Cenzúráz a Youtube?
ElemzésekA Google videómegosztójánál folyamatosan szigorodnak a feltöltés szabályai.
Képzelje el mi lenne, ha a munkáltatója egyik pillanatról a másikra elvenné a jövedelmét, úgy hogy az okokról még csak fel se világosítaná. Nyilván mindez abszurdul hangzik, pedig most nyáron valami ilyesmi történt egy rakás Youtube alkotóval. Ehhez tudni kell, hogy a Youtube videók készítéséből ma már százezrek élnek meg.
A platform legnagyobb sztárjai akár 10-20 milliós vagyonra is szert tehetnek. De ahhoz, hogy valaki a közkedvelt netes oldalon komoly summára tegyen szert nem kell hírességgé válni. Egy közepesen népszerű Youtuber, aki a bejegyzéseivel havonta 1,4 milliós nézettséget tud produkálni, körülbelül évente 17 ezer dollárt vagyis átváltva mintegy 5 millió forintot tud zsebre tenni.Itt persze csak a hirdetési bevételekről van szó: emellett a Youtuberek a szponzorált tartalmakból vagy a merchandising termékekből tehát például a logóikkal ellátott pólók árusításából is szerezhetnek pénzt. Magyarországon még viszonylag kevesen, a becslések szerint 30-50 ember él meg a Youtube videók készítéséből, de világszerte ez a szám a merészebb tippek szerint akár az 1 milliót is elérheti.
Ez a rengeteg videós dollármilliárdokban mérhető forgalmat hoz a Youtube-nak. Ennek az üzleti modellnek azonban van egy hátulütője: csak addig működik amíg a hirdetők elégedettek a tartalommal.
Nyilván egy jól menő multinacionális cég nem veszi jó néven, ha a legújabb videója egy Hitlert dicsőítő bejegyzés előtt jelenik meg. Ezért a hirdetők megtartásához a Youtube-nak folyamatosan szűrnie kell a felkerülő bejegyzéseket. Ami nem egy könnyű feladat. Hiszen a felhasználók percenként 500 órányi anyagot töltenek fel. Az óriási adatmennyiség miatt az átvilágítást részben okos programok végzik. A gépek azonban néha hibáznak.
Az első nagy botrány két éve ütött ki, amikor kiderült, hogy a nagy cégek reklámjai gyakran olyan videók előtt bukkannak fel, amelyek szélsőséges politikai nézeteket propagálnak. Miután az esetről beszámolt a The Wall Street Journal, a cégek százával vonultak ki a Youtube-ról. Az eset miatt az oldal közel 750 millió dollárt vesztett. A botrány mondhatni mérföldkő volt a videómegosztó történetében. Azóta a tulajdonosok annyira félnek a rossz PR-tól, hogy a feltöltéseket érintő szabályokat folyamatosan szigorítják.
Most nyáron is komoly változások léptek életbe. Hogy miért? Az okokat egy konkrét összetűzés körül kell keresni. A Vox újságírója Carlos Maza még június elején tette szóvá, hogy a „StevenCrowder” nevű konzervatív Youtube-csatornán a műsorvezető az évek során számtalan alkalommal vicc tárgyává tette a szexualitását. Több helyen „pösze melegnek” vagy "vinnyogó homokosnak" hívta. Maza elmondása szerint a videók hatására Crowder rajongói rendszeresen sértegették és támadták a neten.
Az üggyel a Google-nál is foglalkoztak. Végül a StevenCrowder csatornától elvették a hirdetési pénzeket. A videók törlése is felmerült, de végül az a döntés született, hogy erre nem fognak sort keríteni mivel a kritizált videókban elsősorban nem Maza szexualitásáról, hanem az újságírói munkásságáról van szó.
Az ügy bejárta az amerikai sajtót és mivel a Youtube-ot sok kritika érte, a videómegosztónál szinte azonnal bejelentették, hogy újabb szigorításokat fognak bevezetni. A szélsőséges bejegyzéseknek újfent hadat üzentek. A Youtube-nál pedig azt is leszögezték: olyan csatornákat is bezárnak, amelyek nem sértik meg a szabályaikat viszont a gyűlöletbeszédre vonatkozó előírásaiknál direkt és rendszeresen feszegetik a korlátokat.
A videókat átvilágító szoftvereket viszont nem könnyű átkalibrálni. Egy szoftver nehezen érti, hogy mi a különbség aközött, hogy valaki propagálja és aközött hogy elemzi és cáfolja a szélsőséges politikai álláspontokat. Ahogy a rendszer érvénybe lépett egy történelemmel foglalkozó csatorna és egy non-profit szervezet a Southern Poverty Law Center videója is lekerült a Youtube-ról. Ez utóbbi társaság jogi eszközökkel küzd a diszkrimináció ellen.
Persze itt egyszerű félreértésekről van szó, amelyeket utólag korrigáltak. A nagyobb probléma, hogy a Youtube-nál a feltöltésre vonatkozó szabályok részleteit nem osztják meg a videósokkal. Ahogy például a Chris Ray Gun csatorna beszámolóiból is kiderül: az alkotóknak nem világos, hogy pontosan mihez kell tartaniuk magukat. Hogy megszegték az előírásokat az sokszor csak akkor derül ki, amikor a friss videóknál nincsenek reklámbevételek.
Persze a Google kétségtelenül nehéz helyzetben van. Hogy a vezetők mennyire tartanak a reklámozók haragjától azt jól mutatja azaz értesülés, amelyet a The Wall Street Journal írt meg egy hónapja. Eszerint a Youtube-nál komolyan felmerült az ötlet, hogy a Youtube Kids alkalmazásba száműzik azokat a videókat, amelyekben gyerekek is feltűnnek. Ugyanis a hozzászólásokból tisztán látszik, hogy a platformot sok pedofil is látogatja, akik a szerintük izgatónak számító anyagok linkjeit is megosztják egymással. Az ijesztő jelenség ellen nyilván fel kell lépni, de a gyerekvideók komplett száműzése így is túlzásnak tűnik.