Öt tipp a biztonságos pénzügyekért a nyaralás alatt
PénzügyA legtöbben már hónapokkal ezelőtt megtervezték a nyaralást: megvan az úti cél, szállások lefoglalva, minden szükséges „hozzávaló” bekészítve. De vajon mi a helyzet a biztonságos pénzhasználattal? Megkérdeztünk egy szakértőt, hogyan kell felkészülni a nyaralásra.
Vajon mit érdemes szem előtt tartani, mielőtt nekivágunk a nagyvilágnak? Íme, Király Ferenc, az UniCredit Bank biztonságért felelős vezetőjének tanácsai.
„A nyaralás alatt többnyire bankkártyával fizetünk. Természetes, hiszen sokkal biztonságosabb, mint készpénzt vinni magunkkal; bármi gond adódik, egy bankkártyán azonnal tudunk limitet állítani, illetve akár blokkolni is. Én az alábbiakat ajánlom szem előtt tartani, hogy biztonságban tudjuk a pénzünket a nyaralás alatt is.
- Indulás előtt időben ellenőrizzük, nem jár-e le a bankkártyánk a nyaralás előtt vagy alatt. A lejárt bankkártyát biztonsági okokból nem tudjuk használni.
- Talán nem sokan tudják, de érdemes jelezni bankunknak – a call centernek vagy a fiókban –, hogy külföldre megyünk, így tudni fogják, hogy az adott időszakban, a megjelölt ország(ok)ban történő tranzakciót valószínűleg mi hajtjuk végre. A bank ugyanis a szokásostól eltérő használat esetén – feltételezve, hogy esetleg visszaélés történik – átmenetileg blokkolhatja a kártyát. Természetesen ilyenkor azonnal felveszik a kapcsolatot az ügyféllel telefonon és sms-ben, hogy ellenőrizzék, valóban ő vásárolt-e a kártyával. Jogos használat esetén azonnal oldják a blokkolást.
- Ehhez kapcsolódóan nézzük meg azt is, hogy a bankunknál leadott kapcsolati adatok – e-mail, mobilszám – aktuálisak-e. Így biztosak lehetünk abban, hogy elérnek minket, ha szükséges.
- Ha még nem lenne, kezdjük használni a banki mobilappot! Ezt egyszerű letölteni, az „élesítésben” a call centerben vagy a fiókokban dolgozó kollégák segítenek. De miért jó a banki mobilapp? Gyakorlatilag egy személyes bankár: azonnal átállíthatjuk rajta a kártyalimiteket, de akár blokkolhatjuk is – így ha esetleg elveszne vagy ellopnák a bankkártyát, mi magunk is megelőzhetjük a nagyobb veszteséget. Fontos megemlítenem, hogy elvesztés, lopás esetén a blokkolás mellett a banki call centernek is jelezni kell az esetet.
- Egy extra tippem is van: nézzük meg azt is, kapcsolódik-e utasbiztosítás a bankkártyánkhoz – sok kártyához jár –, illetve azt is, hogy kiterjeszthető-e a családtagokra. Ezzel elég jelentős költségmegtakarítást érhetünk el.”