A járvány átírta a vásárlási szokásainkat, de mennyi hazait veszünk?
ElemzésekA járványhelyzet felforgatta a vásárlási szokásainkat, kevesebbet járunk boltba, viszont jobban megpakoljuk a kosarat. De vajon mennyi magyar termék kerül bele? Körbekérdeztünk, a Magyar Termék védjegyet használó vállalatok árbevétele ezerháromszáz milliárd forintról ezerötszáz fölé emelkedett. Ez nem jelenti azt, hogy mindenki jól járt, a készletezés miatt az UHT-tej nagyon ment, otthon főztünk, így fogyott a tejföl, a karantén barkácsolás pörgette az építőipari termékeket, de volt, akinek tizenhat üzletet is be kellett zárnia.
Tavaly a járványhelyzet miatt átalakult a vásárlás szerkezete. Míg korábban egy átlagos magyar család jellemzően hetente 3-4 alkalommal vásárolt, ez 2-3 vásárlásra csökkent, vagyis körülbelül 30 százalékos volt a hazai élelmiszer-kereskedelemben a kontakt visszaesés – derül ki a SPAR adataiból. Ugyanakkor értékben közben többet költöttünk. Ez abból adódik, hogy a vendéglátó egységek bezártak, többen voltak otthon, a család otthon főz, étkezik, így a bolti élelmiszer-vásárlások nőttek.
- Partnereinktől tudjuk, hogy általában véve a kiskereskedelem részére szállító élelmiszeripari cégek jó évet zártak, többen magasan az előző évi bázis felett teljesítettek. Azoknak azonban, akik a Horeca-szektor beszállítói, jelentős kieséssel kellett megbirkózni, ezt pedig a kiskereskedelmi forgalom növekedése sem feltétlenül tudta kompenzálni – mondja a Növekedés.hu-nak Benedek Eszter, a Magyar Termék Nonprofit Kft. ügyvezetője.
Az Alföldi Tej Kft.-nél azt tapasztalták, hogy a vásárlók vésztartalékot is képeztek élelmiszerekből. Ennek megfelelően az alapvető tejtermékek, így például az UHT-tej és a tejföl fogyott legjobban a járvány miatt, míg a Horeca-szektor, vagyis az éttermek, hotelek, vendéglátóegységek kényszerű bezárása miatt az általuk keresett termékekre lényegesen kisebb volt az igény.
A Szarvasi Mozzarella Kft. termékeinek közel felét, köztük a pizzára kerülő mozzarellát a Horeca-szektorban értékesíti, de szerencséjükre a bajba került vendéglátóhelyek, éttermek a további működés biztosítása érdekében sok esetben átálltak a házhozszállításra. „Népszerű lett a pizzarendelés is a lakosság körében, ez pedig olyan keresletet teremtett a termékeink iránt, ami részben képes volt kompenzálni a más partnerek esetében elszenvedett veszteségeinket.
Az is látszik, hogy a csomagolt élelmiszerek kerültek előtérbe: például a csomagolt, szeletelt kolbász a nem csomagolt páros kolbász helyett. Ezek mellett az impulzustermékek forgalma jelentősen visszaesett, mint a ropogtatni való, csoki, péksüti. Ennek oka, hogy bezártak pl. az iskolák, az iskolai büfék. Ugyanakkor új kategória lett hirtelen népszerű: a fertőtlenítőszerek iránt kimagasló kereslet jelentkezett. Sok magyar gyártó kezdett bele ilyen termékek fejlesztésébe, gyártásába – foglalja össze Benedek Eszter.
Jól fogyott a tetőcserép is
- Eleinte féltünk, hogy bezárnak a tüzépek, ahol az értékesítés történik. De nem így lett, ráadásul úgy tűnik, az építőipar igazi nyertese lett 2020-nak – véli Tóth Szabolcs, a Terrán Tetőcserép Gyártó Kft. regionális marketing igazgatója.
Szerinte ez annak köszönhető, hogy aki tehette, otthon maradt, és sokan azzal töltötték az idejüket, hogy elővették a ház körüli felújítandó dolgokat. Nyáron pedig a külföldi utakra, szórakozásra félretett pénzt forgatták be inkább építőanyagok vásárlásába. Jól fogyott a cserép is, a Terrán tavaly rekordévet zárt.
- Nagyságrendileg tíz százalékos volt a növekedés 2019-hez képest cégcsoport szinten. Ez tizennyolcmilliárd forint árbevételt jelentett, amiben a külföldi cégeink is benne vannak, Magyarországon pedig tizenegymilliárd forint realizálódott – számol Tóth Szabolcs, aki azt is elárulja, hogy az idei év is szokatlanul erős értékesítési volument hoz.
- Általában az október-novemberi időszakban vannak az év legerősebb hetei, idén viszont már az év elején folyamatosan önmagát meghaladva produkált a piac. Ezt a szintet valószínűleg nem tudjuk majd egész évben hozni – teszi hozzá a szakember. Úgy látja, ebben az élénk keresletben benne van a kormányzati támogatások hatása is. Az emberek tudják, hogy ezek az intézkedések esélyesen áremelkedést fognak okozni, ezért minél előbb igyekeznek bevásárolni.
Ez okoz ugyan némi turbulenciát, de a Terrán erre fel van készülve. A cég saját homokbányával rendelkezik, ami különösen fontos, mivel a minőségi alapanyag-ellátottság nélkülözhetetlen a betoncserép folyamatos gyártásához, a megfelelő gyártókapacitás és raktárkészlet pedig biztosítja a vásárlók zökkenőmentes kiszolgálását.
Nem mindenki járt jól
- A Szamos tevékenysége két részből áll. Egyrészről a huszonkét üzletből álló cukrászdai kiskereskedelmi hálózatból, másrészről a nagykereskedelmet, nemzetközi láncokat is kiszolgáló termelésből. Ez utóbbi bevétele – a fogyasztói vásárlási szokások megváltozásának köszönhetően – húsz százalékkal esett vissza a 2019 évihez képest – mondja a Növekedés.hu-nak Syrjänen-Barkóczy Eleonóra, a Szamos Marcipán Édesipari Termelő és Kereskedelmi Kft. operatív igazgatója. A cég kiskereskedelmi tevékenysége ennél is jobban megsínylette a szigorítások miatti bezárásokat.
- A home office munkavégzésnél, illetve a kijárási korlátozások miatt az emberek kevesebbet járnak el otthonról, így a kereslet is átalakult. Cukrászdáink és édességboltjaink összforgalma a 2020-as évben ötven százalékkal esett vissza a 2019-es évhez képest.
Kiemelkedően nehéz helyzetbe kerültek azon üzleteink, amelyek forgalma nagyban alapozott a turizmusra, így a Vörösmarty téri Szamos Gourmet Ház, a Kossuth téri Szamos Cafe, szentendrei és a repülőtéri üzleteink. Ezekben az egységekben nyolcvan-kilencven százalékos volt a visszaesés a megelőző év adataihoz képest – értékel az operatív igazgató.
Ennek viszont az lett a következménye, hogy a Szamosnak tizenhat üzletét be kellett zárnia tavaly márciusban, és mindössze hat üzlet tudott az akkori szigorítások alapján csökkentett működéssel talpon maradni. Emiatt a cég forgalma is visszaesett, abban az időszakban több mint nyolcvan százalékkal.
A mostani korlátozásokkal és az elviteles vásárlási lehetőség fenntartásával jelenleg üzleteik kétharmada működik, és elviteles vásárlókat szolgál ki, de forgalmuk így is ötven százalékkal kevesebb a korábbi időszakhoz képest.
Pörög a hazai
A magyar termékek egyértelműen felértékelődtek, a piac valamennyi szereplője összefogott: gyártó, kereskedő és fogyasztó. A magyar termékek megerősödve küzdötték végig a tavalyi év kihívásait. Az idén tizenöt éves Magyar Termék Nonprofit Kft. védjegyhasználók köre az év folyamán több mint harminc új céggel bővült, így száznyolcvan partnerünk négyezerkétszáz termékén találhatók meg a védjegyek.
A védjegyet használó vállalatok árbevétele ezerháromszáz milliárd forintról ezerötszáz fölé emelkedett. Mindezt a koronavírus fenyegető időszaka alatt sikerült elérni, amely fontos közös eredménye a hazai vállalkozóknak – foglalja össze Benedek Eszter. Ennek érdekében a járványhelyzet elején egy olyan összehangolt, egységes kampányt indítottak, amelyben a gyártók nem külön-külön, hanem együtt tudtak megjelenni a közönség előtt.
A közös üzenet mellett fontos volt az egyedi, kreatív megvalósítás. A formabontó citylight kampány keretében a csatlakozó márkák poszterei kezdetben hatalmas szájmaszkok alá rejtve jelentek meg, amik alá a járókelők beleshettek. A kampány második felében valamennyi maszkot eltávolították. A citylight plakát utcai elérése a JCDecaux adatai alapján meghaladta a kétmillió főt.