A Rába számain már érezhető az európai autóipari recesszió

Pénzügy2019. dec. 20.Növekedés.hu

A 2019-es év hosszú ideje az egyik legrosszabb időszak a nemzetközi autóiparban. Mindenhonnan visszaeső termelésről, leépítésekről, válságról érkeznek a hírek. A szakcikkek tele vannak a pocsék, a megdöbbentő; a brutális jelzőkkel, és ezek mindig valami negatív trendre utalnak. Költői túlzások, vagy reális helyzetértékelés? Ki fog derülni, de vajon mi látható ebből a Budapesti Értéktőzsdén?

Nem volt éppen örömteli a Rába Nyrt. harmadik negyedéves tőzsdei gyorsjelentése. A győri gépgyártó főbb üzletágai közül a futómű- és a járműértékesítés gyengébb teljesítményét egyedül a járműalkatrészek jobb eladásai ellensúlyozták. A befektetési szolgáltatók gyorsértékelései szerint az európai autóipari problémák mellett az is gondot jelentett, hogy a bizonytalan gazdasági környezetben a flottatulajdonosok elhalasztották a beszerzéseiket. A Honvédelmi Minisztériummal 2018-ban megkötött keretszerződés remélt (vagyis esedékes) megrendelései sem teljesültek.

A vállalat harmadik negyedéves adózott eredménye 429 millió forintos s veszteség lett a tavalyi +/- nullához képest. Mi a baj? Kezdjük egy kicsit messzebbről!

Begyűrűző válságok

Meg lehet-e állítani az olajkrízist a határainkon? Hittünk ebben a szocializmusban, de ez valójában nem sikerülhetett. 

Kívül lehet-e tartani a globális autóipari válságot a magyar gyárak falain? Aligha, hiszen a magyar gazdaság legfontosabb ágazata éppen az autógyártás, igaz, szerencsére még túl sok rossz hazai hírrel nem találkoztunk.

De azért a helyzet biztosan nem örömteli, hiszen tényleg sorra érkeznek az információk a globális autóipar válságáról, a nagy leépítésekről, a mindenfelé csökkenő termelésről. 

A számunkra leginkább releváns német autóipar az elmúlt két évtizedben soha nem gyártott olyan kevés autót, mint amilyenre az idén számít a piac, csak Németországban 200 ezer autóipari állás van veszélyben.

A nagy gyártókat nem jegyzik itthon

Ennek ellenére egyelőre úgy tűnik, hogy a magyar gazdaság köszöni, jól van, a gazdasági növekedés, a foglalkoztatottság, az infláció és más ismert makromutatók egészséges, és az Európai Unió átlagát lényegesen meghaladó nemzetgazdaság képét mutatják. 

Azt is szokták mondani, hogy egy-egy ágazat valódi jövőképét nem feltétlenül az aktuális jelzőszámok mutatják először, hanem sokkal inkább a tőzsde. 

Azért ez az igazi értékmérő, mert a befektetők szélesebb közössége nem szokott tévedni, sok okos ember elemez, mindenkinek a pénztárcája bánja, ha nem hoz jó döntést, ezért aztán általában már jóval, a valóban romló adatok előtt megbünteti az adott papírt.

Igen ám, de a Budapesti Értéktőzsdén (BÉT) nem jegyzik a magyar gazdaság gerincét adó hazai gyártókat, az Audit, a Suzukit, a Mercedest, vagy az Opelt.

A hazai, az európai, sőt bátran mondhatjuk, hogy a globális autógyártás igazi lenyomata a legjobban a Rába Nyrt. járműipari cég számain láthatóak.

A Rába a trendmérő

Magából a részvényárfolyamból is kiindulhatunk, de amióta a cég „állami”, vagyis a majdnem 75 százalékos részvényese a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő (MNV), azóta nem annyira erősek a kilengések. A Rába-papír öt éve is az 1100-1300 forintos sávban mozgott, most is éppen ott van.

A Rába azért különösen jó trendmérő, mert nagyon sok terméket, nagyon sok piacra ad el. Nem egy nagy gyártó kiszolgálója, hanem futóműveivel, alkatrészeivel, járműveivel sok partnere van, a külföldi vevőköre szórt, miközben nagyobb hazai megrendelői is vannak. 

Egyelőre semmiképpen se kongassuk a vészharangokat, a cég összesített számai nem rosszak, de a növekedés most kifulladt, a harmadik negyedévben már cak 0,7 százalékkal nőtt a forgalom.

Főleg a profitgyártás lett nehezebb

Az alacsony növekedés soha nem örömteli, de egy magyar gépipari exportőrnél azt is tudnunk kell, hogy valójában a szinten maradás nem a nulla lenne, hanem a 3-4 százalékos nominális bővülés. 

A forint kismértékű (2-4 százalékos) gyengülése és a hasonló mértékű infláció miatt a Rába életében a bázis tartása a forintban kimutatott 3-4 százalékos bővülés.

Ahogyan a bevezetőben is említettük, az alkatrész-üzletág sokat megmentett a jármű és a futómű ág visszaeséséből, ha például csak az európai futómű-eladásokat nézzük, ott kétszámjegyű volt a visszaesés. 

Az ilyen válsághelyzetekben a forgalom szinten tartása, kismértékű növelése bravúr, de az eredményességnél egyenesen mission impossible. Hiszen az eredménysoroknál a költségek is számítanak, márpedig a munkaerőhiányos magyar gazdaságban borítékolhatjuk, hogy a munkabérek a Rába esetben is nőttek.

Nincs pánik

Aki mindezek után rákeres a Rába riportjában a válság, a krízis, vagy a recesszió szavakra, meg fog lepődni, mindegyiknél nulla találattal fog találkozni, ezeket a fogalmakat nem használja a cég.

Ugyanakkor a cégvezetés azért érthetően mégsem túl boldog, idézünk a menedzsment bevezető gondolataiból:

  • Az európai piac korábbi növekedését annak drasztikus korrekciója követte.
  • Mindezek mellett a meghatározó jelentőségű mezőgazdasági szegmens továbbra is alulmúlta a korábbi értékesítéseket. 
  • A jelentős piaci változékonyság egyértelmű jele a gazdasági bizonytalanságnak.

Talán nem túlzás kijelenteni az autóipari recesszió kézzelfogható valóság. A Rába céget 1896-ban, vagyis 123 éve éppen Karácsonykor alapították, biztosan kijelenthető, hogy a vállalkozás átélt már ennél sokkal nagyobb viharokat és környezetváltozásokat is.