Az adatok időállapota: késletetett. | Jogi nyilatkozat

Zsidró Tamás: június közepére jó pár fodrászat gondba kerülhet

Interjú2020. máj. 24.Devecsai János

Az embereknek mindig szüksége van fodrászra. Még a háború alatt is - mondta a növekedés.hu-nak Zsidró Tamás, a Zsidró Szalonok tulajdonosa.

Eddig hogy élték meg a járványt? Be kellett zárniuk? Szükség volt elbocsátásra?

Bár a járványhelyzet miatt márciusban rengeteg boltot be kellett csukni, ezek az intézkedések a fodrászatokra nem terjedtek ki. Mi viszont úgy döntöttünk, hogy ideiglenesen felfüggesztjük a működésünket.

Hisz a fodrászatok rendkívül frekventált helynek számítanak.

Rengeteg ember fordul meg a szalonokban. Végül öt hét szünet után nyitottunk újra. Ez a nyitás egyelőre fokozatos: most 8-tól 15-ig fogadjuk a vendégeket. Jövő héttől pedig már délután 6-ig működünk. Az állományból senkit nem bocsátottunk el. Mintegy 25 alkalmazottam van. A bérüket a zárva tartás alatt is fizettem.

Ehhez vett igénybe kormányzati segítséget?

Egyeztettem a könyvelőkkel és az derült ki, hogy a fodrászatok túl nagy pénzügyi támogatást nem kérhetnek le.

Ráadásul az egész procedúra elég macerás. Sok papírt kell kitölteni. Úgyhogy ezzel a lehetőséggel inkább nem éltem. A béreket a tartalékaimból fizettem ki. Egy ekkora vállalkozásnak ezt azért bírnia kell.

Sokan a járvány alatt maguk vágták a hajukat. Az újranyitás után mit tapasztaltak: az emberek rögtön visszatértek a szalonokba?

Mi először mikor két hete újra elkezdtünk működni csak a törzsvendégeket értesítettük az újraindulásról. A többi kuncsaftot a héten kezdtük el fogadni. Az látszik, hogy az embereknek a fodrászatokra mindig van igénye. Én egy fodrász-dinasztiából jöttem. Nekem már a nagyapám is ezzel foglalkozott. A família megélt jó pár világméretű krízist és az a tapasztalat, hogy az embereknek mindig szüksége van fodrászra. Még a háború alatt is.

Az árak most változnak? Esetleg nőnek vagy csökkennek a válság miatt?

Nem, az árak ugyanazok maradnak, még úgy is, hogy most nőttek a kiadásaink. Hisz amellett, hogy folyamatosan fertőtlenítünk minden vendég után, például eldobható törülközőket használunk.

De ezeket a plusz költségeket lenyeljük. Most pár hónapot át kell vészelni.

Az alapanyagokat nehezebb most beszerezni?

Igen, a mi szektorunkban is érezhető, hogy kizökkent a helyéről a világ. De mivel hetekig nem működtünk ezért egy jó ideig minket ez nem érintett. Most pedig jól jön, hogy én eleve egy komolyabb készletet tartottam fent, még úgy is, hogy nem is gondoltam, hogy ez egyszer ennyire jól fog jönni.

A fodrász szakmára milyen hatása lehet a krízisnek? Kik vannak a legnagyobb veszélyben?

Ezen a téren konkrét információim nincsenek. Hallomásból úgy tudom, hogy a borbélyokból több is tönkre ment. Hogy ez mennyire igaz azt nem tudom megállapítani, de az tény, hogy eleve roppant sok borbély működött ezen a piacon.

A beszerzés terén pedig főleg azok lesznek bajban, akiket mi egymás közt „kiszaladgáló fodrászoknak” szoktunk hívni.

Ők azok, aki ha jön a vendég és tudják, hogy van rá igény, akkor ami kell a kiszolgáláshoz azt megveszik egy közeli kereskedésben. Aki ennyire nem tart készletet, annak hamarosan komoly bajai lehetnek. Ha minden marad, ahogy most van akkor június közepére valószínűleg jó pár fodrászatnak ellátási gondjai lehetnek. De ha nem történik valami változás, ez a probléma hozzánk is begyűrűzhet. Szerencsére a beszállítóinktól ilyen ügyben most pozitív híreket hallunk.

A fodrászoknak van valamilyen érdekvédelmi szervezete?

Az ágazatot egyrészt a Kézműves Kamara, másrészt a Magyar Fodrász- és Kozmetikus Egyesület képviseli. De szemben mondjuk a taxisokkal nálunk nincs igazán erős érdekvédelmi szervezet.