Kiürült Párizs az olimpiára
UtazásA turisták, városlátogatók igyekeztek nagy ívben elkerülni az olimpia idejét, de még a városlakók egy része is elmenekült erre az időszakra. Így nem, hogy tömeg lenne, de a sportolókon és a sportesemények látogatóin kívül alig vannak a városban.
Párizs a világ egyik legnépszerűbb utazási célpontja, mindig sokan látogatják, így aki idén utazott, joggal gondolta, hogy az olimpia idejét jobb elkerülni, mivel akkor végképp olyan tömeg lesz és olyan magasra emelkednek a szállásárak, hogy ez csak annak éri meg, akinek jegye van valamelyik sporteseményre.
A magas árak elriasztó hatása
A szervezők és a város eközben azt gondolta, hogy nagy fellendülést hoz az időszak, az olimpia rengeteg embert fog vonzani. Önmagában ez így is van, de Párizs esetében az olimpia látogatói jócskán elmaradnak az általában a várost nyáron felkeresőktől, egyszerűen azok hatalmas száma miatt.
Akik az utóbbi időben, főleg a járvány óta utaztak más országokba, eleve sokszor magasabb szállás-, és repülőjegyárakkal találkoztak, így nem ok nélkül féltek attól, hogy az olimpia idején ez fokozottan érvényes lehet.
Végül annyira elijesztette ez a lehetőség az utazók többségét, hogy most alig vannak Párizsban, legalábbis egy szokásos nyári időszakhoz képest.
Kétségkívül korábban London, Athén és Atlanta is szembesült ilyen hatással: kevesebb volt a turista az olimpiai játékok idején, de a hatás nem volt ennyire erős, ráadásul Atlanta nem olyan nagy turistacélpont, Athénban pedig a nagy nyári hőség miatt eleve jobban eloszlik a turisták látogatása az év során.
Csalódtak a légitársaságok
A hatás most olyan jelentős, hogy a légitársaságok is megérzik a CNBC szerint, mindenekelőtt az Air France-KLM, amely bejelentette, hogy 150-170 millió euróval lesz alacsonyabb a bevétele a párizsi utazók elmaradása miatt.
A társaság már július elsején jelezte, hogy a forgalom kezd elmaradni más európai nagyvárosokéhoz képest, noha akkor az olimpia okán még csak előkészületek folytak a városban, egyes helyeket lezártak a látogatók elől.
Ugyanakkor a biztonság nagyobb volt, mint máskor, szinte minden komolyabb csomóponton, kiemelt helyszínen géppisztolyos rendőrök, terrorelhárítók csoportjai jelentek meg, így még a zsebtolvajok is eltűntek a városban, ottlétünkkor azt tapasztaltuk, hogy a városlátogatás gondtalanabbul zajlott, mint máskor. A turisták közül azonban sokan, úgy tűnik, az egész szezont elkerülték az olimpia miatt.
A Delta Air Lines is jelentős, 100 millió dollár körüli bevétel elmaradásáról panaszkodik, ezek szerint a Párizsba látogató amerikaiak száma is erősen visszaesett idén. A légitársaság vezérigazgatója elmondta, hogy szinte csak az utazik a városba, aki az olimpiára megy.
Jogos volt a magas áraktól való félelem
Az elmaradó látogatók aggályait igazolja, hogy
a légitársaságok viszonylag drágán árulták a jegyeket, bízva a megnövekedett keresletre, de végül kénytelenek voltak erős árcsökkentéseket végrehajtani, hogy ne félig üresen menjenek a repülők.
A szállások is megérzik a hatást: a hotelek kihasználtsági aránya a tavalyi hasonló időszakban mért 70 százalékról idén július elején visszaesett 60 százalékra. Sok szálloda is megpróbálkozott a magas árazással, bízva az olimpiára érkezők korlátlan fizetőképességében. Az árak végül magasabbak lettek a tavalyinál 70 százalékkal az olimpia időszakában, a kihasználtság azonban különösen a játékok megkezdése előtt alacsony maradt.
A dörzsölt utazók pedig tudják, hogy amikor ilyen nagy a felhajtás, sokszor érdemes az utolsó napokig várni, amikor a hoppon maradt szállásadók nagy kedvezményeket adnak, csak jöjjön valaki. Persze előfordulhat, hogy mégis minden megtelik, de a tapasztalatok szerint ez a ritka eset.
Airbnb, olimpiai belépők: hatalmas last minute kedvezmények
Az Airbnb lakáskiadók különösen nagy engedményekre kényszerültek, sokuknak több mint 50 százalékos engedményt kellett tenni, hogy találjanak vendéget, így az olimpia első hetében alacsonyabbak lettek az árak, mint az ősszel szokásosak.
Ráadásul sokan kifejezetten az olimpia miatt nyitották meg lakásukat a turizmus előtt: az Airbnb szerint több tízezren, és ezalatt elutaztak, hogy maguk is távol legyenek a vélt tömegtől és a közlekedési és egyéb korlátozásoktól.
Még az olimpiai eseményekre sem fogytak el a jegyek, így last minute módon is érdemes lehet kiutazni:
a 10 millió jegyből eddig csak 9 milliót adtak el, így van bőven kínálat.
A Financial Times szerint ráadásul a nepperek (felvásárlók és a másodpiacon reményeik szerint drágán, nagy haszonnal eladók) is bajban vannak: nyakukon a sok jegy, így bármilyen olcsón érdemes eladniuk, hogy mérséklődjön veszteségük.
A sportesemények látogatóinak pszichológiája
Első gondolatra meglepőnek tűnik, hogy egy olyan esemény, mint az olimpia, nem telik meg, sőt nem folyik harc a jegyekért, mint a foci EB-n vagy éppen Wimbledonban, de egy, a CNBC által megkérdezett iparági szakértő szerint az olimpián túl sok az esemény, túl széleskörű, így a fanatikus sportlátogatók nem érzik olyan különlegesnek, hogy mindenáron ott kelljen lenniük.
Az események ugyanolyan színvonalasak, de a látogatók pszichológiája más.