Új trónkövetelők az elektromos autó piacon - Nehéz helyzetben a BYD, azonban Elon Musk sem örülhet
AutóA növekvő verseny és a lanyhuló kínai piaci kereslet sújtja a vezető elektromos és plug-in hibrid jármű gyártással foglalkozó cégeket. A BYD is megérezte a kedvezőtlen piaci folyamatokat, azonban a Teslának is van félnivalója, többek közt a nem frissülő modell kínálat miatt. A kínai piacon eközben árverseny tombol és új trónkövetelők is megjelentek.
A plug in hybridek húzták fel a BYD-t
A BYD 42 százalékkal kevesebb elektromos járművet szállított az év első három hónapjában 2023 utolsó negyedévéhez képest, ami lehetőséget teremt a Tesla számára, hogy visszaszerezze a világelső helyét az akkumulátoros elektromos járművek eladásában.
A hétfői Hongkongi tőzsdei bejelentés szerint az első negyedévben a lanyhuló kereslet és a fokozódó verseny következtében – és mert a kínai újév is erre az időszakra esett - a BYD 300 114 akkumulátoros járművet adott el a márciusi negyedévben.
A Warren Buffett által támogatott vállalat 2023 utolsó negyedévében megelőzte a Teslát az elektromos járművek értékesítésében, amikor 526 409 elektromos járművet szállított le, szemben a Tesla által október és december között eladott 484 507 darabbal.
Noha az első negyedévben a Tesla eladásai is valószínűleg visszaestek, az elemzők 449 080 jármű szállítását jósolják a Bloomberg által összeállított adatok alapján.
Ha a tiszta akkumulátoros és hidrogénüzemű autók mellett, a konnektorról tölthető hibrideket is beleszámítjuk, a BYD negyedéves értékesítési volumene 626 263 darab volt, ami 13 százalékkal több, mint egy évvel korábban, mely ugyanakkor 2022 második negyedéve óta a leglassabb növekedési ütem.
A TESLA sem örülhet
A Teslára azonban fokozott nyomás nehezedik a megnövekedett verseny és a nem frissülő kínálata miatt, ezért a BYD a következő hónapokban visszaszerezheti vezető szerepét az elektromos járművek értékesítésében.
A Tesla eladásai visszaestek Kínában, a világ legnagyobb elektromos jármű piacán, ahol a helyi riválisok növekvő versennyével kell szembenéznie, akik sokszor modernebb járműveikkel a Tesla árai alá tudnak menni.
Elon Musk a Tesla társalapítója és vezérigazgatója már figyelmeztetett, hogy 2024-ben a növekedés „jelentősen alacsonyabb” lesz, mint a tavalyi szint.
Míg a Tesla eladásainak növekedése Model 3 és Model Y autóinak köszönhető, a csoport várhatóan csak 2025 végén hozza ki következő tömegpiacra szánt járművét.
Az árháború ördögi köre
A BYD az év eleje óta az „áram olcsóbb, mint az olaj” szlogennel szinte minden modelljének leszállította az árát, majd versenytársai, köztük a Geely és a SAIC-GM-Wuling is beszálltak az árháborúba a világ legnagyobb elektromos járműpiacán.
Li Yunfei, a BYD márkaépítésért és PR-ért felelős vezérigazgatója egy közelmúltbeli közösségi médiában közzétett bejegyzésében elmondta, hogy a vállalat „nagy leszámolásba kezd a benzines autókkal”.
Jelenleg benzinüzemű autót vásárolni olyan, mintha személyhívót vásárolnánk, amikor mobiltelefonok állnak rendelkezésre
– mondta, amikor az EV-csoport piacra dobta a márka két hibrid modelljének új változatát, 79 800 RMB (11 028 USD) áron.
A BYD lépését a kereslet mérséklődésének jeleként értékelik az akadozó gazdaságban. A China Passenger Car Association adatai azt mutatják, hogy a tiszta akkumulátoros autók és a plug-in hibridek kínai eladásai, amelyeket a kormány „új energiajárműveknek” vagy NEV-eknek nevez, 36 százalékkal nőttek tavaly, szemben a 2022-es 96 százalékos csökkenéssel. Cui Dongshu, az iparág főtitkára 2024-re 22 százalékos növekedést prognosztizált a NEV-ek kínai értékesítésében.
Elemzők szerint a kínai autópiacon zajló árháború ördögi körhöz vezethet.
Kína esetében, amikor az ár csökken, az emberek azt gondolják: „Várjunk egy kicsit”, majd megveszem amikor az ár még alacsonyabb lesz
– mondta Stephen Dyer, a sanghaji AlixPartners tanácsadó cég partnere és ügyvezető igazgatója.
Ez a jelenség valójában lelassította az eladásokat.
Új szereplők jelenthetnek kockázatot
A teljesen vertikálisan integrált ellátási láncával korábban előnyre tett szert a BYD, de ma már nemcsak a hagyományos autógyártók és az elektromos járművek start-upjainak versenytársa, hanem a hatalmas kínai piacra törő Big Tech vállalatokkal, mint például a Huawei és a Xiaomi-al is meg kell küzdenie.
A kínai piac a BYD teljes értékesítésének több mint 90 százalékát tette ki. Kína a Tesla egyetlen Egyesült Államokon kívüli nagy piaca, mely a teljes bevétel 22 százalékát adta a legutóbbi pénzügyi évben.