Az adatok időállapota: késletetett. | Jogi nyilatkozat

A taxishiány meglepő velejárója: lemondhatunk lassan a taxi előrendelésekről?

Elemzések2023. jan. 12.Devecsai János

Naívak voltunk akkor, amikor azt hittük, hogy az üzemanyagár sapka megszűnésével a kivezetési időszakban meglévő piaci ár az üzemanyagok esetében stagnál, vagy inkább csökkenő tendenciát mutat. Nem így történt – mondta el a növekedés.hu-nak Metál Zoltán az Országos Taxis Szövetség elnöke.

A fővárosban sokszor nem csak hogy nehéz taxihoz jutni, de ráadásul van, hogy az előrendeléseket már nem is fogadják be a társaságok. Már csak azért sem, mert ezt a szolgáltatást egyre több fuvarszervező vezeti ki a portfóliójából.

„Teszi ezt pontosan azért, hogy minél hatékonyabb legyen az autók kihasználtsága és minél több fuvart tudjanak azok a taxik is teljesíteni, akik sokszor 15-20 percig várakoznak üresen egy-egy előrendelés alkalmával a megrendelési címeken. Ha naponta csak egy taxi 4 előrendelést teljesít, akkor az üres várakozások ideje sokszor meghaladja a napi 60-80 percet, ami alatt akár 2-3 azonnali megrendelést is tudna vállalni” – mondta el Metál Zoltán az Országos Taxis Szövetség elnöke.

A vendéglátás felpörgésére várnak

Emellett ismert jelenség, hogy csúcsidőszak idején sokszor majdnem lehetetlen taxihoz jutni. Az év végén többször is akadt rá példa, hogy a diszpécserek közölték: késve vagy egyáltalán nem tudnak kocsit küldeni.

Ez a helyzet nem egyedi: hasonló gondokkal küzdenek más nagyvárosok is.

Egy névtelenül nyilatkozó taxis a növekedés.hu-nak elmondta: az ügyfelek van, hogy direkt jelzik, hogy a városon kívülre fognak utazni, mert észrevették, hogy így van ahol könnyebb taxihoz jutni. Aztán a fuvar elején derül ki, hogy valójában csak pár utcányit akarnak menni.

A személyszállítás mindenesetre jelenleg nem épp egy vonzó terület. Magyarországon van, hogy 6-8 millió forint saját tőke sem elég ahhoz, hogy taxi-engedélyhez jusson egy új szereplő. Ha most kellene egy taxisnak a következő 3-5 évre üzleti tervet készítenie, komoly bajban lenne.

Nem segíti a helyzetet, hogy a vendéglátás minden bizonnyal nehéz időszak elé néz: a „sárga autósoknak” nagy szükségük lenne arra, hogy a bezárt boltok és éttermek megint kinyissanak.

Ebben a környezetben a taxisok egy része más utakon indul el: van, aki szakmát vált, mások inkább feketén vágnak bele a személyszállításba. De még így is elmondható, hogy a fővárosban legálisan dolgozó taxisok száma nem változott érdemben: jelenleg ötezer taxis rendelkezik engedéllyel. Metál Zoltán elmondta: az év végi nagy forgalom után mostanság ráadásul már inkább az a jellemző, hogy Budapesten egyre több a szabad kocsi, mivel több a taxi, mint az utas.

„Naívak voltunk”

A taxizás ára hamarosan nőni fog, de hogy pontosan mennyivel az még nem dőlt el. A tarifa-tárgyalások kapcsán Metál Zoltán elárulta: „ugyan ezek már decemberben megkezdődtek, de a közelgő karácsonyi ünnepek miatt úgy döntöttünk, hogy januárban folytatjuk az egyeztetéseket”.

Az emelés mértéke természetesen összefügg az egyre jobban érezhető inflációval és annak negatív hatásaival, amit mindannyian tapasztalhatunk a mindennapokban a kiskereskedelmi szektorban is.

„Naívak voltunk akkor, amikor azt hittük, hogy az üzemanyagár sapka megszűnésével a kivezetési időszakban meglévő piaci ára az üzemanyagok esetében stagnál, vagy inkább csökkenő tendenciát mutat.

Nem így történt. Azóta azt tapasztalhatjuk, hogy naponta és folyamatosan emelkedő üzemanyagárral kell kalkulálnunk, ami nem könnyíti meg a taxi-tarifa optimális kialakítását.

A következő hetekben ennek ellenére egy olyan javaslatot fogunk letenni az asztalra, mely legalább erre az évre garantálja a hatósági ár optimális és az utasok által is elfogadható mértékét” – mondta el Metál Zoltán.