Prémium natúrkozmetikai birodalmat épített egy magyar márka, megtudtuk a siker titkát
VállalkozásA Vintage Beauty 15 éve indult egy kis szalonból, mára a milliárdos forgalmú cégek közé lépett. A tradícionális gyógynövényes tudást ötvözi a modern bőrápolási trendekkel, ennek köszönhetően meghatározó márkává nőtte ki magát Magyarországon. A Növekedés.hu-nak Szakonyi Eszter, a márka alapítója mesél a kezdeti kihívásokról, a fenntarthatóság fontosságáról és a szépségipar jövőjéről.
Hogyan indult el a Vintage Beauty, mi inspirálta Önt, hogy létrehozzon egy prémium natúrkozmetikai márkát?
Idén 15 éve, hogy Vintage Beauty néven megnyitottuk első szalonunkat, ami 2014-ben, majd 2017-ben is megnyerte az Év szalonja elismerést. Rövidesen létrehoztunk egy szépségközpontot, melyet Vintage Beauty Szépészeti Nőintézetnek neveztünk el, ahol 15 év alatt több tízezer kozmetikai kezelést végeztünk el.
Itt kezdődött a minősített natúr és biotermékeink története is. Olyan kozmetikai termékeket szerettünk volna, amelyek nem csak a vendégekhez, a szakmához, hanem magunkhoz is méltóak.
Arra gondoltam, hogy a régi receptúrákat kicsit felfrissítve létrehozhatunk egy olyan bio és natúr minősítésű termékcsaládot, amely az ősi tudást ötvözi az új technológiákkal. Így jött létre a Vintage Beauty, amelynek fejlesztésén azóta is szenvedéllyel dolgozunk.
Mi volt a legnagyobb kihívás az induláskor, és hogyan sikerült ezt leküzdeni?
Emlékszem az indulás idején átdolgozott éjszakákra, a rossz döntésekre, a pénzügyi mélypontokra is, amelyek meghatározták a négy gyerekes családi létünk döntéseit. Mégis az elmúlt 15 évre visszagondolva játék volt minden mozzanata és számunkra az is marad.
A Vintage Organic Apotheke terméksor a tradicionális apotheke receptúrákat ötvözi a modern well-aging filozófiával. Milyen kutatások és szakmai háttér áll a fejlesztés mögött? Miben
A Well-Aging filozófia mentén, a tradicionális apotheke receptúrák praktikumával, bio minősített kurrens, hatásos növényi olajok és kivonatok felhasználásával fejlesztettük legújabb csodálatos terméksorunkat a legérzékenyebb bőrökre. Áprilistól hat új terméket kínálunk majd, melyek felidézik a régi apotheke világot, átlátható összetételű, funkcionális termékekbe zárva.

A termékekben a hatóanyagok: tiszták, hatásosak, mégis kurrensek lesznek. Míg a Vintage Beauty eddig megszokott termékei gyors megoldást nyújtanak a bőrproblémákra, addig az Apotheke tiszta megoldás lesz arra, hogy a bőrelváltozások elő se jöjjenek. A Vintage Beauty által gyártott termékek 2019-ig a francia Ecocert, jelenleg a NATURIX natúr minősítésével bírnak és az új Vintage Organic Apotheke sorunk a Biokontroll Hungária Zrt. organikus minősítésével is rendelkezik.
Ezt a minősítést csakis azok a kozmetikumok kaphatják meg, amelyekben nincs szintetikus illat- és színezőanyag, hidrogénezett állati vagy növényi anyag, génmódosítással előállított összetevő, alumíniumszármazék, továbbá a termék vagy összetevői nem készülhetnek nanotechnológiával sem. Szigorúan meghatározott továbbá a natúr és a bio komponensek aránya is.
Tavaly a Vintage Beauty megduplázta a webshop forgalmát, és belépett a milliárdos forgalmú cégek közé. Minek tulajdonítja ezt a növekedést?
Fejlesztő és gyártó laboratóriumunk a tényleges bőrelváltozások tapasztalatával dolgozik, melyekkel szalonunkban, a kezeléseink során szembesülünk nap mint nap. Boldogok vagyunk, hogy az így előállított termékeink minőségét az elégedett vásárlók is visszajelezték azzal, hogy rendszeresen visszatérnek hozzánk. Hiszünk a minőségi, bio- és naturt ermékekben, és ebben a vásárlóink is a társaink.
És ne felejtsük el, hogy a növekedést segítette az az 50 termékdíj és 2 Év-szalonja díj, amit megkaptunk. Hozzájárult még a 15 éve sikeres bőrprobléma megoldó szalon, az általunk kiadott könyv, a kiváló saját fejlesztő és gyártó laboratórium, és a 25 fős tehetséges, elhivatott és lojális csapat, amit a magunkénak tudhatunk.
Hogyan látja a jelenlegi gazdasági környezetet? Milyen kihívásokkal szembesül egy magyar prémium natúrkozmetikai márka?
Leginkább a kiszámíthatatlansággal. Nem lehet fél-egy évnél tovább tervezni és mindig kell, hogy legyen egy forgatókönyv a meghátrálásra is. Idejekorán fel kell tudnia vérteznie magát egy vállalkozónak azzal a képességgel is, hogy a hátrányokból és kudarcokból előnyt kovácsoljon. Azt hiszem, hogy mi ezt már-már virtuóz módon űzzük -és itt remélhetőleg érezhető némi keserűség a sorok között-.
Az infláció és a fogyasztói szokások változása befolyásolja a prémium natúrkozmetikai piacot is. Hogyan alkalmazkodtak ezekhez a változásokhoz?
Annak elhatározásával, hogy még jobban megismerjük saját fogyasztóinkat és elkezdünk matematikai módszerekkel szegmentálni. Ha ez megtörtént, akkor pedig kialakítunk egy több csatornán futó párbeszédet a vevőinkkel. Ehhez persze kell egy tűpontos adatbázis, egy erre kifejlesztett szoftver, az adatok állandó elemzése és azonnali beavatkozás, ha azt látjuk, hogy egyik, vagy másik kommunikációs csatorna, vagy forma nem hozza az eredményeket.
Mindezeken túl a termékeknek feddhetetleneknek kell lenniük, a közönségszolgálatnak pedig gyorsnak és vevőbarátnak. Ha ezek adva vannak, akkor sem az infláció, sem a fogyasztói szokások változása nem rengeti meg a céget sőt, újabb vevőket találunk nap, mint nap, hiszen a pontos adatbázis lehetővé tesszük, hogy precízen definiálható legyen, kiket is keresünk, kikhez beszélünk.

Milyen szerepe van a fenntarthatóságnak az üzleti stratégiájukban? Tesznek konkrét lépéseket is a környezettudatos működés érdekében?
Évek óta komoly lépéseket teszünk azért, hogy a krémeink zöldebb úton kerüljenek a vevőink polcára. Például az üvegben tárolt termékeinket üvegcsomagolásait visszavesszük és újratöltjük.
Valljuk, hogy a disztribúciós láncnak - ez az utat jelenti, amit az alapanyagoktól kezdve a gyártáson át a vásárló polcáig a termék szó szerint bejár - minél rövidebbnek kell lennie, lehetőleg legjobb, ha egy lépésből áll. Hiszen minél messzebb kell a terméket szállítani, annál nagyobb lábnyomot hagy a Földön.
Figyelünk arra is, hogy ha lehetséges, az alapanyagot helyileg szerezzük be, és fontos szempont, hogy a termékeket budapesti fejlesztő és gyártó laboratóriumunkban gyártjuk, így lehetséges, hogy ne halmozzunk fel nagy készleteket, inkább több, friss, kis szériás gyártásban gondolkodjunk. Ezzel csökkenthető a termékekben a tartósítószer mennyisége, partnereink (hotelpartnereink ezen belül kiemelten), nincsenek rákényszerítve, hogy nagy készleteket halmozzanak fel.
A Vintage Beauty számos nemzetközi díjat nyert el, és már külföldi piacokon is jelen van. Mennyire nehéz egy magyar márkának érvényesülni a globális natúrkozmetikai piacon?
Korábban említettem, hogy áprilistól hat új termékkel jelentkezünk.
Ezek, ahogyan a többi Vintage Beauty termék is, befuthatnak egy szép karriert külföldön, de jelentősebb volumeneket nem kívánunk értékesíteni külföldre, a termékek hosszú utaztatásának terhe miatt, ami fontossá tenné, hogy túlkonzerváljuk, túlstabilizáljuk a termékeket.
Ez mind a hatóanyag terhére történhetne csak, amit nem szeretnénk. A Kollégáimnak azt szoktam mondani, hogy „merni kell kicsinek maradni, mert csak így kontrollálható a minőség”.
Hogyan látja a szépségipar jövőjét? Mely trendeket tartja a legmeghatározóbbnak?
A jövő a sokfunkciós kozmetikumoké, amelyek tiszta alapanyagokból épülnek fel és amelyek maximálisan támogatják a bőr saját, egészséges flórájának kialakítását és fenntartását. Rendszeres használatukkal lehetséges szép, egészséges állapotában konzerválni a bőrt.
Emellett nem hiszek az arcokat sztenderdizáló művi beavatkozásokban, hanem abban, hogy az arc, a test és a bőr fiatalságának megőrzésében elsősorban az életforma a meghatározó (hívjuk well aging, vagy health-aging gondolkodásmódnak) és emellett a minél kevesebb segédanyagtól terhelt, természetes alapú termékek és módszerek, kívül-belül.

