Százezreket kaphatnának a légiutasok, mégsem kérik

Utazás2019. aug 12.Gyuricza Zsófia
A rovat támogatója:

Akár a repjegy árának többszörösét visszakaphatja késés, járattörlés vagy túlfoglalás esetén. Sokan mégsem kérik, így a légitársaságnál marad a pénz. Segítünk, mik a legfontosabb tudnivalók.

Európa légterében kevesebb volt a késés az elmúlt fél évben, de még így is van hová fejlődnie ezen a téren a légitársaságoknak – írtuk meg nemrég az Eurocontrol első féléves adatai alapján.

A bosszankodás mellett azonban mást is tehetünk, ugyanis késés, járattörlés vagy túlfoglalás esetén 250-600 euró (81-194 ezer forint) közötti kártérítés jár a hoppon maradt utasoknak.

Ráadásul akár a várakozás alatt felmerülő költségeinkért is kérhetünk kompenzációt - mondta el megkeresésünkre a Skycop. Hozzátették, az utasok legalább 10 százaléka tapasztal élete során olyan légiforgalmi fennakadást, amelyért kártérítést kérhetne és jelenleg körülbelül 3 milliárd euró az az összeg, amelyet nem fizettek a légitársaságok.

Ez egyrészt azért van, mert sokan nem ismerik a hatályos rendeletet, másrészt mert a jogi útvesztőkben nem mindig egyszerű tájékozódni, így az első elutasított kérelem után hagyják elsikkadni az ügyet. 

Mikor fizet a légitársaság?

  • 3 órát meghaladó késés esetén
  • amennyiben törlik a járatot
  • ha túlfoglalás miatt megtagadják a beszállást

EK 261/2004-es rendelete alapján kárpótlás illet minden károsultat, amennyiben:

  • EU-ból indult vagy az EU-ba érkezett
  • A járatát egy Európai Unióban bejegyzett szállító üzemeltette és egy uniós repülőtéren szállt le.

Kinek jár a kártérítés?

A kártérítés minden utasnak jár, aki érvényes jeggyel rendelkezik.

Abban az esetben is jogosultak vagyunk a kártérítésre, ha nem közvetlenül a légitársaság oldalán foglaltunk jegyet. Sőt, a szülők ölében utazó gyermeknek is jár a kompenzáció, annak ellenére is, hogy az ő jegyük olcsóbb, mint a felnőtteké.

Meglepő, de a fapados légitársaságok akciós jegyeire éppúgy vonatkozik a rendelet, mint a felsőkategóriás járatok business- vagy első osztályára.

Mivel a kártérítés mértéke nem függ a repjegy árától, így például az itthon népszerű Ryanair, Wizzair vagy EasyJet utasai megkaphatják akár a repülőjegyük árának többszörösét.

Mennyi lehet a kártérítés?

A kártérítés összege a repülőút hosszával arányos.

  • 1500 kilométerig: 250 euró
  • 1500 és 3500 km között: 400 euró
  • több mint 3500 km esetén: 600 euró

Az út hosszától függetlenül, ha több mint 2 órát késett a gép, a légitársaság ételt és italt kell, hogy biztosítson. Indokolt esetben pedig el is kell szállásolnia az utast. Mindezt a kártérítésen felül. 

A Skycop-tól megtudtuk, hogy amennyiben a kártérítési igény benyújtásakor csatoljuk a költségeinkről szóló számlákat, azokért is kérhetünk kompenzációt. Példaként említik, hogy amennyiben egy járat 5 órát késik technikai okok miatt, a várakozás alatt pedig veszünk ebédet és vizet, úgy a légitársaságtól kérhetjük ezen kiadások megtérítését. Természetesen csak reális keretek között és számla ellenében. 

Mikor nem fizet a légitársaság?

Jogos kártérítési igényt általában műszaki problémák miatti késés, vagy járattörlés esetén nyújthatunk be.

Azonban vannak olyan esetek is, amikor nem kell fizetnie a légitársaságnak. Például szélsőségesen rossz időjárási körülmények, sztrájk vagy egyéb váratlan események miatt.

Fontos, hogy ezen esetek csak a kártérítés fizetés alól mentik fel a légitársaságokat, tehát a rendeletben meghatározott jogok továbbra is megilletik az utasokat. Ilyenek a jegyár-visszatérítés, az átfoglalás és a korábban már említett ellátás is.

Kártérítést szeretnék. Hogyan tovább?

A kártérítési igény benyújtható a légitársaságoknak közvetlenül, ők azonban általában igyekeznek bizonyítani, hogy a problémát rajtuk kívülálló okok idézték elő, így próbálnak kibújni a fizetési kötelezettség alól.

Ha drága az időnk, érdemes közvetítő segítségét igénybe venni. A Skycop adatai alapján 10-ből 9 esetben elutasításra kerülnek azok az igények, melyeket az utas közvetlenül a légitársaságnak nyújt be.

Amennyiben elsőként a légitársasághoz fordulunk, de nem érkezik érdemi válasz, vagy elutasítják az igényt, akkor érdemes tehát felkeresni egy közvetítőt.

Mivel ezek a cégek tisztában vannak a kártérítési folyamat menetével és a szükséges jogi lépésekkel, így sok időt spórolhatunk velük. Ráadásul évekre visszamenőleg igényelhetünk kártérítést, mindössze a járat adatainak megadásával.

A közvetítők sikerdíjért dolgoznak, melynek összege általában a kifizetett kártérítési összeg 25 százaléka. Ez az összeg magasabb, akár 50 százalék is lehet, amennyiben bíróság elé kerül az ügy, erről azonban minden esetben előre tájékoztatnak - tudtuk meg a Skycop-tól. Ha nem nyerik meg az ügyet, nem kell fizetnünk.

Számos cég segítségét igénybe vehetjük, legnépszerűbbek a Skycop, a FlightRefund, az EUB és az Airhelp.