, hogy a repülőtéri előtéren végzett munkákra (tankolásra, utashidak használatára) milyen hatással van az időjárás, illetve indokolt-e azok beszüntetése.
- 50 csomós szélerősség felett időjárási körülmények enyhülésééig korlátozhatják a repülőtér működését.
A Budapest Airport felkészült szakértőkből álló csapata jól vette a közelmúltbeli vihar okozta akadályokat, mindent megtett a légiközlekedés folytonosságáért és biztonságáért, és összehangolt együttműködésüknek köszönhetően gyorsan visszaállt a repülőtér üzemelése
- nyilatkozták a reptér üzemeltetőnél a növekedés.hu-nak.
A Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér biztonságos és folyamatos működését a Budapest Airport weboldalán is elérhető Repülőtéri Kézikönyv foglalja össze és szabályozza, melynek Különleges időjárási körülmények közötti üzem című melléklete teljes egészében tartalmazza a különleges időjárási körülményekre vonatkozó eljárásrendet és a biztonságos üzemeléshez szükséges folyamatokat is.