Másodvirágzás a Cerbonánál

Siker2019. szept. 5.Növekedés.hu

Kevés olyan erős magyar márka van az élelmiszer piacon, mint a Cerbona, melynek neve évtizedek óta egyet jelent a müzliszeletekkel. Bár a cég ma már stabil növekedési pályán van, a sikerhez szinte a nulláról kellett újraépíteni a társaságot. A Cerbonát a Budapesti Értéktőzsde beválogatta a legerősebb hazai vállalatokat bemutató, BÉT50 című kiadványába.

A Cerbona müzliszeletek története egy malomipari vállalat kiegészítő termékeként indult, még 1988-ban. A Fejér Megyei Gabonaforgalmi Vállalat ekkoriban olyan lehetőségek után kutatott, amelyek révén a lisztgyártás mellett jobban ki tudták használni gabonafeldolgozó kapacitásukat, így egy tésztagyár megépítése után a müzliszeletek előállításába is belevágtak.

Magyarországon ez a termékkategória ezt megelőzően ismeretlen volt, így érthető, hogy a köznyelv a müzlit mai napig a Cerbonával azonosítja. 

Bár a ’90-es években a nagy élelmiszerláncok megjelenésével a piac egyre megosztottabbá vált, a társaság pozíciója a kategórián belül erős maradt – még olyan versenytársakkal szemben is, mint a Nestlé. A Cerbona vállalati működése azonban ebben az időben még nem kizárólag a müzlik előállítására és forgalmazására volt kihegyezve, így a tésztapiac átalakulása és a malomipari válság a 2000-es évek elejére nagyon nehéz helyzetbe hozta a céget. A csőd előtti években még 10 milliárdos árbevételt termelő, ám eladósodott társaság végül 2010-ben fejezte be működését. 

A felszámolás után magyar befektetők segítségével, lényegében a nulláról kezdtük újraépíteni a Cerbonát – ezúttal már kizárólag a bevezetésük óta sikeres müzliszeletekre és müzlikre alapozva. Szakítottunk a malomiparral és a tésztagyártással, és minden erőforrásunkat a müzliszeletekre koncentráltuk, melyek piaca folyamatosan bővül

– idézi fel az újrakezdés időszakát Mészáros Tamás. Az ügyvezető igazgató szerint a hazai fogyasztók az étkezési szokásaikat tekintve évről évre egyre tudatosabbá válnak, de ezt a folyamatot a társaság is folyamatosan segíti, részben célzott kommunikációval, részben a meglévő paletta bővítésével és új termékek bevezetésével. 

A Cerbona üzleti modelljében az utóbbi években egyre hangsúlyosabbá vált az innováció; folyamatosan zajlanak a fejlesztések, hogy kiszolgálhassák az egészségükre fokozott figyelmet fordító fogyasztókat. Míg a társaság 2010-ben még csak mintegy 50 különböző terméket állított elő, ez a szám mára meghaladja a 150-et. Megjelentek a laktóz-, illetve gluténmentes készítmények – melyek miatt 2017-ben egy új gyártócsarnokot is építettek –, tavaly pedig a müzli termékek gyártását bővítették. Az Agrimill nevű cég felvásárlásával a Cerbona elindult a puffasztott termékek felé, de emellett egy másik kategóriában, a zabkészítmények között is sikeres termékeket vezettek be. Szintén új irány az elsősorban sportolóknak szánt proteinszeletek előállítása, melybe egy erre szakosodott startup kisebbségi tulajdonrészének megvásárlását követően vágtak bele.

Az igények manapság gyorsan változnak, ezért folyamatosan mozgásban kell lennünk. Ez egy munkaerőigényes működési mód, ami sok más vállalathoz hasonlóan, jelenleg számunkra is sok fejtörést okoz. A jövőben épp ezért egyre nagyobb hangsúlyt szeretnénk helyezni az automatizációra, hogy a megfelelő munkaerő hiányában is fenntarthassuk a növekedési ütemünket

– mondja az ügyvezető. 

A közeljövő másik, stratégiai szempontból fontos célja a külföldi piacszerzés, hiszen bizonyos méret fölött már a hazai értékesítésre támaszkodva nem lehet gazdaságosanosan lekötni a társaság gyártási kapacitásait. A Cerbona jelenleg is rendelkezik saját ügynökkel Romániában és a Baltikumban, de az export növelése érdekében a jövőben még jobban szeretnék majd kiterjeszteni érdekeltségüket. Mészáros Tamás szerint a terjeszkedés itthon is versenyelőnyt szül:

A külpiacokon új kihívásokkal, új versenytársakkal kell megküzdenünk, ami folyamatos impulzusokat ad a fejlesztéseinknek. Ezek a lökések kifejezetten ösztönzőek, hiszen hozzásegítenek ahhoz, hogy élenjárók és korszerűek maradjunk.

A Cerbona Élelmiszergyártó Kft. 2018-ban összesen mintegy négymilliárd forintos nettó árbevételt ért el, míg adózott eredménye 289 millió forint volt.