Az adatok időállapota: késletetett. | Jogi nyilatkozat

VISZLÁT KAMIONSOFŐRÖK – JÖNNEK A ROBOTOK!

Tech2018. ápr. 20.Növekedés.hu

Elképesztő sebességgel fejlődik az önvezető technológia. Amerikában immár három vállalat – a Google, az Uber és egy kisebb startup – folytat éles teszteket önvezető kamionokkal, egy negyedik pedig 16 milliárd forintnyi befektetés kapott egy újszerű logisztikai szoftver fejlesztéséhez. Az Uber csavart is egyet a digitalizált szállításon: már próbaképp kombinálja a pontosan követett nagy- és a kisteherautókat, mellyel, ha eléri a méretgazdaságosságot, sohasem látott előnyre tehet szert a logisztikai cégek közt. Miközben Európában még csak zárt tesztek folynak fél-automata kamionokkal, addig

az Egyesült Államokban a napokban indul el a Google önvezető autókkal foglalkozó leánycégének, a Waymonak az első éles önvezető-kamion kísérlete. 
Atlantában van a Google egyik nagy adatközpontja, így Phoenix után ott lépnek tovább, a cégen belüli szállításokat bízzák március közepétől olyan robotkamionokra, melyek az egyszerűbb országúti és autópályán haladáskor teljesen önállóan mennek, a sofőröknek csak készenlétben kell lenniük. De Google szinte csak követi a trendeket, mert nem is annyira az önvezető technológia a lényeg, hanem maga a logisztikai ágazat teljes digitalizációja, a valós idejű árukövetés és elosztás.

Az önvezetés csak hab a tortán.

Hogy ez mennyire így van, azt az Uber tavaly május óta zajló elképesztő kísérlete mutatja. Múlt év elején a 70 milliárd dolláros Uber ugyanis csendben akvirált egy kamionos szállításokat szervező „logisztikai brókercéget”. A chicagói 4Front Logistics a hosszú távú szállítások specialistája és a gyártók és a kereskedők szállítási igényei szerint ajánl nagy-teherautós szállítási szolgáltatásokat, mivel egyéni kamionosokkal és nagyobb flottákkal áll kapcsolatban.
A teljesen digitalizált Uber szemlélet pedig ott csavar egy nagyot a dolgon, hogy célul tűzték, hogy a földrésznyi országban legyen folyamatosan mozgó kamionflottájuk. 
Az árukat a kamionok szállítják a nagyvárosok, nagyobb hub-ok közt, míg ehhez a nagy „vérkeringéshez” csatlakoznak a hatalmas helyi furgon-flották. Hasonlót persze csinálnak a nagy szállítmányozók, csakhogy az Uber éles tesztje azért különleges, mert a logisztikában a nagy flották előnye elmondhatatlan a kisebbekhez képest, nem csak a gyorsaság, de a költségek terén is. Egyelőre kétmillió kilométert futottak csak az Uber Freight nevű szolgáltatás kamionjai és messze vannak még a 7/24-es szolgáltatási szinttől, de ha egyszer elérik, akkor – legalábbis Amerikában –  felköthetik majd a nadrágjukat azok a logisztikai cégek, akik most az idő- vagy költségversenyben nem állnak eléggé jól. Hiszen az Uber kamionok városok közt áramlanak és egy villámgyors átrakodás után már indulnak is tovább.

Ha pedig egyszer beindul a körforgás, akkor a Taxicégek ledózerolása csak a kezdet volt.

Meglepő lenne ezek után az is, ha a Google csak a maga „szórakoztatására” próbálkozna az önvezető kamionflotta fejlesztésével. Ugyanis a fél-automata szállítás elképesztő előnye az, hogy a sofőrök hatékonysága az egekbe emelhető! Mert ha majd a jogszabályok is követik a technológiai trendeket, akkor a sofőrök még többet lehetnek majd úton, hiszen pihenőidejükbe beleszámíthat – akár legalább egy részben – az automata országúti, autópályás csak felügyeleti jellegű fél-automata vezetési idő.

A logisztikai ágazat tehát éveken belül drámai átalakulás elé néz.

Csak némiképp, de lassíthatja ezt a folyamatot, hogy a Google Waymo és az Uber keserves jogvitába keveredett az önvezető kamiontechnológiák terén. Az Uber ugyanis közel két éve vette meg 680 millió dollárért (mintegy 175 milliárd forintért) az Otto nevű, önvezető kamionokat fejlesztő startupot, melyet egy volt Google alkalmazott irányítása alá helyeztek. Csakhogy állítólag Anthony Levandowski, a Google egykori mérnöke nem üres kézzel távozott a keresőcégtől, hanem közel tíz gigabájtnyi adattal, amely 14 ezer titkos dokumentumot tartalmazott a Google önvezető technológiáiról... De a két vitatkozó óriásnak van egy igen jelentős kihívója, az Embark nevű startup, amely már tavaly november óta éles tesztekben szállít fél-automata kamionokkal, melyek az országúton teljesen önállóan, csak emberi felügyelet mellett mennek – egyelőre. Los Angeles és Florida közt 2400 mérföldet tett meg egy kamionjuk teljesen autonóm módban, persze még a sofőr bent ült. A három robot-kamionos cég mellett akad egy startup, a Seattleben működő Convoy, mely a szolgáltatási oldalról közelíte.
Ők az elaprózott szállítmányozási cégeket kötik össze a fuvart keresőkkel egy Airbnb-jellegű applikációban. 
Azaz a megosztásra épülő gazdaság logikáját és fegyvertárát viszik bele a szállítmányozási iparágba, amely rengeteg kis egykamionos szállítónak ígér a mainál nagyobb lehetőséget, a hatékonyságot e téren még magasabb szintre fejlesztve. Nem is csoda, hogy átszámítva, közel 16 milliárd forintos (62 millió dolláros) tőkebefektetést kaptak tavaly nyáron.