A benzines autók napjai meg vannak számlálva?

Elemzések2023. szept. 2.D.J.

A villanyautózás jelentheti a közlekedés jövőjét, de a technológia most még kiforratlan.

Az világos, hogy az Európai Unió jelenlegi tervei szerint hosszútávon az elektromos járművek az autózás egyetlen jövőjét jelentik. Hisz az Európa Parlament is jóváhagyta már azt a megállapodást, amelynek értelmében 2035-ig dízel- és benzinüzemű autók értékesítését be kell szüntetni az EU-ban.

Az e-autóknak kétségtelenül meg vannak a hallatlan előnyei.

A környezetvédelemnek csak jót tesz az elterjedésük, hisz a károsanyag kibocsátásuk nulla. Jelenleg viszont sok szempontból a villanyautó még egy kiforratlan technológiának számít. Hisz nem tudja megadni azt a szabadságot, amit mondjuk egy benzines jármű.

Sokan, amikor megpróbálják felmérni a költségeket már akkor bedobják a törülközőt, amikor megpróbálják kiszámítani, hogy mennyibe fog kerülni a tankolás. Míg a benzint szinte mindenhol hasonló áron lehet venni és könnyű kimatekozni, hogy kilométerenként mennyit kell fizetnünk, addig az e-autóknál rengeteg változó van, amely kilengetheti a végső díjat.

Eleve, hogy egy töltés mire elég az múlik a csomagok számán és a klímahasználaton is: a hűtés például 20 százalékkal is csökkentheti a hatótávot. Emellett van egy rakás fontos kérdés: tudunk otthon tölteni? Ha igen meg tudjuk oldani gazdaságosan mondjuk napelemről?

Vagy nem és lehet, hogy emiatt túllépjük a rezsicsökkentett áramfogyasztási keretet?

A Tesla ígéretei és a valóság között gyakran nagyon nagy a szakadék, de ez egy olyan pont, amelyet ez a gyártó ügyesen oldott meg. Van egy saját töltőhálózatuk, amelynek hála sokkal áttekinthetőbb a töltések ára. Más állomásokkal szemben náluk nem kell különféle applikációkat letölteni: a töltőik könnyebben használhatóak

– mondta el Várkonyi Gábor autóipari szakértő, kereskedő és autóvásárlási tanácsadó a növekedés.hu-nak.

Aki csak töltőhálózatokra tudna hagyatkozni és se otthon se a munkahelyén nem tudja a villanyautóját tölteni annak egyébként nem igazán opció az e-autó vásárlás.

A villámtöltők gyakori használata nem tesz jót az akkumulátornak, a lassú töltésekkel pedig nem életszerű, hogy állandóan az állomásokat használjuk,

amelyeknek a száma egyébként tavaly év végén itthon 2147-et tett ki, 14 százalékkal többet mint egy évvel azelőtt.

"Itthon sok potenciális vásárló kivár. Egyrészt bármikor jöhetnek újabb állami támogatások, amelyek költséghatékonyabbá teszik a használatot, ezért most amikor épp elapadtak a szubvenciók nem célszerű beruházni egy e-autóba. Másrészt nehéz kiszámolni az értékvesztést. Ha pár év és megjelennek a fejlettebb akkumulátoros kocsik, amelyek már nagyobb szabadságot adnak a vezetőknek, távolabbra lehet velük utazni és esetleg a töltésük is egyszerűbb,

akkor a régi modellek értéke a földbe fog állni" - mondja Várkonyi Gábor.

Mint hozzátette: jelenleg gond az is, hogy igény nem a nagy, 15 millió feletti villanyautókra van, amelyeket a gyártók favorizálnak. Most még nagyobb kereslet lenne a fele ennyibe kerülő elektromos kisautókra.

Várkonyi szerint ezt a szegmenst nem szubvenciókkal kéne életben tartani. Hagyni kéne, hogy a saját lábán megálljon a technológia anélkül, hogy az államok belenyúlnának a piaci versenybe. Jellemzően ott szárnyalnak a legjobban az eladások, ahol rengeteg a támogatás: Norvégiában tavaly már az eladott új autók mintegy 80 százalékát tették ki a villanyautók.

Pont azért, mert annyi szubvenciót vezettek be, hogy náluk olcsóbb elektromos kocsit venni, mint benzinest.

Amikor Várkonyitól megkérdeztük, hogy a benzines autók napjai meg vannak-e számlálva, azt mondta: világszinten biztos nem.

Az se egyértelmű, hogy Európában a 2035-es céldátum maradni fog-e és tényleg teljesen átáll-e a villanyautózásra a kontinens.