Sikersztori: természetfotózás helyett milliárdos cégbirodalmat építeni
SikerNagyot dobbantott a klímatechnikával és épület-energetikával foglalkozó Lenergy, mely 2012-es indulása óta 550 millióról csoportszinten közel tízszeresére, több mint ötmilliárd forintra növelte árbevételét. A társaság ez idő alatt nemcsak egy 13 cégből álló birodalmat épített fel, de a társadalmi felelősségvállalás területén is letette a névjegyét.
A Lenergy esetében nehéz eldönteni, hogy a tyúk vagy a tojás, a cégalapítás vagy a társadalmi szerepvállalás indult-e hamarabb – s melyik következik a másikból. Annyi biztos, hogy az alapító és tulajdonos, Gaál Péter 2011-ben még komolyan fontolgatta, hogy Finnországba költözik, hogy épület-energetikával valamint természetfotózással foglalkozzon.
Az indulás előtt azonban hirtelen kínálkozott egy jó üzleti lehetőség, így végül az utazás helyett barátaival összefogva céget alapított, a fotózást és a természetvédelmet pedig ennek égisze alatt, nonprofit alapítványi formában folytatta.
Megkaptuk a Lennox klímatechnikai eszközök magyarországi forgalmazásának jogát, ami nagy lehetőség volt, hiszen a gyártó termékei a klíma és légtechnikai rendszerek felső kategóriáját képviselik. A baráti társaságunkban majdnem mindenki épületgépészettel foglalkozik, így kézenfekvő volt, hogy erre a feladatra össze kell fognunk, és közösen kell elindítanunk egy céget
– idézi fel Gaál Péter. Az ügyvezető szerint a Lenergy sikerének egyik legfontosabb összetevője éppen az, hogy a céget mindenki sajátjának érezheti; az alapítók közül ma is mindenki tulajdonos, és az alkalmazottaknak is van lehetőségük részesedéshez jutni.
Hiába nőttünk viszonylag gyorsan erős középvállalattá és 13 cégből álló csoporttá, a működésünk ma is jelentős részben a barátságra és a bizalomra épül
– mondja a cégvezető. A cégcsoportban közel 140-en dolgoznak, ami a kezdeti 9 főhöz képest mindenképpen figyelemreméltó fejlődést mutat. A növekedés ugyanakkor nem köthető egyszeri fordulópontokhoz, mérföldkövekhez; az ügyvezető szerint
a cég a kezdetektől fogva folyamatosan, egyenletes tempóban gyarapodott. Ezt tükrözi a lépésről lépésre lassan az egész országot lefedő, jelenleg hét telephelyből álló hálózatuk is, melyhez néhány éve egy dunaszerdahelyi és egy pozsonyi bázist is hozzákapcsoltak.
A Lenergy tevékenységének túlnyomó részét ma is az ipari és kereskedelmi klíma- és légtechnika adja, a lakossági területről mindössze forgalmuk 3-5 százaléka származik.
Elsősorban olyan nagyvállalatoknak dolgozunk – a teljesség igénye nélkül –, mint a Mömax, az Auchan, a Tesco, a Hell Energy, a Decathlon, a KFC vagy a Pizza Hut. Bárhová nézek az országban, látom a kezünk nyomát
– büszkélkedik a cégvezető. A klíma- és légtechnika mellett a cég tavaly óta egy új tevékenységgel egészítette ki szolgáltatási portfólióját: a szegedi Thermo Szerviz Kft. megvásárlásával az ipari és lakossági fűtési rendszerek felé is nyitottak, így ma már az épületenergetika területén jelentkező mindkét fontos igényt ki tudják elégíteni.
Az elmúlt évek töretlen fejlődése stabil pályára állította a társaságot, mely ma már több mint 5 milliárd forintos éves árbevételt termel. A magabiztosság azonban esetükben nem jár kényszeres terjeszkedéssel; Gaál Péter szerint itt az ideje, hogy új kapacitások létesítése helyett inkább a meglévők erősítésére koncentráljanak.
Az utóbbi pár évben érezhetően nagyon erősen fejlődött a gazdaság, és ez a mi vitorlánkba is befogta a szelet, a közeljövőben azonban több jel is óvatosságra int minket. Nem állítom, hogy az előzőhöz hasonló válság közeleg, de némi visszaesés már most is érzékelhető a piacon, úgyhogy a jelen körülmények közt mi inkább megerősítjük a pozícióinkat
– magyarázza az ügyvezető.
A Lenergy-nek nincs különösebben kockázatos kitettsége, hiszen a társaság eddig is nagy hangsúlyt helyezett arra, hogy a tevékenységéhez szükséges minden szaktudás és funkció rendelkezésre álljon a csoporton belül. A 13 leányvállalatból álló birodalomban így a villamos kivitelezőtől a webfejlesztő és médiavállalkozásig terjed a skála, és itt kap helyet a Varázslatos Magyarország nevű nonprofit szervezet is, ami a cég természetvédelmi tevékenységéért felel.
Utóbbi mára komoly, országos szintű kezdeményezéssé nőtte ki magát, melynek keretében rendszeresen természeti értékeinket bemutató fotópályázatot rendeznek. A legjobban sikerült képekből minden évben album és kiállítás készül, illetve negyedévente megjelenik egy újságosoknál kapható magazin, melyek révén a társaság Magyarország nemzeti parkjait támogatja.
A cégcsoport zászlóshajója, a Lenergy Magyarország Kft. 2018-ban 4,3 milliárd forintos nettó árbevételt és 520 millió forintos adózott eredményt ért el – 2019-es bevétele pedig megközelíti az 5 milliárd forintot.