Fontos, hogy körültekintően járjunk el a gépjárművásárlásnál. Nem csupán az autóra, de a papírmunkára is figyelni kell, nem beszélve egy kedvező biztosítás megválasztásáról.
Amennyiben megtaláltuk azt a járművet, amely az elképzeléseinknek és a pénztárcánknak is megfelel, minden esetben ellenőrizzük az autó előéletét. A legfontosabb tudnivalókat a Netrisk.hu termékfejlesztési vezetőjével, Cseh Anettel vettük górcső alá.
A jármű előéletét a rendszám megadásával könnyedén ellenőrizhetjük a Jármű Szolgáltatási Platformon (JSZP).
Ehhez az Ügyfélkapu regisztráció szükséges. Ezen kívül számos hasonló, ám fizetős szolgáltatást is igénybe vehetünk, azonban mindig ellenőrizzük ezeknek a hitelességét. Jó jel, ha az eladó már a hirdetésben feltünteti a rendszámot és a kilométeróra állását. Ha ez nem szerepel a hirdetésben, bátran kérjük el ezeket az adatokat, valamint a jármű alvázszámát!
Kérdezzünk rá az eladónál az autó korábbi sérüléseire, kártörténetére! Ha már előre ellenőriztük ezeket, felkészülten és célirányosan tehetjük fel a kérdéseinket, és az is kiderülhet, ha az eladó valamilyen okból ezeket eltitkolja. Tudjuk meg, hogy rendelkezik-e az autó szervizkönyvvel! Egyértelműen előny, ha az előző tulajdonos márkaszervizben javíttatta a járművet.
Ha tehetjük, vásárlás előtt vizsgáltassuk át a járművet egy független szakértővel!
Mindig az autó állapota, és ne a kilométeróra állása alapján hozzunk döntést – az autó futástörténetéből nem lehet egyértelműen következtetni a jármű állapotára. A jármű átírásának feltétele az eredetiségvizsgálat, mely során ellenőrzik, hogy a gépjárművet, vagy annak papírjait nem manipulálták-e. Ezt a lépést akár a szerződéskötés előtt is elvégezhetjük, a költségét pedig mind a vevő, mind az eladó rendezheti, így erről érdemes már előzetesen megállapodni.
Ha a jármű előélete alapján úgy döntöttünk, hogy nincs akadálya az adásvételnek, a következő fontos mozzanat a szerződéskötés. Itt szintén számos részletre kell odafigyelnünk. Amennyiben foglaló vagy előleg kifizetésében állapodunk meg az eladóval, fontos, hogy tudjuk a különbséget a két fogalom között. A foglaló azt a felet kárpótolja, aki az adásvétel meghiúsulása esetén nem felelős a történtekért – ha a vevő az eladónak fel nem róható okból meggondolja magát, vagy a szerződésben foglalt időpontig nem teljesíti a vételárat, elveszti a foglalót. Amennyiben az eladó hibájából hiúsul meg az adásvétel (például úgy dönt, hogy másnak adja el az autót), a vevőnek a foglaló kétszerese jár vissza. Előleg esetén nincs ilyen szabályzás: amennyiben bármilyen okból meghiúsul az adásvétel, az előlegként letett összeg visszajár a vevőnek.
Az adásvételi szerződést négy példányban kell elkészíteni, ügyelve arra, hogy minden adat pontosan szerepeljen benne. A szerződésben részletesen tüntessük fel, hogy a járművet milyen állapotban vesszük át, illetve térjünk ki az átvétel időpontjára is, amit érdemes percre pontosan megadni.
A vételár készpénzben történő kifizetésekor feltétlenül írjunk átvételi elismervényt!
Mindig tisztázzuk az eladóval az átadást követő kötelezettségeket, többek között az eladás bejelentését. Állapodjunk meg abban, hogy milyen lehetőségeink vannak a későbbi követelések érvényesítésére rejtett hibák esetén – autókereskedés esetén kérdezzünk rá, hogy a megtekintési állapot függvényében van-e lehetőség visszatérítési garanciára. Ezeknek a részleteit szintén tüntessük fel a szerződésben!
Külföldi autó vásárlása esetén legyünk a szokásosnál is körültekintőbbek: a külföldi jármű regisztrációs költségei igen magasak lehetnek, ezért mindig állapodjunk meg az eladóval arról, hogy melyik fél viseli ennek a költségeit. Nem mindegy, hogy a jármű rendelkezik-e külföldön érvényes műszaki vizsgával, ugyanis ennek megléte esetén honosításról, hiánya esetén azonban forgalomba helyezésről beszélünk.
A külföldi járművek kártörténete nehezebben követhető vissza, így ragaszkodjunk a független szervizben történő átvizsgáláshoz!
Az átadáskor ellenőrizzük, hogy minden szükséges iratot és tartozékot maradéktalanul átvettünk-e! Az adásvételi szerződés két példánya mellett kézhez kell kapnunk a jármű törzskönyvét, a forgalmi engedélyt, a szervizkönyvet (ha van), illetve a jármű kulcsait. A kulcsok átvételekor legyünk körültekintők: ne feledjük, hogy ha CASCO-t kötnénk az autóra (például lopás- vagy töréskárra), csak két gyári kulcs birtokában van erre lehetőségünk. A gyári kulcs pótlása utólag bár lehetséges, de meglehetősen költséges eljárás.
Nagyon fontos részlet, hogy a megvásárlás pillanatában érvényét veszti a jármű előző kötelező biztosítása, így a jelenleg hatályos szabályok szerint, ha úgy gurulunk haza a frissen vásárolt autóval, hogy nem kötöttünk KGFB-t, szabálysértést követünk el.
Szakértőnk arra is felhívja a figyelmet, hogy ez szabályzás nagy kihívás elé állíthatja a vevőt, azonban ha előre bekérjük az eladótól a biztosításkötéshez szükséges adatokat, és a sikeres adásvételt követően okostelefonról vagy laptopról megkötjük a biztosítást, hamarosan teljesen szabályosan indulhatunk útnak.
Lényeges, hogy a Netrisk.hu-n egyszerűen összehasonlíthatja a piac valamennyi kötelező biztosítás ajánlatát, a kiválasztott biztosítást pedig online is megkötheti – akár percekkel a sikeres adásvétel után!
A fenti kockázat mellett azokra a napokra, melyeken nem rendelkezünk kötelező biztosítással, fedezetlenségi díjat kell fizetnünk, melynek mértékét minden évben a MABISZ teszi közzé – ennek a napidíja személygépjármű esetén annak teljesítményétől függően akár több mint 1000 forint is lehet.