Minden, amit az uniós Covid-igazolványról tudni kell

Életmód2021. júl. 1.Haiman Éva

Július 1-től az Európai Unió tagországaiban bevezetik a digitális Covid-igazolványt, amit ingyenesen megkaphatja, akit koronavírus ellen bármely vakcinával beoltottak, vagy negatív a tesztje, vagy igazoltan átesett a koronavírus-fertőzésen. A dokumentumot minden uniós tagállamban elfogadják, és birtokosát nem lehet a határok átlépésekor további tesztre, vagy karanténra kötelezni.

Mindenki, aki egy uniós országban Covid-ellenes védőoltást kap, teszteltetett vagy a fertőzésen átesett, megkaphatja az uniós digitális Covid-igazolványt (így beszélhetünk oltási, teszt- vagy gyógyultsági igazolványról).

A dokumentum a tulajdonosa nevét, a születési dátumát, egy egyedi azonosítót, valamint a következő információkat tartalmazza:

  • az oltóanyag típusa és gyártója, a beadott adagok száma és az oltás(ok) beadásának napja;
  • vagy a teszt típusa, a tesztelés napja és ideje, helye és eredménye;
  • vagy a pozitív teszteredmény dátuma és ehhez mérten az érvényességi idő.

Az uniós Covid-igazolvány digitális formában (például okostelefonos alkalmazásban) és papíron egyaránt elérhető lesz, mindenki választhat.

Az igazolványokon QR-kód szerepel, amely tartalmazza a szükséges adatokat, valamint egy digitális aláírást. A QR-kódot az igazolvány hitelességének, sértetlenségének és érvényességének kétséget kizáró ellenőrzésére használják. Az igazolványon szereplő információkat a kiállító tagállam nyelvén és angolul kell feltüntetni. A tagállamok részvételével közös sablont dolgoztak ki a papíralapú uniós Covid-igazolványok kölcsönös elismerésének megkönnyítése érdekében.

Az igazolványok kiállításával kapcsolatos részletszabályokat az egyes tagállamok határozzák meg. Sajtóhírek szerint a digitális Covid-igazolványt az ügyfélkapun keresztül az Elektronikus Egészségügyi Szolgáltatási Tér Lakossági Portálján (EESZT) lehet igényelni, a papíralapút pedig a kormányablakoknál.

Alapszabály, hogy igazolványt nem csak az kaphat, aki valamely, az uniós gyógyszerhatóság által engedélyezett vakcinát kapta meg, a tagállamoknak az oltási igazolványt a Covid19 elleni oltóanyag típusától függetlenül ki kell állítaniuk.

Főszabályként mindenki, aki beszerezte az uniós Covid-igazolványt, mentesül a járványügyi korlátozások alól, és szabadon utazhat az EU-ban.

Amennyiben azonban a tagállamok az oltási bizonyítvánnyal rendelkezőknek elengednek bizonyos korlátozásokat – például a tesztelést vagy a karantént –, azonos feltételek mellett el kell fogadniuk az uniós digitális Covid-igazolványok rendszerében kiadott oltási igazolványokat. Ez a kötelezettség azonban azokra az oltóanyagokra korlátozódik, amelyek uniós szintű forgalomba hozatali engedéllyel rendelkeznek. A tagállamok dönthetnek úgy, hogy elfogadják a nemzeti szinten engedélyezett vagy az Egészségügyi Világszervezet (WHO) által jóváhagyott vakcinákról kiállított oltási bizonyítványokat is.

A rendelet értelmében a tagállamoknak mindenki esetében azonos feltételek mellett kell elfogadniuk az oltási igazolványokat, vagyis ha saját állampolgáraikat mentesítik az utazási korlátozások alól egy uniós szintű forgalomba hozatali engedéllyel rendelkező kétadagos vakcina első adagjára vonatkozó igazolvány birtokában, ugyanígy kell bánniuk más uniós országok állampolgáraival.

Az igazolványt azok is megkaphatják, akik (még) csak egy dózis oltást kaptak, de az adagok számát egyértelműen fel kell tüntetni az uniós digitális Covid-igazolványon, jelezve, hogy az oltási sorozat lezárult-e. Ez azért is lényeges, mert a tagállamok dönthetnek úgy, hogy a betegségen átesetteknek kettő helyett elegendő egy adag oltás.

Ami a tesztek alapján kiállított igazolványokat illeti, a teszteredmények megbízhatóságának biztosítása érdekében csak az úgynevezett NAAT-tesztek (köztük a PCR-tesztek) és antigén gyorstesztek alapján bocsátható ki igazolvány. Mindazonáltal az egyes tagállamok dönthetnek arról, hogy az antigén gyorsteszteket is elfogadják-e, vagy csak a NAAT-teszteket.

Jelenleg 83 féle antigén gyorsteszt szerepel a közös jegyzékben. Az Egészségügyi Biztonsági Bizottság abban is megállapodott, hogy egyszerűsíti a jegyzék frissítésére vonatkozó eljárást, megkönnyítve ezáltal a gyártók számára a piacon elérhető antigén gyorstesztekre vonatkozó adatok benyújtását.

Az oltási igazolványoknak nincs maximális érvényességi idejük, mivel ez a különböző vakcinák által nyújtott védelem időtartamával kapcsolatban felmerülő tudományos bizonyítékoktól függ. A tesztigazolványoknál az érvényességi idő 72 óra PCR-teszt esetén és – ha azt valamely tagállam elfogadja – 48 óra antigén gyorstesztnél. A "gyógyultsági" igazolvány maximális érvényességi idejét 180 napban határozza meg.

Az EGT-országok (Izland, Liechtenstein és Norvégia) is alkalmazhatják az uniós digitális Covid-igazolványok rendszerét. A svájci igazolványokat ugyanazokkal a feltételekkel fogják elfogadni, mint az uniós digitális Covid-igazolványokat, ehhez csupán annyi szükséges, hogy Svájc megerősítse ennek viszonosságát, és a Bizottság határozatot hozzon arról, hogy a svájci igazolványok egyenértékűek az uniós digitális Covid-igazolványokkal. Svájccal még zajlanak az ezzel kapcsolatos egyeztetések.

A rendelet mai formájában 2021. július 1-jétől egy évig lesz alkalmazandó.

A Bizottság azon is dolgozik, hogy az uniós igazolványok kompatibilisek legyenek az EU-n kívüli országok rendszereivel. A javaslat nyitott a globális kezdeményezésekre, és figyelembe veszi a WHO és a Nemzetközi Polgári Repülési Szervezet (ICAO) folyamatban lévő erőfeszítéseit az oltottsági állapot dokumentálására szolgáló digitális technológiák használatára vonatkozó előírások és iránymutatások kidolgozására.