A példaértékű vezetővé válás öt szabálya - Könyvajánló

Siker2019. ápr 19.Növekedés.hu

Mindenkiből válhat rátermett vezető, az ehhez szükséges képességek és tudás megtanulható, nem velünk született - olvasható a Vezetői készségek elsajátítása című könyvben.

Két elismert amerikai vezetéstudományi szakember, James M. Kouzes és Barry Z. Posner a Vezetői készségek elsajátítása című könyvében nem csupán számba veszi a jó vezetőt jellemző tulajdonságokat, de praktikus tanácsokkal, gyakorlatokkal segít abban, hogy ezeket az olvasó is elsajátítsa.

A könyv szerint ahhoz, hogy valakiből jó vezető váljon, mindenekelőtt le kell számolni öt mítosszal.

Az első a tehetség mítosza: senki nem születik vezetőnek, ez nem egy adottság, amivel vagy rendelkezünk, vagy nem, hanem egy megtanulható képesség.

A második a pozíció mítosza: attól, hogy valaki magas beosztásban dolgozik, még nem válik vezetővé – vezetővé a tetteinktől válunk, nem a pozíciótól.

A harmadik mítosz, amivel le kell számolnunk, az erőé: ha az emberek csak az erejükre építenének, akkor sosem fejlődnének. A negyedik az önállóság mítosza: a vezetés csapatjáték és nem egyéni mutatvány. És végül, de nem utolsó sorban a „magától jön” mítosza:

csak kevesekre igaz, hogy erőfeszítések nélkül tudnak vezetni, a felmérések szerint azokból lesznek jó vezetők, akik keményen megdolgoznak érte és időt szánnak a gyakorlásra.

A vezetővé válás sok tanulást igényel, a szerzők szerint a legjobb vezetők a legjobb tanulók is egyben. Az új képességek elsajátítása egy folyamat, senki nem lesz azonnal tökéletes valamiben, ahhoz, hogy újat tanuljunk, először hibázni kell, el kell bukni, majd felállni és újrapróbálni.

Nem az számít, hogyan tanulunk, hanem az, hogy megtaláljuk azt a tanulási módszert, ami számunkra a legjobb.

Másolhatunk más vezetőket, vagy egyéb, külső forrásokból is felszívhatjuk a szükséges tudást, a lényeg, hogy addig is képezzük magunkat, amíg meg nem találjuk a saját „hangunk” és már elhisszük, hogy képesek vagyunk vezetni másokat.

Fontos, hogy tisztában legyünk azzal, kik vagyunk, mi motivál bennünket, mi vezeti a döntéseinket.

Nem vezethetünk másokat addig, amíg nem ismerjük önmagunkat. Az alapvető értékeink és hitünk mutatják meg azt, hogy ténylegesen kik vagyunk.

A sikeres karriert az értékekre alapozott vezetés tartja fenn. A beosztottak elvárják a vezetőtől, hogy előrelátó legyen: kezdjük azzal, hogy elképzeljük magunkat, milyen vezetők lennénk 5-10-20 év múlva. A vezetés nem csak rólunk szól, vezető abból lesz, akit követnek. A beosztottaknak érezniük kell, hogy erőfeszítéseik egy nagyobb célt szolgálnak.

Fejlődésünk során elkerülhetetlenül szembesülni fogunk kudarcokkal, visszalépésekkel, ezért elengedhetetlen, hogy elhatározásunk, mely szerint jó vezetővé akarunk válni, szilárd maradjon, ugyanakkor kellően rugalmasak legyünk a tanuláshoz, az új módszerek kipróbálásához.

Aktív vezetőként is időt kell szánni a gyakorlásra, képességeink fejlesztésére, gyakorlati képzéseken részt venni, visszajelzéseket kérni és képezni magunkat.

Szokásunkká kell tenni, hogy minden nap tanuljunk valami újat, és értékeljük azt, amit megtanultunk. Vezetővé, jó vezetővé válni nem egy egyszeri döntés kérdése, folyamatos erőfeszítést igényel, napról napra, kis lépésekben haladva.

A folyamatos erőfeszítés mellett

a fejlődéshez mindenkinek szüksége van támogatásra, visszajelzésre, jó tanácsokra és olyan segítőkre, akikre számítani lehet.

Törekedjünk a megfelelő emberek megtalálására és a velük kialakított kapcsolatok megerősítésére. Ne feledkezzünk meg igénybe venni más vezetők, vagy éppen profi oktatók tanácsait, segítségét, hiszen még a legjobb vezetőknek is vannak tanítóik.

A könyvet jegyző James M. Kouzest és Barry Z. Posnert az Egyesült Államok legjobb vezetést oktató szakemberei között tartják számon mindkettőjüket. Több nagyvállalatnak tartottak vezetőképzési programokat, partnereik között volt például a Bank of America, az IKEA, a Pixar, a Walt Disney és a Vodafone. Jim M. Kouzes a Leavey School of Business Santa Clara Egyetem dékánja, Barry Z. Posner pedig ugyanitt a vezetéstudományok professzora.