Januártól London helyett Párizsban vásárolnak Louis Vuitton táskát a turisták
SikerA megegyezés nélküli Brexit a luxusmárkáknak kevesebb vásárlót, magasabb árakat és körülményesebb szabályozást jelent. A koronavírus és a Brexit hatására a High Streeten található márkák száma a felére csökkenhet.
Januártól várhatóan megszűnik London bevásárló-központ státusza: a luxusmárkákért odautazó külföldiek az újévtől Párizst és Milánót veszik célba, ha Louis Vuittont vagy Tiffanyt vennének.
A brit kormány ugyanis bejelentette, hogy januártól megszűnik a vámmentes vásárlás, amely lehetővé tette, hogy az Európai Unión kívülről érkező turisták az ott vásárolt luxustermékek árának 20%-át visszaigényeljék.
Ez komoly érvágást jelenthet a Londonban jelen lévő márkáknak, és a város turizmusán sem segít. A főváros eddig a luxusturizmus egyik központja volt, ahová rengeteg ázsiai vagy orosz turista utazott, ha éppen Hermés vagy Vuitton táskát akart vásárolni magának.
A márkák népszerűségét jelzi, hogy a nyár kezdetén, a korlátozások enyhítése után e két márka boltjai előtt álltak az utcákon hosszú sorok. A megegyezés nélküli Brexit nemzetközi divatmárkák esetében 8-12 százalékos tarifát is jelenthet, a brit márkák exportja esetén pedig 12 százalékot is elérheti a rájuk kivetett vám. De még ha sikerül is megegyezést kötni, a hazai márkákra eltérő szabályozás, szellemi tulajdoni jogviszony, stb. vonatkozik, ami tovább nehezíti működésüket, írja a Vogue Business. Iparági szereplők szerint a változás nyomán 70 ezren veszíthetik el állásukat.
S bár a luxusmárkákat tömörítő érdekszövetség szerint a márkák fel vannak készülve a változásokra, a koronavírus miatt visszaesett kereslet és eladások miatt nem tudni, meddig bírják. Különösen a kis-és középvállalatok szenvedhetik meg a váltást, akik eleve kevesebb tartalékkal, export kapacitással bírnak. Ám a nagyoknál sem jó a helyzet.
A brit KPMG kiskereskedelmi szakértője szerint a koronavírus hatására a High Street-en (London híres bevásárló utcája) található márkák száma akár a felére is csökkenhet.
Szintén aggasztó, hogy a Brexit után az áruk mozgatása és a készletek cseréje is lassulhat az Egyesült Királyság és az unió között a további vámellenőrzések bevezetése miatt. A brit kormány kabinetfőnöke, Michael Gove szerint nem kizárt, hogy egyszerre akár 7000 kamion vesztegel majd a doveri átkelőnél, s az áruk akár két napos késéssel jutnak át a határon.