Megkezdte nemzetközi terjeszkedését a Netrisk-csoport
BiztosításA Netrisk-csoport két meghatározó tulajdonosa, a TA Associates és az MCI EuroVentures közös projektcégen keresztül vásárolta meg a cseh és szlovák online biztosításközvetítői piacon vezető pozíciót betöltő Klikpojišteni (Klik) száz százalékos tulajdonrészét a Benson Oak befektetési banktól és annak társbefektetőitől. Az akvizíció jelentőségéről, az ügyfélszokásokról, illetve a piaci trendekről beszélgettünk Sebestyén Lászlóval, a Netrisk ügyvezető igazgatójával.
A magyar online biztosítási piacot régiós viszonylatban hol kell elhelyezni?
Az itthoni online biztosításközvetítői piac a Közép-kelet európai régióban az élen jár, ugyanis a környező országokban ez az üzletág 10-13 éves lemaradásban van hozzánk képest. Ennek az az oka, hogy itthon jóval hamarabb kezdődött a szegmens fejlődése, ugyanis a magyar ügyfelek közül már az évezred elején is tömegesen igényelték az online biztosításközvetítést, hiszen ez a szolgáltatás a kényelmet, a praktikusságot szolgálja.
Fontos az ügyfeleknek a biztosítók szolgáltatásainak internetes, hatékony összehasonlítási lehetősége.
Ettől függetlenül a hazai lakosság nagy része még mindig az ügynökökön keresztül, személyes ügyintézés keretében köt biztosítást. Ám megfigyelhető a call-centeres értékesítés felfutása is, csak úgy, mint az online-kötések számának növekedése.
Milyen ügyféltípusokat ismertek meg az évek alatt?
A vásárlási magatartás szempontjából több kategóriáról beszélünk: az egyik az, amikor az ügyfél semmilyen online eszközt nem használ. Tehát internetes kínálat-összehasonlítást sem végez. Jellemzően az idősebb korosztály tartozik ide. A második ügyféltípus a másik véglet, azaz önállóan szereznek információkat, hasonlítják össze az elérhető ajánlatokat és hozzák meg vásárlási döntésüket az online értékesítési csatornán. A köztes, harmadik kategóriára legjobban az „utazó” elnevezés illik: az ide tartozók már használnak online eszközt az információszerzéshez, ám a döntésük előtt plusz „rásegítést” igényelnek a számításukkal kapcsolatban, például egy call-centeres megerősítést, ellenőrzést. Ez utóbbiból sok van a környező országokban is.
Ez kedvező lehet?
Úgy van, hiszen ők jelentik azt a potenciált, akik egyszer csak online ügyfelek lesznek. Ez egy tökéletes evolúciós folyamat.
Minek köszönhető, hogy hazánk nagymértékben elhúzott a régió más országai mellett?
Évtizedeket kell az időben visszamennünk, amikor még papíralapú és bonyolult volt a biztosítói termékek összehasonlítása. Néhányan felismerve az ebben rejlő lehetőséget, valós ügyféligényeket kiszolgáló rendszereket kezdtek el fejleszteni. Elsőként, az akkor még kizárólag január elsejével évfordulós kötelező gépjármű-felelősségbiztosítás területén. A biztosítók kínálatait egy platformon kellett összegyűjteni, a cél a könnyű, logikus áttekintés volt.
Az új, több biztosító termékére kiterjedő rendszert a Netrisk vezette be elsőként a magyar piacon, és hamarosan számos követője akadt.
Semmi másról nem volt szó, mint jókor, jó helyen kellett lennünk. Az ügyfelek is belátták, sokkal egyszerűbbé, átláthatóvá vált a kínálat, már nem kellett több száz nyomtatott oldalt böngészni. A változás ezeknek a folyamatoknak köszönhető, amelyhez a támogató jogszabályi környezet is hozzájárult. A kedvező fogadtatást jól mutatja, hogy az indulást követő harmadikévben már tízezres nagyságban használták az ügyfelek az összehasonlító portálokat.
Hosszú volt az út a sikerig?
Olyannyira, hogy kezdetben a biztosítók közül több olyan volt, amely nem rendelkezett honlappal. Pár év alatt többszázezerre duzzadt az összehasonlító portálok ügyfélköre. Mint az elmondottakból is látható, valóban hosszú út vezetett a mostani vállalatakvizícióig.
A tranzakcióról mit kell tudni?
A Netrisk-csoport két meghatározó tulajdonosa, a TA Associates és az MCI EuroVentures közös projektcégen keresztül megvette a Klik százszázalékos tulajdonrészét a Benson Oak befektetési banktól és annak társbefektetőitől.
A vállalatok a cseh és szlovák online biztosításközvetítői piacon vezető pozíciót töltenek be. A lépés nyomán létrejön a kelet-közép-európai online biztosításközvetítői platform alapja.
Ennek a keretében a Netrisk-csoport tevékenysége immár a régió más országaira is kiterjed.
Mi jellemzi ezeket a külföldi vállalatokat?
A Prágában, Pozsonyban és Usti nad Labemben is irodát működtető Klik Csehországban Klik.cz, míg Szlovákiában Klik.sk domain alatt transzparens díjösszehasonlítási lehetőséget biztosít ügyfeleinek többek között kgfb, casco, lakás- és utasbiztosítási, valamint kockázati életbiztosítási területeken.
Ki az alapító és mi lesz a sorsa?
A társaság „atyja”, Andrew Fuchs, valamint a menedzsment további tagjai a tulajdonosváltást követően is a cég vezetői maradnak. A Benson Oak, Csehország és Szlovákia legrégibb befektetési bankja és társbefektetői a Klik 2011-es megalapítása óta befektetések sorozatának eredményeként a céget start-up vállalkozásból mára vezető branddé, több mint 120 alkalmazottat foglalkoztató társasággá fejlesztették.
A Klik kilenc évvel ezelőtti megalapítása óta jelentős eredményeket ért el: látványosan növelte bevételeit, miközben saját piacán folyamatosan a leginnovatívabb szereplő volt.
Úgy gondolom, hogy készen állunk a tapasztalataink és a tudásunk átadására, amely a hazai innovatív és támogató működési környezetnek köszönhetően kiemelkedő a régióban. Büszkék vagyunk rá, hogy egy magyar vállalkozás ilyen szerepet tölthet be a térségben.
Mindezt összegezve, mi az a hozzáadott érték, amely a siker garanciája lehet?
A magyar piacon mostanra szűkös lett a fejlődési potenciál, a növekedésünkhöz logikus lépésnek tűnt, hogy terjeszkednünk kell külföldön. Ám a kulcsszó: hogyan. A legnagyobb hozzáadott értéke a Kliknek, hogy nem zöldmezős beruházásról van szó, hanem egy működő, sikeres projektről.
Egy kilenc éve bevezetett vállalatcsoportnak nagy esélye van a további növekedésre, ügyfél-akvizícióra. Idő és erőforrás spórolható.
Szintén az előnyök közé sorolom, hogy a Klik több országban, ezáltal több piacon van jelen. Tehát a Netrisk a magyaron kívül a cseh és a szlovák piacon is megjelenik. A jövőbeli ügyfélközpontú fejlesztéseink megtérülési ideje így üzemgazdaság szempontjából kedvezőbb lehet, mondhatjuk úgyis, hogy bátrabban „kísérletezhetünk”.
Azzal, hogy nemzetközivé váltak, milyen előnyük származik még?
A válasz egyszerű: erősödik a megjelenésünk a biztosítók és az ügyfelek felé. Súlya, tekintélye van egy nemzetközi cégcsoportnak, főleg nekünk, hiszen mi nem termékgazdák vagyunk, hanem más által, azaz a biztosítók által fejlesztett szolgáltatásokat áruljuk. Miután több, innovatív fejlesztést, modellt is lehetőségünk lesz kipróbálni, így egy újabb akvizíciónál is előnnyel kalkulálhatunk. Ezáltal a biztosítók is szívesebben fejlesztenek számunkra, hiszen a termékeiket több országban tudjuk kínálni. Úgy gondolom, ebben van a siker egyik kulcsa.
Az eredményesség viszont elmaradt az elmúlt hónapokban. A vírus mekkora nyomot hagyott az online értékesítésben?
Nem csupán az irodai ügyintézést, hanem az internetes biztosításközvetítést is érintette a járvány, hiszen az elektronikus formák közül az utasbiztosítás a legnépszerűbb, a legjobban pörgő termék.
A legtöbb, az alkuszok és ügynökök által eladott termék az utasbiztosítás. Ennek 75 százalékát online felületen értékesítik. A vírus miatt itt szinte nem volt forgalom.
A gondot tetézte, hogy a hosszúhétvégés tavaszi időszakok csúcsszezonnak számítanak, ám a vírus ekkor kulminált itthon is, külföldön is. A jövő kérdése, hogy mit hoz a nyár.
A többi ágazat „megúszta”?
A gépjármű online-biztosításoknál is csökkent a forgalom, hiszen az autóeladások is visszaestek tavasszal. Így a kgfb- illetve a casco piac is gyengélkedik. A lakásbiztosítási szektor viszont megúszta a vírushatást, itt a forgalom hasonlóan alakult most is a tavalyi időszakhoz viszonyítva. A biztosítási piac minden szegmense érintett volt valamilyen módon a vírushelyzetben, ezért különösen büszkék lehetünk arra, , hogy a külpiaci terjeszkedést ilyen körülmények között is sikerült elérnünk.