Mastercard: A turizmus idén tavasszal érte el először a pandémia előtti szintet
UtazásAz Egyesült Királyság, Svájc, Spanyolország és Hollandia vezetik a leglátogatottabb országok listáját. Erős fellendülés tapasztalható a költések terén a hajóval, busszal és vonattal történő utazások területén a 2022 Covid óvintézkedések feloldása után.
Két turbulens év után a Mastercard Economics Institue új kutatása azt mutatja, hogy mind az üzleti- mind a szabadidős repülőjegy foglalások száma túllépte a világjárvány előtti szintet, valamint az utasszállító hajók, vonatok és buszok szektorában is erős fellendülés tapasztalható. A nemrég kiadott Travel 2022: Trend and Traditions kutatás 37 ország, köztük Magyarország szemszögéből mutatja be a nemzetközi turizmus vakcina utáni, kevésbé korlátozott állapotát.
Kiemelkedő a Mastercard Economics Institue elemzése szerint, hogy
amennyiben a repülős foglalások száma továbbra is ebben az ütemben fog növekedni, akkor 2022-ben világszerte közel 1.5 milliárddal többen fognak repülőgéppel utazni, mint az előző évben.
A nyilvánosan elérhető utazási adatok vizsgálata, valamint a Mastercard hálózatán belüli névtelen, aggregált eladási számok alapján a kutatás képes megvizsgálni az utazások kulcstényezőit.
A legfontosabb 2022-es megállapítások a következők:
- A szabadidős és az üzleti utak száma egyaránt túllépi a járvány előtti szintet: április végére a nemzetközi szabadidős repjegy foglalások száma a 2019-es adatot már 25%-kal túlszárnyalta, a rövid és középtávú utak foglalási számai 25% és 27%-kal emelkedtek meg. A nemzetközi üzleti foglalások száma először márciusban lépte túl a járvány előtti szintet; elsősorban a hosszú-távú foglalások száma emelkedett, kétszámjegyű értékekkel. Ebben az irodákba való visszatérés fontos befolyásoló tényezőnek bizonyult.
- A súlyosan érintett közlekedési iparágak is költési élénkülést tapasztaltak: a legújabb adatok szerint a csoportos utazásba fektettet bizalom is megnőtt. A hajóutakon történő globális költés 62 százalékponttal nőtt január és április vége között, de még mindig elmarad a 2019-es számoktól. A buszok visszaálltak a járvány előtti szintre, míg az utasszállító vonatok még mindig elmaradnak 7%-kal. Eközben az autós utazások megőrizték népszerűségüket, az útdíjakra, valamint az autóbérlésre költött összeg 19% illetve 12%-kal emelkedett.
- A külföldi kiadások tárgyak helyett egyre inkább az élményekre koncentrálódnak: az év legnagyobb részében a turisták többet költöttek élményekre, mint szuvenírekre. Az élményekre való kiadások 34%-kal járnak a 2019 szint felett, a legerőteljesebb bővülést az éjszakai szórakozóhelyek (72%) tapasztalják, de vidámparkok, múzeumok koncertek és egyéb szabadidős tevékenységek területén is jelentős (35%) növekedés látható. A nemzetközi turisták 60%-kal költöttek többet Szingapúrban és az USA-ban, az Egyesült Királyságban pedig 23%-kal. A havi költekezés növekedési üteme több mint kétszeresére nőtt 2019-hez képest, áprilisban például 140%-kal bővült.
- A korlátozások feloldása újraírta 2022 turizmus-térképét: nem meglepő, hogy a bővülő lehetőségek, valamit a könnyebb tervezés hajtóerő a foglalási számok növekedésében. A legtöbb ország - az Ázsia - Csendes Óceáni régió kivételével - enyhített a korlátozásain. Ennek eredményeképp az Egysült Királyság, az USA, Svájc, Spanyolország és Hollandia ma világszerte a legkeresettebb úticéloknak számítanak.
Mint minden repülőút, úgy az utazás fellendülése is szembesült ellenszéllel és hátszéllel egyaránt. Ahogy a "Nagy Újraegyensúlyozás" világszerte zajlik, a mobilitás kulcsfontosságú szerepet játszik a járvány előtti élethez való visszatérésben
- mondta Bricklin Dwyer, a Mastercard vezető közgazdásza és a Mastercard Economics Institue vezetője.
A fogyasztók kitartása a „normális élet” mellett, illetve az igényük, hogy bepótolják a kiesett időt optimizmusra ad okot, és úgy gondoljuk, hogy a fellendülés továbbra is folytatódni fog, még ha lesznek is kisebb bukkanók az út során.