Végre jó hír: Magyarországon újra reneszánszát éli a könyvnyomtatás
InterjúAzután, hogy 10-20 éven át csökkent a kereslet, az utóbbi években újra megtáltosodtak a könyv-eladások - mondta el a növekedés.hu-nak Orgován Katalin, a Nyomda- és Papíripari Szövetség elnöke.
A nyomda munkák iránti igény hogyan változott az utóbbi időben? A Mediaworksnél nemrég két nyomdát is bezártak. Ágazati szinten is problémák vannak?
Ágazati szinten nem teljesen egyértelmű a helyzet. Bár a nyomdaipar kibocsátása összességében apadt az utóbbi időben, vannak nyomdaipari termékek, amelyek iránt épp hogy nő a kereslet.
Az újságnyomtatás egyértelműen leszállóágban van: több napi- és hetilap teljesen elektronikussá vált.
A szaklapok iránt pedig ugyan továbbra is van igény, ez is folyamatosan szűkül. Mivel az ügyintézés is egyre jobban átterelődik a digitális térbe a nyomtatvány jellegű termékek is kezdenek visszaszorulni. Akár csak a nyomtatott marketing kiadványok, annak ellenére, hogy jól látható: egy online marketing kampány sokkal eredményesebb, ha papíralapú kiadványokkal is meg van támogatva.
A könyvnyomtatás azonban reneszánszát éli.
Azután, hogy 10-20 éven át csökkent a kereslet, az utóbbi években újra megtáltosodtak az eladások. Már csak azért is, mert a papíralapú szöveget nagyobb élmény olvasni. Egy nemzetközi kutatásból kiderült, hogy azoknak a diákoknak, akik papíralapú könyvet használnak jobbak az iskolai eredményeik, mint a többi társuknak, akik elektronikus eszközökön olvasták el a tananyagot.
De a nyomda-szolgáltatások iránt a leginkább a csomagolóiparban nő az igény: a szupermarketekben és a hipermarketekben is látható különféle áruk megjelenése egyre díszesebb és figyelemfelkeltőbb. Ehhez pedig rengeteg nyomdai munkára van szükség.
Hol tart most a papírválság? A fakitermelések újra erőre tudtak kapni?
Nem is a fakitermelések ütemével volt igazán a probléma. A nyomdaiparban alapvetően kétfajta termékről beszélhetünk: vannak a grafikai papírok, amelyeket például a különféle könyvek, kiadványok, újságok gyártásához használnak és vannak a hullámkarton jellegű termékek, amelyeket pedig a csomagolóipar használ. A járvány alatt az utóbbiakra megnőtt a kereslet, mivel a pandémia folyamán rengetegen kaptak rá az online vásárlásra, hisz a fizikai boltok sok helyen zárva voltak.
Emellett a műanyag csomagolóanyagok kiváltása is jelentős keresletnövelő tényező.
A csomagolóiparnak látványosan megnőtt a papírigénye, ráadásul pont egy olyan időszakban, amikor a papír újrahasznosítás visszaesett. A papírforgalmazók nyilván oda szállítanak, ahol komoly keresletet látnak, ezért a grafikai papírok kárára a többség egyre nagyobb fókuszt helyezett a csomagolóipar kiszolgálására. Emiatt ütött be a papírválság.
Viszont a papír-áremelkedés kezd tetőzni.
Bizonyos terméktípusoknál a későbbi határidőkre már alacsonyabb árat prognosztizálnak a szállítók. Ősz óta így is 100 százalékkal nőttek az árak, sőt egyes termékeknél két és félszeres volt az áremelkedés mértéke.
Lehet számítani az árak visszaesésére?
Nagyobb korrekció az árakban akkor lehetne, ha sokkal nagyobb lenne a kínálat, mint a kereslet, de ezt a felállást a közeljövőben nem tartom valószínűnek. A papírár csak egy tényező – bár a legnagyobb – a nyomdai költségek között, de az energia ár, infláció, forint árfolyam ugyanúgy meghatározza a nyomdai árakat.
Ezek változását most még senki nem tudja megjósolni, így arra sem lehet válaszolni, hogyan változnak a nyomdai árak.
Az ukrán háborúnak milyen hatása van a nyomdaiparra?
Van hatása mivel az európai papírgyárak Ukrajnából fontos alapanyagokat, így fát és cellulózt is vásárolnak. Emellett a forint gyengülése is hátráltatja a szektort, hisz a papírimport egyre drágább.
Mekkora itthon a nyomdaipar mérete?
Az ágazatnak körülbelül kétszáz 20 főnél többet foglalkoztató szereplője van, akik úgy tízezer főt foglalkoztatnak. Rengeteg kisebb családi vállalkozás működik a nyomdaiparban. A nagy szereplők száma nem több pár tucatnál.
Az egyértelmű, hogy a jövőben azoknak a szereplőknek van igazán esélyük a sikerre, akik képesek lekövetni a piaci változások.
Mi például a Pátriánál alapvetően a nyomtatvány jellegű termékek gyártásával foglalkoztunk, de mikor láttuk a változó trendeket, hat éve elindultunk a csomagoló piac irányába.
Hogy látja a nyomdaipar jövőjét? Hol tartanak majd 5-10 év múlva?
A csomagolóanyagok jelentősége az ágazaton belül minden bizonnyal nőni fog. A könyv-nyomtatás pedig úgy gondolom velünk fog maradni. Mi Magyarországon eleve egy könyvolvasó nemzet vagyunk. Nem csak az idősebb generációknak, hanem a fiataloknak is fontosak a könyvek.
A szakemberhiány viszont komoly problémát jelent: évente több százan mennek nyugdíjba ebből az iparágból, az utánpótlásuk pedig nem biztosított, mivel az iskolák nem képeznek elég fiatalt.
Emiatt a jövőben a nyomdaiparban nőni fog az automatizálás jelentősége.
A piaci szereplők pedig minden bizonnyal egyre aktívabban részt vesznek majd az utánpótlás-képzésben. Erre már most is vannak jó példák. A napokban az Alföldi Nyomdában pont ebből a célból avattak fel egy tanműhelyt.