Kedvezményes áramár a szolgáltató által vezérelt légkondiért, autótöltésért cserébe

Tech2019. júl. 29.növekedés.hu

Elektromos autók és légkondicionálók üzemeltetési igényét okosan elosztó szabályozó technológiát fejlesztett ki az a négyfős – jogi, informatikai szakemberekből, illetve mérnökhallgatókból álló – csapat, amely az idei MVM EDISON startup verseny egyik győztese lett két másik csapat mellett. A MET3R Zencharge technológiát kifejlesztő startup vezetője, Kenessey Tamás arról mesélt lapunknak, hogy a már prototípussá érett ötletük miként jutott el addig, hogy most az MVM Csoporttal tárgyalnak a technológiájukat tesztelő pilot időszak elindításáról.

A MET3R Zencharge névre hallgató technológia egyrészt arra kíván megoldást adni, hogy az elektromos autók, illetve a légkondicionálók egyre szélesebb körű elterjedésére a villamosenergia-hálózatok megfelelően fel tudjanak készülni.

A megnövekvő áramigény fedezésére ugyanis sok milliárdos hálózatbővítésre, vagy okos szabályozó technológiákra lesz szükség.

Éppen ez utóbbi körbe tartozik a Zencharge fejlesztése, amely a villanyautók töltését, illetve a légkondicionálók működését szabályozza a versengő áramigények elosztásával.

A megoldás másrészt azt is elősegítheti, hogy a megújuló energiaforrásokból származó áram minél hamarabb felhasználásra kerüljön, hogy a villamosenergia-hálózat rendszere a lehető legzökkenőmentesebb, leghatékonyabb módon működhessen.

Részben át kell adni a kontrollt az áramfogyasztás felett

A MET3R Zencharge megoldásának gyakorlati alkalmazása során a fogyasztók egy külön eszközt, illetve egy mobilalkalmazást kapnak az áramszolgáltatójuktól, amely révén megvalósítható a villanyautók töltésének, illetve a légkondicionálók működtetésének távoli szabályozása, vezérlése.

A megoldásunk lényegét az jelenti, hogy a fogyasztók bizonyos előnyökért (például kedvezményes áramtarifáért, autótöltő állomásoknál felhasználható kreditekért) cserébe részben átadják az e-autójuk töltése vagy a légkondicionáló működtetése feletti kontrollt az áramszolgáltatójuknak.

– emelte ki Kenessey Tamás. „Vagyis az történik, hogy a fogyasztó az alkalmazáson keresztül beállítja, hogy amikor hazaér a család este 6 körül, akkora a lakás a kívánt hőmérsékletre hűljön le, illetve az e-autó töltésénél azt tudja megadni, hogy másnap reggel hány órára legyen feltöltve a jármű. Innentől kezdve az történik, hogy a rendszer – a légkondicionáló esetében falra szerelt, az e-autó töltésénél pedig a töltő előtéteként csatlakozható hardvereszköz révén – a megadott időpontra automatizáltan elvégzi a lakás lehűtését, illetve az autó feltöltését” – tette hozzá.

A fogyasztó és a szolgáltató is jól jár

Azt, hogy pontosan mely időszakban végzi a hűtést, illetve a töltést a rendszer, az áramszolgáltató a felhasználóval közösen határozza meg. A rendszer így az elektromos autó töltéséhez kapcsolódó igényeket a csúcsidőszakból az éjszakai mélyvölgy időszakába tolja át, míg a légkondicionálók esetében a távoli vezérlés mérsékli a csúcsidőszaki és a napközbeni felesleges használatot.

A csúcskapacitás csökkentésével, szinten tartásával az áramszolgáltatók beruházási költséget tudnak megtakarítani. Továbbá a szolgáltatók számára jobban tervezhetővé válik az árambeszerzés, illetve növelhető az éjszakai nukleáris energia és a napközben termelt megújuló energia felhasználási aránya.

Ősszel indulhat a pilot projekt

Az MVM EDISON startup versenyre már távolról vezérelhető prototípussal érkezett a MET3R csapata. A verseny megnyerése óta pedig sorozatos konzultációkat folytatnak az MVM-mel arról, hogy miként tudják elindítani a rendszert tesztelő pilot időszakot.

„Reményeink szerint ősszel elindulhat a projekt, amihez mintegy 30-50 háztartást kell majd bevonnunk. Abból indulunk ki, hogy várhatóan egy évig tart majd a projekt, amelynek végén hozzájuthatunk azokhoz az adatokhoz, amelyekből leszűrhető, hogy a rendszer pontosan mennyire váltotta be a hozzá fűzött reményeket. A verseny kiemelt haszna számunkra az volt, hogy kiváló kapcsolatba kerültünk egy olyan közművállalattal, amelynek segítségével ezt a pilot projektet meg tudjuk valósítani” – emelte ki Kenessey Tamás.

Akár 50 milliós befektetés is lehet

A verseny győzteseként a startup lehetőséget kapott arra, hogy akár 50 millió forint értékű magvető befektetést nyerjen el. Kenessey Tamás elmondta ennek feltételeiről is folynak már az egyeztetések, mintegy 10 tárgyalási fordulón vannak már túl.

A MET3R Zencharge alkalmazást kifejlesztő csapat mögött álló Meter Solutions Kft-be (Kenessey Tamás, illetve a négytagú győztes csapat másik tagjának, Pesti Csabának közös cégébe) amúgy már tavaly ősszel, röviddel a cég megalakulása után pénzügyi befektetőként beszállt az MFB Csoporthoz tartozó Hiventures Kockázati Tőkealap-kezelő Zrt.

Jogász, illetve informatikus az ötletgazda

A MET3R Zencharge alkalmazás ötletgazdájának – az amúgy jogász végzettségű, 10 éven át az Európai Parlamentnél, illetve az Európai Bizottságnál energiapiaci szabályozási szakértőként dolgozó – Kenessey Tamás mellett még Pesti Csaba nevezhető. Ismeretségük Brüsszelhez köthető, ahol Pesti Csaba informatikai fejlesztőként dolgozott.

Kenessey Tamás 2016-ban hazaköltözve kezdett el Pesti Csabával olyan ötleteken, fejlesztéseken dolgozni, amelyek révén informatikai megoldások kerülhetnek az energetikai szektorba.

„Évek óta hallani terveket az okos energiahálózatokról, okosmérőkről, azonban ezekből eddig igen kevés valósult meg Nyugat-Európában is”

– indokolta, miért ebbe az irányba indultak el a fejlesztéseikkel. Hozzátette, a fenntarthatósági szempontokat figyelembe vevő energetika témaköre már évek óta foglalkoztatja, ugyanis „ez a jövőben kulcsterület lesz, miután ennek az iparágnak a legmagasabb az üvegházhatásúgáz-kibocsátása az összes gazdasági szektor közül”.

A NKM Hackathon tette négyfőssé a csapatot

Az MVM EDISON startup versenyen győztes megoldás konkrét kifejlesztéséhez tavaly szeptemberben kezdtek hozzá. A fejlesztéseket nagyban erősítette, hogy az NKM Hackathon Üzleti Ötletversenyen találkoztak két műszaki egyetemistával, György Leventével és Sipos Bencével, akik hozzájuk hasonló fejlesztésen dolgoztak.

Úgy gondolták, ha összeállnak egy csapattá, akkor nagyobb esélyük van a szakmai megmérettetésen. Ez be is vált, hiszen megnyerték a versenyt.

Az MVM EDISON startup versenyre pedig már együtt, négyfős csapatként indultak el. De előtte még egy sikeres pályázat révén meghívást kaptak a novemberben megrendezett European Utility Week-re, amely az energetikai szektor legnagyobb európai szakkiállításának számít, és ahová minden évben 50 startupot hívnak meg.