Ezért jobbak a tanulást ösztönző cégek
VállalkozásA munkahelyi kiégés elsődleges oka nem a túl sok munka, hanem az, ha nem támogatják a személyes fejlődést.
A legújabb kutatások szerint sokkal több területen sikeresebbek a munkavállalók személyes fejlődését támogató cégek, mint azt korábban gondolták.
A Harvard Egyetem két oktatója, Robert Kegan felnőttképzés-szakértő és Lisa Laskow Lahey fejlődéspszichológus Mindenki kultúrája című most megjelent könyvében bemutatja azokat az elveket és módszereket, melyek egy sikeres szervezeti modell kialakításához szükségesek. A cél, hogy a személyes fejlődés és a szervezeti siker egymást erősítve valósuljon meg.
Azok a vállalatok, ahol hangsúlyt fektetnek a munkavállalók képzésére, továbbtanulására, összességében a személyes fejlődésükre a következő területeken tudtak eredményeket elérni a Harvard kutatói szerint:
- gazdaságosabb lett a cég működése
- csökkent a munkaerő-fluktuáció
- hatékonyabban észlelték és oldották meg a működési és stratégiai hiányosságokat
- jobban delegálták a feladatokat
- erősödött a munkavállalók felelősségvállalása
- mérséklődtek a részlegek közötti feszültségek
- csökkent a munkavállalók passzív jelenléte
- összetartó és megoldás központú lett a munkahelyi csapat
A Mindenki kultúrája az úgynevezett személyes fejlődést ösztönző szervezeteket (angolul: Deliberatley Developmental Organisation, DDO) vizsgálta. Ezek célja mindig az, hogy
minden munkavállaló dolgozhasson személyes fejlődésén, ezzel segítve a közösségi aktivitás hatékonyságának növelését, és figyelmét sokkal inkább a jelenre, az aktuális feladatokra koncentrálja.
Az ilyen munkáltatóknál a munkakörnyezet mind fizikai értelemben, mind a szervezeti folyamatok és módszerek szintjén úgy van berendezve, hogy segítse az egyének személyiségfejlődését.
Ezekre a vállalatokra általában jellemző, hogy a fejlődést felnőttkorban is lehetségesnek és értékesnek tartják, az ehhez szükséges feltételeket a munkahelyen is elérhetővé teszik.
A személyes fejlődést ösztönző szervezeteknél a tanulást és a képzéseket összekapcsolják az egyének önmagukon való munkálkodásával és a hagyományos értelemben vett, üzleti célú munkával.
Az úgynevezett DDO-elvek szerinti működésnek az üzleti eredményben mérhető előnyei is vannak.
Ezek a munkáltatók gyakran a legkeresettebbek közé tartoznak, így a legjobb képességű munkavállalók közül válogathatnak.
A dolgozók megtartásában is élen járnak, a munkavállalók nem érzik úgy, hogy mellékállások, mellék karrierek vállalására lenne szükségük ahhoz, hogy hasznosnak érezzék magukat. Mindezeken túl a munkatársak ritkábban panaszkodnak egymásra harmadik félnek, amely nagyban javítja az adott vállalat megítélését, hírnevét. A Mindenki kultúrája című könyv a Pallas Athéné Kiadó gondozásában jelent meg.