Sikersztori: Arcukra fagyott a mosoly

Siker2018. szept. 2.növekedés.hu

Egy korában újszerű ötletre, számos jó időben végrehajtott beruházásra és némi szerencsére is szükség volt, hogy a MIRELITE Mirsa mára a fagyasztott élelmiszerek piacának egyik legerősebb szereplőjévé váljon.

A cég egyike a Budapesti Értéktőzsde BÉT50 című kiadványában bemutatott ötven sikercégnek.

„A jövő a fagyasztott termékeké”

– jelölte ki az irányt a ’70-es évek végén Losó József, mikor frissen végzett mérnökként kikérték a véleményét Közép-Európa legnagyobb csonthéjas gyümölcsösének betakarítási és feldolgozási munkáival kapcsolatban.

Az albertirsai központú gazdaságban pár évvel később létrejött az első fagyasztóüzem, a fiatal mérnökből pedig előbb gyárigazgató, majd a rendszerváltást követően részvénytársasággá alakuló vállalat vezérigazgatója lett. Bár a történet végét jól ismerjük, a sikerhez vezető út korántsem volt olyan akadálymentes, mint amilyennek az első évek alapján tűnhet.

A MIRELITE Mirsa ma a fagyasztottzöldség-piac legerősebb hazai szereplője, mely négy gyárából több mint 60 országba exportál.

A ’90-es évek elejének gazdasági átalakulása rögtön komoly nyomást helyezett – az ország minden más vállalatához hasonlóan – tőkehiánnyal küzdő társaságra. A működés fenntartása és különösen a piaci terjeszkedés csak új tulajdonos bevonásával tűnt lehetségesnek, így éppen kapóra jött, hogy ekkoriban jelent meg és kezdett intenzív terjeszkedésbe Magyarországon a német családi tulajdonban lévő Schöller. Az albertirsai társaság ’92-ben olvadt be a fagyasztott termékekben utazó holdingba, s ez – ma már látszik – a későbbi MIRELITE Mirsa történetének egyik legszerencsésebb fordulata lett.

A tulajdonosváltás jelentőségének megértéséhez tudni kell, hogy a magyar mezőgazdaság évtizedek óta világviszonylatban is jelentős exportőre a feldolgozott zöldségeknek, az értékesítés célpiaca viszont a rendszerváltás után még szinte kizárólag Oroszország volt. A kiszolgáltatott hazai konzerviparnak így finoman szólva sem tett jót, mikor ’98-ban beütött a nagy orosz válság, és egyik pillanatról a másikra nullára esett a kereslet.

Míg az ország legtöbb zöldség és gyümölcsfeldolgozója csődbe ment, az albertirsai gazdaság számára épp ezek az évek hozták el a megerősödést.

A tulajdonosváltástól fogva a társaság egyre inkább Nyugat-Európa felé orientálódott, a Schöller szárnyai alatt egyre kiterjedtebb piacot építve magának, így mikor eljött az orosz összeomlás, a Mirsa meg tudta őrizni stabilitását. A gazdaság ekkoriban erősödött meg annyira, hogy mikor 2001-ben a Nestlé felvásárolta a Schöllert, Losó József két évvel később saját tulajdonába tudta venni a vállalatot.

A nyugati irányú elköteleződés azonban hamar veszíteni kezdett szépségéből: az EU-s csatlakozás nyomán megnyíló piacon pillanatok alatt megjelentek a tőkeerős nagyvállalatok, a hazai tulajdonú cégek pedig a túlkínálat miatt ismét rendkívül nehéz helyzetbe kerültek. 

„A mi forgalmunk is jelentősen visszaesett, sokan nem is értették, miért épp ilyenkor vásároltuk meg a második gyárunkat. Pedig világos: üzemet akkor kell venni, amikor lehet”

– emlékszik vissza a domoszlói hűtőház megvásárlására Losó József.

A terjeszkedés ráadásul ezzel nem is ért véget: a Mirsa két évvel később megszerezte a Miskolci Hűtőipari Vállalatot, ahol 2012-ben húsfeldolgozó üzemet alakítottak ki, 2016-ban pedig Cegléden nyitottak meg egy újabb egységet. A társaság időközben megvásárolta a világ második legrégebbi gyorsfagyasztott termékekkel foglalkozó brandjét, a múlt század közepe óta létező „eszkimós” MIRELITE márkanevet. A folyamatos fejlesztéseknek köszönhetően a vállalat elérte, hogy ma már nincs kiszolgáltatva a különböző ágazati válságoknak vagy a mezőgazdasági termelésből fakadó szezonalitásnak.

„A zöldségfeldolgozásban egy kevésbé erős vállalatnak komoly gondot okozhat, hogy az üzemeket csak a betakarítási idényekben tudják teljes mértékben kihasználni. Mi részben ezért terjesztettük ki az érdekeltségünket a teljes zöldség és gyümölcskínálatra, majd a húsfeldolgozásra és a tésztagyártásra”

– magyarázza a cégvezető. A MIRELITE Mirsa várhatóan a jövőben is kitart eddigi stratégiája mellett, és minden ésszerű lehetőséget megragad majd hazai gyártókapacitása növelésére, illetve újabb piacok meghódítására. Ennek egyik várható irányát sejteti, hogy a társaság vezérigazgatója ma már egyre inkább támaszkodik gyermekeire, Losó Adriennre és Losó Viktorra, akik közül utóbbi kifejezetten a távol-keleti kapcsolatokra specializálódott.

A Mirelite Mirsa 2017-es nettó árbevétele 3 milliárd 328 millió forint volt, míg adózás előtti eredménye 31 millió 444 forint és a Budapesti Értéktőzsde: BÉT 50 - Ötven hazai sikervállalat 2017 kiadványban is szerepelt.

L.V.