Az adatok időállapota: késletetett. | Jogi nyilatkozat

Akár egy évet is várni kell egy autóra, akár használtra is - Decemberre még rosszabb lesz

Elemzések2021. okt. 28.Végh Zsófia

Márkától és modelltől függően néhány hónaptól akár egy évig is tarthat a várakozási idő, mire valaki újautóhoz jut, de a használtautó-piacon sem lehet már bizonyos modelleket beszerezni. A várakozási idő nem nőtt számottevően a Magyar Suzukinál, a Nissan is jó helyzetben van, ám az év végére biztosan rosszabb lesz a helyzet, mondták a növekedés.hu-nak a fenti cégek képviselői.

Egyre jobban nyílik az olló a kereslet és kínálat között, bizonyos modellek gyártása jelentősen visszaesett, mondta lapunknak Reizer Levente, a Nissan PR-menedzsere. Minél „komplexebb” egy modell, annál valószínűbb, hogy akadozik a gyártás. „Egy magas felszereltségű Qashqaiban több chip van, mint egy egyszerűbb Micra-ban, ezért a Qashqaiból nehezebb gyártani, mert elég, ha csak egy chip hiányzik”, mondja Reizer.  

A várakozási idő tekintetében még jó helyzetben vagyunk, mert az új Qashqai érkezése előtt sikerült nagyobb mennyiséget gyártani, azonban novemberre, decemberre az idő várhatóan nőni fog

mondja.

Pánikvásárlásról nincs szó, ám a kínálat szűkülésével változik a vevők hozzáállása.

„Az ügyfelek megértették, hogy kereskedések nem hajlandóak olyan jelentős kedvezményeket adni, mint korábban”, mondja Reizer. A vevők egy része így is vásárol, mások kivárnak, nem feltétenül az ár miatt, inkább azért, mert ragaszkodnak bizonyos funkciók meglétéhez.

Nemcsak az újautó-piacon van hiány, már használtan sem lehet beszerezni sok modellt.

Egy olvasónk vállalkozásához új Fiat kisteherautót szeretett volna márkakereskedéstől vásárolni, ahol legalább féléves várakozási idő után kapott volna úgy, hogy az árat sem tudták előre megmondani. A várakozási idő másutt egy év volt. Ezután használtautó-piacon nézett körül, ám ott sem járt szerencsével. Az egyik kereskedés, mely külföldi flottákból szerez be autókat arról tájékoztatta, hogy ez a beszerzési forrás is elapadt.

Piaci szakértők szerint a helyzet olyan súlyos, hogy itthon több lízingcég visszavásárolja a lízingelt autókat, azokat is, melyeknél a szerződési idő még nem járt le.

Az ellátási lánc problémák a hazai autógyártásra is negatívan hatnak.

A Magyar Suzukinál jelenleg egy műszakban folyik a termelés. 2021-ben a globális félvezető hiány miatt vállalatunknál körülbelül egyhavi termelési darabszám esett ki

mondta lapunknak Bonnár-Csonka Zsuzsanna, a Magyar Suzuki vállalati kommunikációs vezetője.

A nemzetközi helyzet miatt gyártási költségeink nőttek, ezek hatásait kénytelenek vagyunk részben beépíteni az árainkba, tette hozzá.

Habár a vevői igények modelljeinkre továbbra is magasak, értékesítési terveinket kénytelenek vagyunk folyamatosan felülvizsgálni és a legyártható darabszámokhoz igazítani.

A magyar piacon nem nőtt számottevően a várakozási idő, mivel a várható nehézségeket észlelve a Suzuki az év első felében nagyobb készletekkel dolgozott. Egyes ritkább felszereltségek esetében fordulhat elő kisebb csúszás.

Ugyanakkor az elkövetkező hónapokban az erős kereslet és az alacsony készletek miatt a várakozási idő növekedésére kell számítani

mondja a cég.

A Magyar Suzuki elektronikai alkatrész beszállítóival figyeli, elemzi a piaci helyzetet, hogy a gyártás ellátása folyamatos legyen.

A nemzetközi chiphiány miatt az eredetileg tervezett 143 000 járműnél kevesebbet fogunk idén Esztergomban gyártani. Ennek mértéke az alkatrészhiány utolsó negyedéves alakulásától függ

mondja Bonnár-Csonka.