Az adatok időállapota: késletetett. | Jogi nyilatkozat

BÉT50: Gyorsan növekvő vegyipari vállalkozás, 150 éves örökséggel - Vinyl Kft.

Pénzügy2021. jan. 6.Növekedés.hu

A Budapesti Értéktőzsde 2016 óta minden évben elkészíti BÉT50 kiadványát, amelyben mindig 50 sikeres, példaértékű, magyar tulajdonú vállalatot mutat be. A 2020-as kiadványból ezúttal egy, a mai napig családi vállalkozásként működő céget mutatunk be, amely bizonyos területeken piacvezető itthon és Európában is. Akár a vízcsapot nyitjuk meg, akár uszodába vagy gyógyfürdőbe megyünk: a vízben a cég fertőtlenítszereivel találkozunk.

A házaspár mindkét tagja a vegyiparban dolgozott korábban, kutató-vegyész mesterdiplomával, gazdasági és külkereskedelmi másoddiplomával, komoly  vegyipari és üzleti tapasztalattal rendelkeztek már a rendszerváltáskor.
Bajuszné Oláh Judit és Bajusz Ferenc, tulajdonosok
A nyolcvanas évek végén Judit alkalmazott volt egy induló külkereskedelmi cégnél, azonban többedmagával elég hamar felismerte, hogy sikeresebben vinnék az üzletet, mint a tulajdonosok.
Űgy döntöttek, hogy saját vegyipari és külkereskedelmi vállalkozást indítanak. Ekkor csatlakozott Bajusz Ferenc is a vállalkozáshoz.
1997-ben aztán Judit és Ferenc, a többiektől kiválva, létrehozta a Vinyl Kft-t miskolci központtal.
A szorgalmas munkának és a hozzáadott szakértelemnek köszönhetően kialakult egy stabil, állandó vevő-, és beszállítói kör, de a közvetítő kereskedelemben további növekedési lehetőség nem látszott.
Ezért 2004 végén, amikor lehetőség nyílt a Budapesti Vegyiművek szervetlen kémiai üzletágának megvásárlására, a gyártás területére is belépett a cég.
A Budapesti Vegyiműveket a 90-es években privatizálták, de nem tőkésítették fel, így a vállalat folyamatosan pénzügyi nehézségekkel küzdött, ezért egyes részlegeit elkezdte eladni.
Mivel a Vinyl Kft. kereskedő cég volt miskolci irodával, a speciális gyártásba bele kellett tanulniuk, így számukra is vonzó volt az a megoldás, hogy a Vegyiművek területet, eszközöket és piacokat adott el, de az üzemeltetést fix díjért továbbra is vállalta.
A budapesti telephelyen klórgáz töltés és hipó gyártás volt a fő tevékenység, az értékesítés elsősorban vízműveknek történt. Ez ma is a vállalkozás egyik fő üzletága.
Magyarországon az ivóvíz és uszodavíz fertőtlenítő szerek területén a Vinyl Kft piacvezető. Ma már több mint 300 terméket forgalmaznak más iparágak részére is.
Időközben a Vegyiművek csődbe ment, nem fizette a közműveket.
Így eljött a Vinyl életének legkomolyabb kihívása: ki kellett építeniük a teljes saját közműhálózatot, emellett átvették a gyártást a dolgozókkal együtt, így immár a cég önállóan, függetlenül végezte a gyártási tevékenységet.
A további diverzifikáció céljából 2013-ban elindították a jód üzletágat is, amely exportorientált és nagy hozzáadott értékű, ráadásul olyan drága termékek készülnek, melyeket repülőn is megéri szállítani, pl. Kanadába.
2016-ban metil-jodid üzem létesült, a mai napig a Vinyl az egyedüli metil-jodid gyártó Európában.
2019-ben pályázati támogatással a technológiát és kutatási infrastruktúrát fejlesztették.
Jelenleg a nettó árbevétel 60 százalékát a kereskedelem adja, a többi a gyártásból és szolgáltatásból jön be. Az árbevétel 2017-ről 2018-re 25 százalékkal nőtt, 3,5 milliárd forintra, majd 2019-re újabb bő 20 százalékkal, 4,3 milliárd forintra. Az export aránya az elmúlt egy évben közel 40 százalék volt.
A patinás, 150 éven át működő Budapesti Vegyiművek tevékenysége közben teljesen megszűnt, a szervetlen kémiai üzletág egy részét azonban a Vinyl Kft. viszi tovább, így a cég működésében megjelenik a magyar vegyipar 150 éves tapasztalata.
Ami a növekedést illeti, eddig organikus fejlődés jellemezte a céget, relatíve alacsony hitel állománnyal. A jelentősebb hitelfelvételt, eladósodást a jövőben sem tervezik, nem a leggyorsabb, hanem a folyamatos és a fenntartható fejlődés a cél.
Ha azonban olyan akvizíciós lehetőség adódik, amelyhez külső finanszírozás szükséges, nem zárkóznak el előle.
Nem keresnek ilyen célpontot, csak akkor jöhet szóba a lépés, ha az iparágban valamely általuk ismert cég vagy üzletág kerül eladásra.
Noha az organikus fejlődés a cél, 5 év múlva az árbevételt szeretnék megduplázni, amelyhez a nagyobb hozzáadott értékű termékek gyártása, és a termékpaletta bővítése szükséges.
Ami a szervezeti működést illeti, a tulajdonosok vezetik a céget, vagyis az operatív és a tulajdonosi tevékenységet a közelmúltig nem választották szét.
A generációváltás 5 éven belül esedékes.
Erre tudatosan  készülnek, az önálló menedzsment kialakítását már megkezdték. Szükséges még az ellenőrző rendszerek kiépítése és működtetése, amelyet a generációváltásig feltétlenül meg kell valósítani.
Amiben a cég egyedi: Magyarországon egyedüli klór töltőként üzemelnek, így a vízfertőtlenítésben a hazai piac nagy része az övék. Egy másik üzletágban, perjódsav, nátrium-metaperjodát és metil-jodid gyártóként felvették a versenyt a távol-keleti konkurensekkel, és hozzájuk képest rövid szállítási határidővel, jó logisztikával tudják az európai vevőket kiszolgálni.
Az iparág jellegénél, veszélyességénél fogva erősen szabályozott, sok regisztrációra, engedélyre van szükség, ami jelentős költségtényező, ugyanakkor ezek hiánytalan megléte és betartása a cég abszolút megbízhatóságát jelzi a piac és az iparág minden résztvevője számára.
Ami a válságokat illeti, azok kevésbé viselik meg a céget, mivel olyan alapvető iparágak beszállítói, melyekre válság idején is szükség van (fertőtlenítés, vízkezelés, gyógyszeripar, élelmiszeripar stb.).
A 2008-as válság idején még sikerült is az árbevételt növelni, de a mostani, 2020-as járványhelyzet alatt sem számítanak árbevétel csökkenésre. Már a koronavírus kínai megjelenésekor megkezdték a felkészülést, rugalmasan és gyorsan reagáltak, így minden ügyfelüknek jelezhették, hogy a cég ugyanúgy működik és szállít, mint máskor.
A fenntarthatóság egyike a vállalati alapértékeknek, a körforgásos gazdaság kialakítására való törekvés jegyében újrahasznosított nyersanyagokat és megújuló energiaforrásokat is használnak.
A cég részt vesz a BÉT-ELITE vállalkozásfejlesztési programban, sok egyéb mellett Judit szerint ez rendkívül sokat segít a cég fejlesztésével kapcsolatos szemléletmód megváltoztatásában.