Az adatok időállapota: késletetett. | Jogi nyilatkozat

Kreatív pályázat segíti a fiatalokat pénzügyi céljaik megvalósításában

Pénzügy2023. nov. 4.Növekedés.hu

Jóval a határidő letelte előtt már több mint 120 pályázat érkezett a Pénziránytű Iskolahálózat „Álomból valóság – Így érhetjük el pénzügyi céljainkat” című, diákoknak kiírt Alkotópályázatára. Az 1-14. évfolyamosoknak három korosztályban meghirdetett pályázaton kreatív eszközök segítségével, november 27-ig mutathatják meg a fiatalok a vágyott céljaikat és az utat, ahogy megvalósítják azt. Nem csak a pályamű sikere, hanem a tudatos pénzügyi döntések előkészítéséhez is hasznos áttekinteni, hogyan érdemes pénzügyi célokat kijelölni és hogyan támogathatják ebben szüleik és pedagógusaik a fiatalokat.

A korábbi generációk talán túlzottan is sokat hallották azt a mondatot, hogy „csak az első milliót nehéz megkeresni”, olyannyira sokszor, hogy végül a legtöbbeknek csak a „nehéz” kifejezés maradt meg.

Nehéz, tehát próbálkozni is kár, ebben a hozzáállásban persze jelentős szerepet játszott számos más tényező is, többek között a pénzügyi ismeretek szinte teljes mértékű hiánya.

Szerencsére a mostani generációk egészen más alapokra építkezhetnek, már az iskolában is tanulhatnak a mindennapi pénzügyekről.

Ahhoz azonban, hogy valóban elérjék vágyott céljaikat, akár az „első milliót” (és megtapasztalják, hogy a többi sem jön magától,) elengedhetetlen az erős belső motiváció, a tudatos tervezés és természetesen a kellő pénzügyi ismeret.

Cél nélkül nem megy

Ahogy az élet minden területén, a tudatos pénzügyi tervezés esetén is az első és legfontosabb a célok meghatározása, hiszen csak akkor tudjuk a megfelelő eszközöket kiválasztani és jól használni, ha pontosan tudjuk, mit szeretnénk elérni.

Emellett maga a kitűzött cél lehet az egyik legjobb motiváció is, mely már önmagában is segít, hogy tudatosan haladjunk annak elérése felé, a rendelkezésünkre álló forrásokat ne másra fordítsuk.

Maga a célkitűzés azonban nem is olyan egyszerű.

Ahhoz, hogy ne maradjanak el a sikerek, meg kell tanulnunk olyan célokat meghatározni, amelyek reálisan megvalósíthatók, ebben pedig nagy szerepe van a szülőknek és a pedagógusoknak is. A pontos cél maghatározása egy összetett folyamat, amihez elengedhetetlen az őszinte és nyílt kommunikáció.

Érdemes beszélgetni arról, hogy a gyermek mit szeretne csinálni öt, vagy tíz év múlva, és ehhez igazodva meghatározni az oda vezető utat.

A cél akkor jól megfogalmazott, ha az belátható időn belül valóban megvalósítható, ahogy a szakirodalom fogalmaz, SMART cél: azaz pontosan körülírt, mérhető, elérhető, releváns, és időhöz kötött.

Ilyen lehet például az egyetemi tanulmányok megkezdése előtt a tanulást megkönnyítő laptop,

vagy az első használt autó árának megteremtése egy meghatározott határidőig.

Ami fontos, hogy a célt maga a gyermek jelölje ki, egyben határozza meg azt is, milyen előnyökkel járna annak megvalósítása. A szülők és a pedagógusok támogatása fontos lehet a belső motiváció fenntartásához is.

A terv nélküli cél csak egy álom

Mint látható, nem kevés munkával jár már önmagában a cél meghatározása sem, az elérése pedig további tudatos tervezést igényel. A pénzügyi terv kifejezés sokaknak idegenül hat, pedig valójában a mindennapjaink része.

A pénzügyi tervezés lényege, hogy meghatározzuk milyen lépéseket, milyen sorrendben kell megtennünk a célhoz vezető úton, továbbá milyen eszközökre lesz szükségünk annak eléréséhez.

Az „út” megtervezéséhez szükséges a rendelkezésre álló források számbevétele, a hiányzóak meghatározása, valamint a lehetőségeink, illetve az esetleges kockázatok, veszélyek felmérése.

Ahhoz, hogy mindezt végig tudjuk gondolni és elkészülhessen a pénzügyi terv, komoly önismeretre és önmagunkkal szembeni őszinteségre is szükség van.

Kisarkított példaként: ha a Balatont szeretnénk átúszni, de a felfújható gumimedencében is bizonytalanul mozgunk, akkor bizony tudatosítanunk szükséges, hogy a végső cél eléréséhez előbb magunkat kell fejlesztenünk.

A tanulással és ismeretbővítéssel el is értünk a következő lépcsőhöz: a fiataloknak szükségük van pénzügyi ismeretekre, hogy sikeresen elérhessék a pénzügyi céljaikat.

Az utóbbi években szerencsére jelentősen emelkedett azoknak az aránya, akik megtakarítással és saját pénzügyi célkitűzéssel rendelkeznek, emellett egyre többen készítenek családi költségvetést,

a háztartások összességében megfontoltabban, körültekintőbben hozzák meg pénzügyi döntéseiket – mutatta a Pénziránytű Alapítvány 2022-es országos felmérése.

Örömteli, hogy a fiatal generációk esetében is javuló pénzügyi tudatosságot mért a kutatás. Ezt magyarázhatja, hogy immár több éve a Nemzeti Alaptanterv részét képezik az alapvető pénzügyi és gazdálkodási alapismeretek.

Ma már számos lehetőség (akkreditált tankönyvek, online játékok, applikációk, élményprogramok) adott, hogy a diákok szórakozva tanulva akár az iskolában szerezzenek ismereteket a mindennapi pénzügyek terén.

Minél jobban megértik a pénzügyek alapjait, annál jobban felkészülnek a célok elérésére is, ráadásul ezek a módszerek jellemzően gyakorlati tudást adnak át, felkészítik a diákokat a valós döntési helyzetekre.

Kudarc nélkül nincs igazi siker

Ahogy minden más esetben, a magabiztos tudás, annak tudatos használata egy folyamat, az álmaink, a kitűzött célok megvalósítása nem megy egyik napról a másikra. Ahhoz, hogy a motiváció végig fennmaradjon, érdemes a végső cél felé vezető úton kisebb, köztes célokat, mérföldköveket kitűzni.

Ilyen lehet a már fentebb említett példák esetében, hogy biztatjuk a gyermeket,

hogy minden hónapban tegyen félre egy minimum összeget, vagy születésnap, karácsony alkalmából is a kitűzött cél elérésében támogatjuk.

Ha folyamatosan látja és elemzi, hogy hol tart, könnyebben fenntartható a motiváció, egyben pedig visszajelzéseket kap a fiatal arról, hogy a meghatározott célt mikor érheti el, hol, miben kell fejlődnie, esetleg szükséges-e újratervezni az oda vezető utat.

Fontos, hogy a köztes célok elérése sikerélményt jelentsen, ehhez pedig elengedhetetlen a tanárok, szülők, barátok elismerése is, hiszen a pozitív megerősítés segíthet a motiváció fenntartásában.

A támogató attitűd akkor is jól jön, mikor egy-egy kitűzött célt elsőre nem sikerül elérni, hiszen ha megmutatjuk, hogy tanulhat a hibákból, a gyermek erőt meríthet az újrakezdéshez.