A világ leglátogatottabb portáljai – eszelős ütemben jön fel egy teljesen új

Tech2023. jún. 11.Növekedés.hu

Szeretünk versenyezni, listákat felállíta ani. Ha a világ leglátogatottabb portáljait vesszük számba, a Google, a YouTube, illetve a Facebook dobogós sorrendje aligha lep meg bárkit. Talán azt is megtippelhetjük, hogy a felnőtt tartalom sem veszett ki, a mesterséges intelligencia pedig nagyon gyorsan helyet követel magának. Ugyanakkor látatlanban lenne egy fogadásunk arra, hogy a 25-ös toplista éllovasai között mindenkinek lesznek teljesen ismeretlen portálok is.

GOAT, ez a kifejezés angolul egyrészt azt jelenti, hogy kecske, de van egy ismert globális vetélkedés is ilyen néven. Ki a GOAT, vagyis a greatest of all time, azaz minden idők legnagyobb futballistája? Természetesen biztosan örömmel látnák a vetélkedésben a brazilok Pelét, vagy mi Puskás Öcsit, de a GOAT valójában arról szól, hogy ki a nagyobb játékos, a friss világbajnok argentin Lionel Messi, vagy a portugál Cristiano Ronaldo?

Az összevetésben mindenről van adat, ki hány meccsen, hány gólt szerzett, hány trófeát nyert el, de még az is kiderül, hogy mennyi csele sikerült, mennyi volt a gólpassza, sőt a passza. A legtöbb sorrendben egyébként Lionel Messi vezet, de ha a világhálós jelenlétet is megnézzük, akkor némi meglepetésre ott Cristiano Ronaldo a bajnok, neki 588 millió, Lionel Messinek „csak” 469 millió Instagram-követője van

Portálok listája

A Visual Capitalist elnevezésű amerikai portál egy látványos grafikájú cikkben azt is bemutatta, hogy a világ portáljai közül melyek a legnagyobbak.

Az összevetés alapja az volt, hogy havonta hány látogató kereste fel az oldalt. Nos, a 2023-as összevetés alapján a dobogó aligha meglepő.

Nagyon vezetnek a Big Tech amerikai it-óriás cégek termékei, ezeknek a cégeknek, az Alphabet (Google), Microsoft, Facebook, Amazon a különböző termékei még a legnagyobb szájtok között is elképesztő dominanciával bírnak.

A Google, amely továbbra is a legnépszerűbb kereső 83,9 milliárd látogatót ért el a vizsgált hónapban, ezzel toronymagasan az első.

Úgy néz ki egyelőre senki nem tudja leszorítani arról a pozícióról, hogy amikor információ kell a fejlett világban, itt keresünk.

A második a YouTube, amely mint a number one videómegosztó 32,7 milliárd látogatót vonzott. Végül a harmadik a Facebook lett. A sokat kritizált, sokak által már temetett, de azért még mindig elsőszámű közösségi portál 16,8 milliárd látogatást realizált.

Közösségi kommunikáció

A legnagyobb forgalom nem ott van, ahol valaki híreket szolgáltat, vagy ahol venni lehet valamit, hanem ahol kialakul egy közösség, amelyik egymással jól érzi magát és folyamatosan forgalmat generál. Éppen ezért a dobogó utáni követők sem meglepőek, hiszen

a Twitter, bár pont Magyarországon nem annyira bevett 6,7 milliárd, míg az Instagram 6,3 milliárd havi látogatásnál tart.

Ezek nagyjából úgy értelmezhetők, hogy mindenki a bolygón, akiről feltételezhető, hogy már volt a neten, havonta egyszer rámegy az említett oldalakra. Természetesen vannak „függők”, akik állandóan ezeken lógnak, és vannak, akik életükben nem hallottak még ezekről a portálokról.

Milliárdos látogatók

A sorban következő portáloknál már nem fogjuk feltüntetni a pontos havi látogatószámot, de azt azért rögzítsük, hogy aki felkerült a 25-ös toplistára, az legalább egymilliárd látogatást realizál havonta.

A lokális „Google-k” közül a kínai Baidu a legnagyobb, ez a hatodik leglátogatottabb portál, míg az orosz Yandex a 8-ik lett.

Ez nemcsak azt mutatja, hogy ezek népes országokban működnek, de azt is, hogy ebben a két országban azért van némileg államilag is táplált ellenállás az amerikai befolyással szemben.

Ha a mindennapos európai böngészési szokásainkat vizsgáljuk,

talán az sem meglepő, hogy a 7-ik a „nagyszótár”, vagyis a Wikipedia, a 9-ik pedig a Yahoo.

Felnőtt tartalom

A felnőtt portálokat „illik” nem ismerni, és ezek elnevezése biztosan nem is ismerős mindenkinek. De a nyugati világban talán legelterjedtebb Pornhub a 12-ik helyével nem is a legnagyobb felnőtt szájt, a 10-ik XVideos megelőzi, a 13-ik XNXX pedig alig marad el tőle. Érdekesség, hogy miközben a lista eddig említett tagjainál nagyon meghatározó volt az Egyesült Államok szerepe, addig a szexoldalak egyike sem USA-székhelyű.

Az XVideos francia-cseh gyökerű, a Pornhub kanadai-ciprusi, míg az XNXX szintén francia.

A havi 2-3 milliárd látogatót vonzó szexportálok közé a listára egyedül a Whatsapp ékelődött be, amely itthon szintén nem annyira általános, de ingyenes kommunikációs szolgáltatásaival (telefon, videóchat) a fejlett világban nagyon bevett.

A nagyok, amiket mi még ismerünk

Ki az, akit még a lista elejéről Magyarországon is széles körben ismerhetünk?

A 14-ik Amazon mindenképpen ilyen,

egyrészt, mint az e-kereskedelem szupersztárja, vagy az a cég, amelynek meghatározó tulajdonosát, Jeff Bezost gyakran a világ leggazdagabb emberének mérik.

De a 15-ik Tik-Tok

a maga rövid videós tartalmaival, vagy

a 21-ik Netflix,

a vezető streaming-szolgáltató szintén nagyon ismertek itthon. Top 25-ös játékos emellett a Microsoft több oldala is, a levelezésben a Live.com, a keresésben a Bing.com, illetve az Office.com portálja.

Nagyon népszerű a nyugati közösségi vitákban a Reddit, legyen szó akár sportról, vagy tőzsdéről. és szintén top 25-ös az üzletemberek facebook-ja, vagyis a Linkedin, amely a 20-ik lett.

Akiket nem ismerünk

Kicsit talán kevésbé látjuk Magyarországról a japán netpiac erejét.

Igaz, felfigyelhettünk már arra, hogy a Rakuten cég a Barcelona vezető szponzora tudott lenni, vagy a Softbank az egyik legnagyobb digitális befektető, de a top 25-be bekerülő két japán portál, a Docomo távközlési szolgáltatás és a Yahoo japán verziója itthonról aligha kap sok kattintást. Emellett van még egy orosz portál a top 25-ben, a Dzen.ru, amely egy közösségi szájt.

A Chat GPT egy év alatt tarolt

Milliárdos látogatószám – azt hihetnénk,. hogy ennek eléréshez évek, évtizedek kellenek. Általában igen, de végül álljon itt egy ellentétes példa.

Az OpenAI úgy lett 17-ik, hogy a mesterséges intelligenciával foglalkozó cég portálja egy év alatt százszorosára növelte a havi látogatóinak számát.

Bizonyára kitalálták, igen arról a ChatGPT-ről van szó, amely pillanatok alatt lett világhírű, és amelynek sokat hibázó, ma még kezdetleges szolgáltatását szinte mindenki kipróbálja.

Mit tud a gép rólam? Taníthatom-e? Félrevezethetem-e?

Mindenkit más érdekel, de elég kevés olyan ember van a fejlett világban, aki ne nézte volna már meg magának a szolgáltatást.

Az OpenAI és a ChatGPT jövője természetesen kérdéses. Lehet, hogy fennmarad, vagy akár nő is az érdeklődés, de az is lehet, hogy csak egyszer volt Budán kutyavásár, mindenki megnézi magának, de aztán ez a csoda is csak három napig tart.