A politikai népszerűség is megvásárolható - Az amerikai előválasztások nagy tanulsága
ElemzésekA milliárdos elnökjelölt-aspiráns Michael Bloomberg százmilliókat költ politikai reklámokra. Ennek meg is lett az eredménye.
Amerikában mostanság az átlagember folyton Michael Bloomberg reklámjaiba botlik. A hirdetéseivel nem csak a TV van tele. Az Egyesült Államokban a kampányfilmjei már a Youtube videók előtt is rendre feltűnnek. Az, hogy az USA nyolcadik leggazdagabb embere a Demokrata Párt elnökjelöltje - és ezzel Trump kihívója - akar lenni csak tavaly novemberben derült ki. Azóta viszont a milliárdos a politikai hirdetéseivel letarolta az országot. Reklámokra eddig 417 millió dollárt költött.
Tízszer annyit, mint a demokraták legnépszerűbb elnökjelölt-aspiránsa, Bernie Sanders.
A Kantar/CMAG hirdetéselemző csoportnál le is szögezték: Amerikában a kampány korai szakaszában ennyi pénzt még senki nem költött el. A volt New York-i polgármesternek mindez azonban meg se kottyan. A teljes vagyona ugyanis meghaladja a 61 milliárd dollárt. Bloomberg a közösségi oldalakra is komoly hangsúlyt helyez. Akinek a Facebookon, az Instagramon vagy a Twitteren van pár ezer követője és kiáll mellette az a támogatásért átváltva 46 ezer forintot kap. Akik aktivistaként csatlakoznak a csapatához azok persze még jobban járnak.
Szervezőként nála évi 22 millió forintot is lehet keresni.
Bloomberg stratégiája több szempontból is sajátos, hisz cikkünk megjelenéséig egyetlen TV vitán se vett részt. Sőt az eddigi előválasztásokon se mérette meg magát. A politikai ringbe először majd az úgynevezett „szuperkedden” vagyis március 3-án fog beszállni. Azon a napon, amikor egyszerre 14 amerikai államban tartanak előválasztást.
Bár különcnek számít, a felmérések szerint a demokraták táborában ma már ő a harmadik legnépszerűbb elnökjelölt-aspiráns. A reklám-hadjárata mellett az is segített neki, hogy az iowai előválasztáson Barack Obama volt alelnöke Joe Biden csúnyán leszerepelt. Ezután sok mérsékelt demokrata szavazó Bloomberghez pártolt át.
A demokrata elnökjelölt-aspiránsok támogatottsága
A dúsgazdag milliárdos persze ősszel csak akkor lehet Trump kihívója, ha a szuperkedden jól szerepel. Ellene dolgozik, hogy az utóbbi időben több régi, botrányos megjegyzése is körbejárta a sajtót (egy alkalmazott vádja szerint egyszer például a várandós beosztottakra utalva azt mondta: "nem akarom, hogy terhes szukák dolgozzanak nálam"). Mindenesetre a csillagászati összegekbe kerülő kampánya miatt a riválisai keményen támadják. Warren, Sanders és Biden is egybehangzóan úgy vélik, hogy Bloomberg egyszerűen meg akarja vásárolni a választást.