Vacakol a védettségi-app? Ezt próbálja ki, mielőtt feladná

Életmód2021. máj. 25.Kovács Dániel

Mindent jól csinált a regisztráció során, mégis azzal a hibaüzenettel találkozik az EESZT védettséget igazoló applikációjának indításakor, hogy a belépés sikertelen? Van egy jó hírünk: nem ön szúrta el. Utánajártunk, mi a hiba oka, mutatjuk, mit tegyen, hogy használni tudja az alkalmazást.

Két hete lehet letölteni okostelefonra azt mobilalkalmazást (Eeszt App), amely igazolja az oltás tényét, és hivatalosan is ki tudja váltani a védettséget igazoló plasztikkártyát.

Az oltottságot a szolgáltatók egy QR-kód-leolvasóval is ellenőrizhetik azokon a helyeken, ahol a belépés az igazolvány felmutatásához kötött. 

A virtuális védettségi igazolás nagyszerű ötlet, tekintve hogy sokan vannak, akik az első oltáson már túl vannak, vagyis jogszerűen ülhetnének be egy étterembe, viszont a kártyájukat még hetekkel az oltás után sem kapták meg. Nekik nyújt mentőövet az alkalmazás, feltéve persze, hogy sikerül telepíteni.

Ehhez az App Store-ban az „EESZT Lakossagi”,  a Google Play áruházban pedig az EESZT alkalmazás” nevű applikációt kell kiválasztani. Utóbbi nem kapott túl jó értékelést a felhasználóktól, noha százezernél is többen letöltötték, a többség egyesre értékelte. Igaz, a kommentelők leginkább a bonyolult, többlépcsős regisztráció miatt borultak ki, mivel a folyamathoz nem elég az okostelefon, hanem egy asztali gép. vagy laptop is kell hozzá. 

Nem a regisztrációval van baj

Kipróbáltuk az alkalmazást, és kiderült, a regisztráció gördülékenyen zajlik, emiatt felesleges háborogni. Noha valóban öt fázisból áll a folyamat, pár perc alatt végig lehet vinni.

Ám ezután jött a feketeleves. Amikor el akartuk indítani a telefonon az alkalmazást, jött a hibaüzenet: sikertelen bejelentkezés.

Töröltük az alkalmazást és a regisztrációt, és megpróbáltuk újra, de a szoftver makacs kapuőre továbbra sem engedett belépni, azaz hiába volt meg az oltás, és küszködtünk a telepítéssel, egy lépéssel sem kerültünk közelebb a vágyott igazoláshoz.

Az adatvédelem az oka

A harmadik próbálkozás után megkíséreltük a lehetetlent, és felhívtuk a segélykéréshez megadott telefonszámot. Bár nem vették fel egyhamar, ám némi hajtépés után sikerült beszélni egy operátorral, aki már villámgyorsan összefoglalta, mi a teendő, így már két egyszerű lépés után életet tudtunk lehelni az alkalmazásba. Némileg bosszantó is, hogy ezeket az információkat nem osztják meg egyből a felhasználókkal.

Az első dolog, amire az operátor felhívta a figyelmünket az volt, hogy

a telefon, és a laptop órájának ugyanazt az időt kell mutatnia. Mi már ezen elbuktunk, mivel a telefon órája közel öt percet sietett. Érdemes itt a hálózatról származó dátum és időt kiválasztani, nekünk így egyből szinkronba került a laptoppal. 

Ez azonban nem elég, megtudtuk, hogy a telefonon képernyőzárat is be kell állítanunk ahhoz, hogy az applikáció működjön. Az operátor szerint ugyanis csak olyan eszközökön futhat a program, amelyek bizonyos biztonsági követelményeknek megfelelnek, és ahogy azt a telefonunk is megmondja, ha nincs képernyőzár, az védelem sincs, ha beállítunk egy PIN-kódot, az közepes védelmet biztosít, míg egy jelszó jelenti az erős védelmet.

Mi beértük egy hat számjegyű PIN-kóddal, és szerencsére az EESZT app is, ami a beállítások után azonnal megmutatta az igazoláshoz szükséges QR-kódot, amit a híresztelésekkel ellentétben eddig mindenhol el is fogadtak.