A Rába számain már érezhető az európai autóipari recesszió
PénzügyA 2019-es év hosszú ideje az egyik legrosszabb időszak a nemzetközi autóiparban. Mindenhonnan visszaeső termelésről, leépítésekről, válságról érkeznek a hírek. A szakcikkek tele vannak a pocsék, a megdöbbentő; a brutális jelzőkkel, és ezek mindig valami negatív trendre utalnak. Költői túlzások, vagy reális helyzetértékelés? Ki fog derülni, de vajon mi látható ebből a Budapesti Értéktőzsdén?
Nem volt éppen örömteli a Rába Nyrt. harmadik negyedéves tőzsdei gyorsjelentése. A győri gépgyártó főbb üzletágai közül a futómű- és a járműértékesítés gyengébb teljesítményét egyedül a járműalkatrészek jobb eladásai ellensúlyozták. A befektetési szolgáltatók gyorsértékelései szerint az európai autóipari problémák mellett az is gondot jelentett, hogy a bizonytalan gazdasági környezetben a flottatulajdonosok elhalasztották a beszerzéseiket. A Honvédelmi Minisztériummal 2018-ban megkötött keretszerződés remélt (vagyis esedékes) megrendelései sem teljesültek.
A vállalat harmadik negyedéves adózott eredménye 429 millió forintos s veszteség lett a tavalyi +/- nullához képest. Mi a baj? Kezdjük egy kicsit messzebbről!
Begyűrűző válságok
Meg lehet-e állítani az olajkrízist a határainkon? Hittünk ebben a szocializmusban, de ez valójában nem sikerülhetett.
Kívül lehet-e tartani a globális autóipari válságot a magyar gyárak falain? Aligha, hiszen a magyar gazdaság legfontosabb ágazata éppen az autógyártás, igaz, szerencsére még túl sok rossz hazai hírrel nem találkoztunk.
De azért a helyzet biztosan nem örömteli, hiszen tényleg sorra érkeznek az információk a globális autóipar válságáról, a nagy leépítésekről, a mindenfelé csökkenő termelésről.
A számunkra leginkább releváns német autóipar az elmúlt két évtizedben soha nem gyártott olyan kevés autót, mint amilyenre az idén számít a piac, csak Németországban 200 ezer autóipari állás van veszélyben.
A nagy gyártókat nem jegyzik itthon
Ennek ellenére egyelőre úgy tűnik, hogy a magyar gazdaság köszöni, jól van, a gazdasági növekedés, a foglalkoztatottság, az infláció és más ismert makromutatók egészséges, és az Európai Unió átlagát lényegesen meghaladó nemzetgazdaság képét mutatják.
Azt is szokták mondani, hogy egy-egy ágazat valódi jövőképét nem feltétlenül az aktuális jelzőszámok mutatják először, hanem sokkal inkább a tőzsde.
Azért ez az igazi értékmérő, mert a befektetők szélesebb közössége nem szokott tévedni, sok okos ember elemez, mindenkinek a pénztárcája bánja, ha nem hoz jó döntést, ezért aztán általában már jóval, a valóban romló adatok előtt megbünteti az adott papírt.
Igen ám, de a Budapesti Értéktőzsdén (BÉT) nem jegyzik a magyar gazdaság gerincét adó hazai gyártókat, az Audit, a Suzukit, a Mercedest, vagy az Opelt.
A hazai, az európai, sőt bátran mondhatjuk, hogy a globális autógyártás igazi lenyomata a legjobban a Rába Nyrt. járműipari cég számain láthatóak.
A Rába a trendmérő
Magából a részvényárfolyamból is kiindulhatunk, de amióta a cég „állami”, vagyis a majdnem 75 százalékos részvényese a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő (MNV), azóta nem annyira erősek a kilengések. A Rába-papír öt éve is az 1100-1300 forintos sávban mozgott, most is éppen ott van.
A Rába azért különösen jó trendmérő, mert nagyon sok terméket, nagyon sok piacra ad el. Nem egy nagy gyártó kiszolgálója, hanem futóműveivel, alkatrészeivel, járműveivel sok partnere van, a külföldi vevőköre szórt, miközben nagyobb hazai megrendelői is vannak.
Egyelőre semmiképpen se kongassuk a vészharangokat, a cég összesített számai nem rosszak, de a növekedés most kifulladt, a harmadik negyedévben már cak 0,7 százalékkal nőtt a forgalom.
Főleg a profitgyártás lett nehezebb
Az alacsony növekedés soha nem örömteli, de egy magyar gépipari exportőrnél azt is tudnunk kell, hogy valójában a szinten maradás nem a nulla lenne, hanem a 3-4 százalékos nominális bővülés.
A forint kismértékű (2-4 százalékos) gyengülése és a hasonló mértékű infláció miatt a Rába életében a bázis tartása a forintban kimutatott 3-4 százalékos bővülés.
Ahogyan a bevezetőben is említettük, az alkatrész-üzletág sokat megmentett a jármű és a futómű ág visszaeséséből, ha például csak az európai futómű-eladásokat nézzük, ott kétszámjegyű volt a visszaesés.
Az ilyen válsághelyzetekben a forgalom szinten tartása, kismértékű növelése bravúr, de az eredményességnél egyenesen mission impossible. Hiszen az eredménysoroknál a költségek is számítanak, márpedig a munkaerőhiányos magyar gazdaságban borítékolhatjuk, hogy a munkabérek a Rába esetben is nőttek.
Nincs pánik
Aki mindezek után rákeres a Rába riportjában a válság, a krízis, vagy a recesszió szavakra, meg fog lepődni, mindegyiknél nulla találattal fog találkozni, ezeket a fogalmakat nem használja a cég.
Ugyanakkor a cégvezetés azért érthetően mégsem túl boldog, idézünk a menedzsment bevezető gondolataiból:
- Az európai piac korábbi növekedését annak drasztikus korrekciója követte.
- Mindezek mellett a meghatározó jelentőségű mezőgazdasági szegmens továbbra is alulmúlta a korábbi értékesítéseket.
- A jelentős piaci változékonyság egyértelmű jele a gazdasági bizonytalanságnak.
Talán nem túlzás kijelenteni az autóipari recesszió kézzelfogható valóság. A Rába céget 1896-ban, vagyis 123 éve éppen Karácsonykor alapították, biztosan kijelenthető, hogy a vállalkozás átélt már ennél sokkal nagyobb viharokat és környezetváltozásokat is.