PÁR ÉVEN BELÜL ÍGY FOGUNK ÉLNI

Tech2018. ápr 6.Növekedés.hu

Okos jelzőlámpák, okos parkolók, okos kertművelés, okos energiagazdálkodás – ilyen egy intelligens város, ahol a megoldások alapja a gigantikus adat- és információáramlás. Hamarosan hétmilliárd ember életminőségét kell alapjaiban megváltoztatni. Talán emlékeznek még a Gusztávról szóló rajzfilmsorozatból arra a részre, amikor a címszereplőt már az ébredéskor, az ágyban várja a fogmosógép, a víz és a törölközőt tartó kar, hogy a szájba adagolt reggeliről már ne is beszéljünk. Vagy a Knight Rider intelligens fekete autójával úgy beszélgetett a főhős, mint a legjobb barátjával és fegyverhordozójával. Az egy-két évtizede még utópiának tűnő technikai mesék mára beszivárogtak a mindennapi valóságba. Okos és intelligens városok épülnek, amelyek az ott élőket mindenben kiszolgálhatják. Egy-egy projekt önmagában nem képes okossá és fenntarthatóvá tenni egy települést.

A város az emberi civilizáció legösszetettebb alkotása, fenntartható és sikeres fejlesztésének hasonló komplexitást kell felmutatnia, és az okos megoldások legfőbb célja, hogy élhetővé tegye a helyszínt a lakosság számára. 
Az is fontos, hogy a város egy integrált rendszerre épüljön, mégpedig egy okos alapinfrastruktúrára. A rendszer rengeteg szenzorral figyel minden rezdülést, Egyre okosabbak a világvárosok egy adattárházba (Big Data) szervezi minden intelligens szolgáltatás az adatokból kinyert információkra épül. 

Állandó információáramlás

Az okos városokhoz elengedhetetlenek az okos eszközök: a használatra szánt autóra úgy lehet tekinteni, mint egy mindent tudó telefonra, amely éjjel-nappal online üzemmódban van. Ezzel nemcsak a sofőr, de a jármű is bekapcsolódik egy-egy városban az állandó információáramlásba, amellyel az utazás egyre  biztonságosabb, kényelmesebb és környezetkímélőbb lehet.  A világ egyik leggazdagabb embere Elon Musk már tovább is fejlesztette terveit a gyors, pályákon haladó közlekedési rendszeréről, ami Los Angeles alatt futna. Eszerint az autóvezetők úgy tudnának lejutni az alagutakba, hogy az utcán speciális, gördeszka alakú dokkolóra gurulnak járművükkel, majd az lesüllyed a föld alá. Ekkor a gördeszkák hozzácsatlakoznak az alagút sínpályáihoz, és akár 200 kilométer per órával is száguldozhatnak, miközben rajtuk vannak az autók. Ám ez az ötlet egyelőre még csupán tervezőasztalon létezik, nem úgy, mint a katalán főváros egyik büszkesége: Barcelonában a legfrissebb technológiák integrációja a forgalmat optimalizáló intelligens közlekedési lámpák működésében is tetten érhető. Sürgősségi esetekre külön elemzik a közlekedésirányító-rendszer adatait, így érve el, hogy például a mentők, tűzoltók, rendőrök késedelem nélkül érkezzenek a helyszínre. Szintén a lámpák és az autók közötti kommunikációknak köszönhető, hogy a gépjármű kiszámíthatja azt is, hogy a sofőr a zöldhullám eléréséhez milyen sebességgel haladjon. Az intelligens lámpák "bevetésével" egy év alatt a városban több millió literrel  csökkent az üzemanyag fogyasztás, amely hasonló mértékű szén-dioxid megtakarítást eredményezett.

Intelligens esőztetés és parkolás

A katalán fővárosban emellett az öntözőrendszer is intelligens, amely a növényeknek az aktuális vízszintről küld valósidejű adatokat a kertészeknek. Az okos városra azért is jó példa Barcelona, mert az önkormányzata a közműhálózatoktól kezdve, a közlekedésen és az informatikán át a várostervezésig, minden területet egyetlen szervezetbe vont össze. Így az ahhoz tartozó területek és szolgáltatások ugyanabból a költségvetésből részesednek, míg a fejlesztések sokkal összehangoltabban valósulhatnak meg. Amszterdamban sincs hiány közlekedési fejlesztésből: a Mobypark okos telefon alkalmazás például lehetővé teszi, hogy a parkolóhely-tulajdonosok kiadhassák a szabad területeiket. Más kezdeményezések a közlekedésbiztonságot szolgálják és a rugalmasabb közvilágítást segítik elő. Az erre kijelölt központokban valós időben figyelik az utcai fényeket, és ezzel összefüggésben „okosíthatják” a közlekedést. Például motorosoknak, autósoknak adhatnak online tanácsot, hogy mikor melyik útvonalat válasszák, hol van világosabb, hol van sötétebb a forgalomtól függően. A parkolást nem csak intelligens parkoló rendszerek, hanem az intelligens parkolóházak is segítik: számos városban van önműködő, sofőr nélküli parkolás, ahol a vezető már a parkolóház előtt kiszáll az autóból. A parkolóházban szükséges hely harmadával csökkent, hiszen a ki- és beszállás nem igényel teret. 

Az éllovasok

Bár a fejlesztések és alkalmazásuk még nem mondhatnak magukénak hosszú előéletet, a Business Insider már sorrendbe állította a világ legokosabb városait. Az élen London jár, az elmúlt évek során a brit főváros a Crossrail projekt bevezetésével a parkolók és a tömegközlekedők álma lett. Néhány esztendő alatt 10 új vonatvonal csatlakozott a már meglévő 30 állomáshoz. Igaz, erre 20 milliárd dollárnyi fontot szántak a britek, megvalósítva ezzel Európa legnagyobb közlekedésépítési projektjét. A lista élbolyába sorolták Chicagót is, amely azon túl, hogy az egyike az öt csúcstechnológiai munkahelyeket kínáló városa az Egyesült Államokban, egyszersmind a világ legjobban megfigyelt települése is. Térfigyelő kamerák tízezrei pásztázzák az utcákat, még a legrejtettebb zugokat is. Chicagóban működik egy olyan különleges megfigyelő rendszer is, amely több, mobiltelefont használó lakosának minden mozgásáról tud. A rendszer a telefonok Bluetooth- és WiFi-jeleinek befogásával gyűjti az adatokat. A városfejlesztési innovációkat az energetika – termelés és felhasználás –szempontjából értékelve Bécs szintén az élen jár, ahol a helybéli lakosok a Wien Energy vállalattal együttműködve befektetőként is részt vehetnek naperőművek építésében. Szingapúr pedig több szempontból is a listán szerepel, s nem csak az ott élő nagyszámú programozó és kockázatitőke-befektető miatt. A városállam folyamatosan új infrastruktúrát és csúcstechnológiát vezet be, a kormány pedig vallja, hogy minden állampolgár számára hozzáférést kell biztosítani a legújabb megoldásokhoz. Szingapúr tele van high-tech szenzorokkal. Ilyen például az a csatornaérzékelő, amely kiszámolja, mikor és melyik városrészen várható áradás, dugulás, csőrepedés, így előre meg lehet akadályozni a bajt. A helybéliek pedig mindehhez hisznek a köz- és magánszféra partnerségében: a kormányzat befektet a cégek, állampolgárok azon ötleteibe, amelyek a városfejlesztést szolgálják. Szingapúr nem csak pénzt ad ezek megvalósításához, hanem sajátos mentorként kapcsolati hálót is biztosít.

Közlekedés felsőfokon

A szintén jó helyezést elért New Yorkban okos közvilágítás, szennyvíz-tisztítás, közlekedésszervezés irányába indultak fejlesztések. Míg Szöulban, többek között, bevezették az intelligens városkártya-rendszert és a közlekedésszervezésben is szerepet kapott a koncepció. Így egy chippel ellátott kártyával intézhető gyakorlatilag minden. Az Európa Zöld Városa díját 2019-re elnyerő Oslót a környezetvédelmi erőfeszítései, az életminőség megőrzése illetve javítása, a fenntarthatóság szempontjait érvényesítő fejlesztési elképzelési miatt sorolták az okosok közé. Ám Oslo példájából jól látszik, hogy a digitális technológia csupán egyik része a modern megoldásoknak, hiszen a fejlesztésekkel nem szabad leállni. G.B.A.

SIKERSZTORIK
Ezeket az órákat hordják a legnagyobb cégek vezetői
A legsikeresebb vezetők számára egy óra a presztízs és az imázs fontos része. Mutatjuk, milyen órákat hord néhány meghatározó nagyvállalat vezetője.
Hírek2019. márc 10.
Így osztja be idejét a világ leggazdagabb embere
Jeff Bezos szerint szükség van nagy ívű, hosszú távú víziókra, azonban időnk, energiánk túlnyomó részét rövid távú, 2-3 évre vonatkozó célkitűzésekre kell összpontosítani.
Siker2019. márc 17.
Ő volt a történelem leggazdagabb embere
A világ aranykészletének a felével rendelkezett. Legendás utazása során annyi aranyat szórt el, hogy azzal az egész régióban évekre tönkretette a nemesfém értékét. Egy hihetetlen történet.
Siker2019. márc 16.
Bill Gates szerint ez a 10 újítás megváltoztatja a közeljövőt
Erős lista a Microsoft egykori alapítójától. Reméljük, hogy nem téved és ezek az újdonságok hamarosan megkönnyítik majd az életünket. Az egészségügyi pontok különösen figyelemreméltók.
Tech2019. márc 15.
100 éve nem volt ekkora vagyonuk az amerikai ultragazdagoknak
Ijesztő: ilyen arányokra utoljára az 1920-as évek végén, még a nagy gazdasági világválság kitörése előtt volt példa.
Pénzügyek2019. feb 26.
Ezek a legkedveltebb nászutas célpontok
A rangsor első helyére a görögországi Santorini került, nem véletlenül, hiszen a lenyűgöző kék-fehér épületeiről híres vulkanikus sziget Görögország egyik legszebb turisztikai célpontja. Mutatjuk a többit is.
Hírek2019. márc 15.