Az adatok időállapota: késletetett. | Jogi nyilatkozat

A csalásokat megkönnyíti, hogy a felhasználók zöme ugyanazt a jelszót használja több helyen

Pénzügy2023. szept. 7.Sz.A.

Exponenciálisan emelkedik a kiberbűnözések száma - hangzott el a Kiberpajzs mai konferenciáján, ahol a Gazdaságfejlesztési Minisztérium és a Magyar Államkincstár bejelentette, hogy csatlakoznak a projekthez.

A Magyar Nemzeti Bank aktív részvételével tavaly novemberben életre hívott KiperPajzs kibervédelmi edukációs és kommunikációs együttműködéshez a Gazdaságfejlesztési Minisztérium (GFM) és a Magyar Államkincstár (Kincstár) is csatlakozott, melyet sajtótájékoztató keretében jelentettek be az érintett szervezetek. 

Patai Mihály, a jegybank alelnöke beszédében hangsúlyozta, hogy számos intézmény és a hazai pénzforgalom legnagyobb szereplői közösen dolgoznak azon, hogy a fogyasztók felismerjék és megértsék az elektronikus pénzforgalomhoz kötődő veszélyeket, és azokat megfelelően kezelni is tudják.

Ennek érdekében megújították a közel egy éve indított kiberpajzs.hu honlapot, ahol komplett tudástárral, felhívásokkal, érdekes cikkekkel és egyszerű videós üzenetekkel mutatják be a főbb csalási formákat. Az alelnök bemutatta az MNB nyáron kiadott új ajánlását is, mely számos elvárást támaszt a hazai bankok felé a visszaélések sikeres megelőzése és visszaszorítása érdekében.

Ilyenek például a banki visszaélésszűrő rendszerek fejlesztése, a fogyasztói figyelemfelhívó intézkedések és ügyfélvédelmi szabályok hangsúlyozása. Bejelentette továbbá, hogy az MNB kezdeményezésére - a GIRO Zrt.-vel együttműködve - egy központi visszaélésszűrő rendszer bevezetését is tervezik, amely valós időben szolgáltat olyan többlet információkat, amelyek a pénzforgalmi szolgáltatók saját elemzéseiből nem deríthetők ki.

A Gazdaságfejlesztési Minisztérium képviseletében Túri Anikó államtitkár hozzátette, hogy a digitalizáció térnyerésével együtt sajnálatosan a csalások és visszaélések száma is növekszik, így minden korábbinál fontosabbá vált a pénzügyi edukáció és a pénzügyi tudatosság fejlesztése, a fogyasztók védelme. Ezt a célt szolgálja a PÉNZ7 és ezt erősíti a KiberPajzs is, amelyhez immár a Gazdaságfejlesztési Minisztérium is csatlakozik.

A minisztérium célja, hogy az ismeretek bővítésén túlmutatóan felhívja a figyelmet, hogy bármilyen probléma esetén az azonnali cselekvés az egyik legfontosabb teendő, továbbá megerősítse a csalás vagy megtévesztés áldozatává válók segítését és megfelelő tájékoztatását – összegezte a GFM államtitkára.

Patai Mihály, az MNB alelnöke, Turi Anikó államtitkár, (GFM) Bugár Csaba, a MÁK elnöke, és Kovács Levente, a Bankszövetség főtitkára

KiberPajzs együttműködésben a Bankszövetségen keresztül a kezdetektől részt vett a Magyar Államkincstár, a téma fontossága miatt most önálló résztvevőként is csatlakoztak. A Magyar Államkincstár piacvezető az értékpapír forgalmazásban, több mint 820 ezer ügyféllel. A Kincstár saját és partnerein keresztül értékesített állampapír-állománya meghaladja a 7000 milliárd forintot. Bugár Csaba, a Kincstár elnöke elmondta: Az a cél, hogy növeljék az ügyfelek kiberbiztonsági tudatosságát és az értékpapírszámlák védelmét. Kiemelte, hogy a Kincstár rendszerei biztonságosak, folyamatosan tesztelik és fejlesztik azokat. A bűnözők nem a Kincstár rendszereit célozzák, hanem az ügyfeleket és a sajnos az ügyfelek maguk adják meg adataikat a csalóknak.

Bugár Csaba kiemelte: idén már 50 esetben károsítottak meg ügyfeleket 440 millió forint értékben.

Kovács Levente a Magyar Bankszövetség főtitkára kiemelte, hogy a kibertér biztonsága a közös védekezés mellett egyéni óvatosságot és tudatos figyelmet követel meg. A védelem, a védőoltás a KiberPajzs.

KiberPajzs egy különleges program a virtuális immunrendszer megerősítésére. Az MNB adatai szerint 2023 első negyedévében a bankkártyákhoz kapcsolódó visszaélések összértéke meghaladta az 1,6 milliárd forintot, míg az elektronikus pénzforgalomhoz (elsősorban átutalásokhoz) kapcsolódó sikeres visszaélések értéke ennek közel a duplája, elérte az 3,1 milliárd forintot.Mint mondta, Magyarországon a teljes pénzforgalomhoz viszonyítva továbbra is alacsony az elektronikus pénzforgalmon keresztül megfigyelhető visszaélések aránya, még ha ezek száma és értéke az első negyedévben tovább emelkedett.

„A kulcs te vagy!” címmel indult el az idén 15 éves Médiaunió Alapítvány kampánya, amely a kibertér veszélyeire és az online tudatosságra hívja fel a figyelmet. A magyar felhasználók 22%-a, azaz több mint ötöde vált már online csalás áldozatává – derül ki a Médiaunió IPSOS-szal együttműködésben készített kutatásából.

kiberbűnözők legtöbbször közvetlenül a felhasználót akarják megtéveszteni, ezt pedig sajnos egyre kifinomultabb módszerekkel teszik, ezért választotta a Médiaunió idei kampánytémának az online adat- és pénzügyi védelmet

– mondta Kardos Ferenc, a Médiaunió Alapítvány ügyvezetője. A kutatás biztató eredménye, hogy az online csalás áldozatául esett felhasználók túlnyomó többsége (69,9%-a) tudta, kihez kell fordulnia segítségért.

A felmérésük szerint a válaszadók 55,4 százaléka ugyanazt a jelszót használja több felületen, és 74 százalékuk érzi úgy, hogy offline biztonságosabban tárolja az adatait.

Ez pénzügyi csalások esetében a számlavezető bank. 

A szervezethez kétmilliárd forint értékben érkezett eddig médiafelület felajánlás, a kampányuk márciusig tart - tette hozzá Kardos Ferenc.