Az adatok időállapota: késletetett. | Jogi nyilatkozat

Nem is gondolná, milyen sokat kell várni, mire a hajózás újra magához tér

Utazás2020. szept. 6.D.J.
A rovat támogatója:

Az óceánjárók leálltak, nem is lehet jegyet venni. Egy kivétel van, úttörőként az MSC Cruises elindította a COVID utáni első óceánjárós utat. Úgy tűnik azonban, hogy az első fecske hiába repült el, nem csinál nyarat, mert a többiek 2021-es indulást terveznek a hírek szerint - mondta el a Növekedés.hu-nak Érsek M. Zoltán turisztikai szakértő.

A nyáron több száz ember verődött össze Glasgow-ban a Clyde folyó partján. Mind látni akarták, ahogy a 181 méteres tengerjáró az Azamara Journey kiköt a városukban. A kíváncsi tömegnek ilyenkor több száz utas szokott integetni, ezúttal viszont csak páran lézengtek a fedélzeten. Az Azamara Journey, mint annyi más hajó, mostanában nem fogad turistákat. Mivel túl költséges lenne hónapokra leállítani ezért utasok nélkül járja a tengereket. A kikötőkbe csak akkor megy, ha az üzemanyag és az élelmiszer kezd fogytán lenni.

A járvány alaposan meglékelte a hajózási cégeket. A norvég Hurtigruten a nyáron hiába próbált újraindulni.

Miután kiderült, hogy az egyik járművükön több tucat ember lett koronavírusos, ideiglenesen le kellett álljanak.

„A piac szinte teljesen összeesett. Az óceánjárók leálltak, nem is lehet jegyet venni. Egy kivétel van, úttörőként az MSC Cruises elindította a COVID utáni első óceánjárós utat. Ebben nyilván meghatározó szerepe volt annak, hogy az MSC olasz családi tulajdonban van – a többi nagy amerikai konszernekhez tartozik, amelyek több márkát fognak össze – és olasz utasokkal indult döntően olasz célállomasokra, rendkívül szigorú egészségügyi protokol mellett.

Úgy tűnik azonban, hogy az első fecske hiába repült el, nem csinál nyarat, mert a többiek 2021-es indulást terveznek a hírek szerint.

Ugyanakkor a korábban hatalmas profitot termelő és rengeteg munkahelyet teremtő és sok helyütt a turisták hada által a gazdaság szempontjából meghatározónak számító iparágat nem kell temetni. Folyamatosan készülnek azok az újabb és mégtöbb attrakcióval jelentkező hajók, amelyek amint lehet, azonnal berúgják a cruise line biznisz motorját. De amíg nincsenek járatok, addig természetesen Magyarországról is várni kell arra, hogy újra tengerre szálljunk a 0-24 órás kényeztetésért a tengereken” – mondta el a Növekedés.hu-nak Érsek M. Zoltán turisztikai szakértő, aki azt is elárulta, hogy a helyzet a folyami hajózás terén se sokkal jobb.

Bár Magyarországon vannak járatok, de az üzemeltetők főleg a külföldiekből élnek. Mivel a turizmus a jelek szerint idén nem tud erőre kapni, az igazi újraindulás itt is csak jövő nyáron esedékes.

Abból a gödörből, amelyet a válság ásott az amerikai óriáscégek is nehezen fognak kilábalni. Az USA-ban a piac 70 százalékát uraló három társaság a Carnival, a Royal Caribbean és a Norwegian Cruise Line tavasszal a gazdasági mentőcsomagból egy penny-t se kapott, mivel a felsorolt nagyvállalatok mind adóparadicsomokba vannak bejelentve. A járvány előtt még jól jött, hogy nem Európában vagy Amerikában jegyezték őket, mert így a szigorú munkaügyi szabályoknak nem kellett megfelelniük. Most viszont krízis idején az Egyesült Államokban nehezebben jutnak pénzhez.

Azért, hogy ne menjenek tönkre az ágazati cégek újrafinanszirozási programokat indítottak, amelyeket például részvénykibocsátással fedeznek.