Strukturált és kereskedelemfinanszírozási megoldások az üzlet biztonságáért
PénzügyAz üzlet nem más, mint új érték előállítása és közvetítése a partnerek között, ellenérték fejében. A tisztességes üzlet annyival több, hogy a tranzakciók a résztvevők megelégedésére szolgálnak, vagyis a felek egyike sem érzi magát kiszolgáltatva a többi résztvevőnek.
Sok piaci résztvevő szerepelhet a fogyasztókig tartó termékpályákon, beleértve az alapanyag-beszerzést, előállítást, megmunkálást, szállítást, kis- és nagykereskedelmet.
Mivel a termékpályákon sok résztvevő lehet, nem valószínű, hogy minden szereplő ismeri a másikat, főleg úgy, hogy a globális kereskedelem korát éljük, sok esetben egy-egy termék „élete” nem ugyanazon a földrészen kezdődik, mint ahol a végső fogyasztóját megtalálja.
Egy-egy termék útja a termelőtől a fogyasztóig finanszírozást igényel, amely sokszor nem áll rendelkezésre a vállalkozásoknál. Ebben az esetben a forrást kívülről kell beszerezni, melyre számos lehetőség van. A teljesség igénye nélkül: üzleti partnerek (vevők vagy szállítók), hitelintézet, befektetők stb.
A kereskedelemi bankok többféle szerepet töltenek be a fenti folyamatokban, ezek közül kettőt emelnék ki:
- a termék előállításához, feldolgozásához, kereskedeleméhez leginkább illeszkedő finanszírozási megoldás kiválasztása,
- a termékpályán résztvevő, egymást nem ismerő vállalkozások bizalmának és biztonságának a növelése.
Finanszírozási megoldások
Finanszírozás esetén fontos szempont, hogy a rendelkezésre bocsátott forrás futamideje, struktúrája a hitelcélhoz, a finanszírozott mérlegelem ciklusához igazodjon.
A vállalkozás gazdasági folyamataihoz igazított finanszírozási struktúra megkönnyíti mind a vállalkozás, mind pedig a finanszírozó feladatát, de fontos, hogy a futamidő alatt bekövetkezett folyamati változásokat követnie kell a struktúrának is.A kereskedelemfinanszírozási szolgáltatások lehetőségeket kínálnak az értékesítési láncban szereplő vállalkozások számára kockázattudatos megoldások megvalósítására, növelve ezáltal a biztonságot és a felek közötti bizalmat, lehetővé téve az üzlet lebonyolítását.
A bizalom elősegítése
A vállalkozás versenyképességét növeli, ha exportál, vagy beszállító olyan vállalkozásba, amelyik exportál. Az exportpiac – mivel nagyobb, komplexebb, – több lehetőséget rejt a vállalkozás számára, azonban a lehetőségeken kívül kihívásokat, bizalmi kérdéseket is felvet.
A vevő oldaláról megközelítve:
Ha a vevő előre fizet (nem ez a jellemző), az eladó számára kockázatmentes.
Ha a vevő halasztva fizet, de fizetési bankgaranciát ad, a kockázat minimális (ebben az esetben amennyiben a vevő nem fizet, akkor a vevő bankja vállalja a pénzügyi teljesítést), ugyanakkor az áru ellenértéke később áll rendelkezésre.
Ha a vevő akkreditívvel fizet, a kockázat minimális. Különösen igaz ez, ha a bank igazolja az akkreditívet. Halasztott fizetésű akkreditív esetén a vevő bankjának minősítésétől függően kérheti az eladó az akkreditív igénybevételének (teljesítéseinek) leszámítolását.
Ez azt jelenti, hogy esedékesség előtt hozzájut az áru ellenértékéhez, és a továbbiakban a fizetési kockázatot az eladó bankja vállalja a vevő bankjával szemben.
Ez egy rendkívül jó és kényelmes megoldás mind a két fél számára, mivel itt az ügylet kockázatát a pénzintézetek viselik, a pénzügyi teljesítés a felek között előzetesen kialkudott feltételeknek és dokumentumoknak megfelelően szabályozottan történik. A szállító biztonságban érezheti magát, mert ha leszállítja az árut, akkor hozzájut az ellenértékhez, és a vevő is biztonságban érezheti magát, mert a bankja csak akkor fizet, ha a szállítás dokumentumokkal alátámasztottan igazolt.
A felek egyenrangú partnerként, előre letárgyalt feltételek mellett kötnek üzletet, mely szabályok betartásért a partnerek pénzintézetei vállalják a felelősséget.
Ha a vevő okmányos beszedési megbízás keretében szeretné rendezni az áru, illetve a szolgáltatás ellenértékét, a kockázat magas, nem lehet tudni, hogy a fizetés esedékességekor a vevő számláján van-e megfelelő fedezet.
Az utolsó lehetőség, ha a vevő halasztva fizet a szállítást követően. Itt, ha nincs az eladónak semmilyen biztosítéka a fizetésre (nyitva szállítás), akkor az eladó kockázata igen magas, az eladó kiszolgáltatott helyzetbe kerül. Ebben a megoldásban kizárólag az egymást jól ismerő, régi, jó üzleti kapcsolatban lévő vállalkozásoknak érdemes gondolkodni.
A külkereskedelemben résztvevő vállalkozásoknak érdemes olyan pénzintézetet választani, amelynek az adott célországban is vannak érdekeltségei, a piacot jól ismerik, vagy széleskörű nemzetközi tapasztalattal bírnak.
A szerző a CIB Bank szenior kereskedelemfinanszírozási tanácsadója