Csapás a pénzes spekulánsokra: jövő évtől maximum 10 százalékkal drágulhat egy hektár termőföld
ElemzésekGyakorlatilag tíz százalékban maximálja a hazai földárak évenkénti növekedési ütemét az a törvénymódosítás, amelyet a napokban fogadott el a parlament. A korlátozással az irreális árakon lebonyolított spekulációs földvásárlásokat kívánják megakadályozni, amelyekkel egyesek nem elsősorban mezőgazdasági termelés, hanem hosszabb távú befektetés céljából vásárolnának földterületeket.
Jelentős határt szab a hazai földárak évenkénti emelkedésének 2023-tól, hogy a parlament a napokban új szabályokat hagyott jóvá a földterületek valós forgalmi értékének meghatározására.
A kormány tizenegy földügyi tárgyú törvény módosítására nyújtott be „salátatörvényjavaslatot”, amely a mező- és erdőgazdasági földek forgalmáról szóló 2013-as jogszabályt is érintette,
ennek korrekciója pedig a földpiaci adásvételeknél elfogadható árakra is kiterjedt.
A módosítás értelmében a jövő év januárjától az egyes földterületekre kialkudott árakat össze kell vetni az úgynevezett helyben szokásos földárakkal, és a vételárakat általános értelemben véve
aránytalanoknak kell tekinteni, ha 10 százaléknál nagyobb mértékben haladják meg a helyben szokásos árakat.
Ez tehát azt jelenti, hogy az új szabályozás mostantól gyakorlatilag 10 százalékban maximálja azt az árnövekedési ütemet, amelyet a hazai földpiac egyik évről a másikra elérhet.
Nincs szó ugyanakkor arról, hogy a 10 százalékos maximális áreltérési előírás kőbe vésett szabály lenne. Az eladók és a vevők ennél nagyobb változást tükröző árakban is megállapodhatnak,
ha a gazdát cserélő területek rendelkeznek olyan előnyös tulajdonságokkal, amelyek a nagyobb árkülönbséget indokolják.
Ilyen előnyös tulajdonságként lehet értékelni például a föld művelhetőség szempontjából kedvező alakját, fekvését, elhelyezkedését, megközelíthetőségét, jó domborzati és lejtésviszonyait, vízjárási rendezettségét, megfelelő kultúrállapotát, öntözhetőségét és kerítettségét, de
nem lehet figyelembe venni a földművelést érintő bizonytalan, jövőbeni eseményeket, illetve olyan körülményeket, amelyek legalább részben a vevő elhatározásától, kockázatvállalásától függenek.
Ha a felek a nagyobb árdifferenciára okot adó feltételeket találnak, ezeket az adásvételi szerződésekben minden esetben igazolniuk kell.
Az agrártárca indoklása szerint a változtatásokra azért volt szükség, hogy
még inkább meg lehessen akadályozni a spekulációs földvásárlásokat.
Több esetben előfordult ugyanis, hogy a vevők egy-egy földterületnél jelentősen ráígértek a „helyi árakra”, így előnyösebb pozícióba kerültek az úgynevezett elővásárlási sorrendben előrébb lévő, de kevesebbet kínáló – kevésbé tehetős -termelőknél. Ennek eredményként elvitték előlük az eladásra kínált területeket,
holott nem feltétlenül a mezőgazdasági termelés, hanem a földpiaci befektetés volt a céljuk.
Ennek kiszűrésére a hatóságok a jövőben azt is vizsgálhatják, hogy a vevők milyen mértékben rendelkeznek a földek megműveléséhez szükséges mezőgazdasági termelőeszközökkel, illetve vásárlási szándékuk nem a továbbiakban előnyös elővásárlási vagy előhaszonbérleti jogosultság megszerzésére irányul-e.
A tapasztalatok azt is igazolták, hogy az irreális árképzésben nem csak a vevők, hanem az eladók is tevékeny szerepet játszottak. Kirívó példának számítanak a tokaji esetek,
ahol egy hektár mezőgazdasági terület ára már elérte a 1,0-1,5 milliárd forintot is,
mivel a tulajdonosok kihasználták a szűkös kínálatot, a vevők pedig nyilvánvalóan a későbbi belterületté nyilvánításra és ingatlanberuházási lehetőségekre számítottak. Hasonlóan visszás jelenségek fordultak elő a Balaton-felvidéki szőlőtelepítéseknél is, ahol a gazdáknak a területbővítésekre kötött szerződésekben
a földek valós értékén felül sokszor a „panoráma miatti felárat” is meg kellett fizetniük,
holott a balatoni kilátásnak a mezőgazdasági művelés szempontjából nyilvánvalóan semmilyen jelentősége nincs.
Az új szabályozás szerint a közeljövőben a Nemzeti Agrárgazdasági Kamarának kell kidolgoznia
azt a módszertant, amellyel az egyes településekhez köthető, helyben szokásos forgalmi értékeket a különböző minőségű földekre reprezentatív módon meg lehet határozni.
Az árképzési és -vizsgálati szempontokat azonban előzetesen az agrárminiszternek is jóvá kell hagynia, így a törvénymódosítás után további időre lehet szükség ahhoz, hogy a módszertant a gyakorlatban alkalmazni lehessen.
Az aránytalan földárak kiküszöbölésére az eddigi törvényi szabályozás is tartalmazott rendelkezéseket, amelyek
az adásvételi szerződésekben szereplő ellenérték vizsgálatát a földek tényleges jövedelmezőségéhez kötötték.
Így előírták, hogy a kialkudott földárak az erdőnek nem minősülő területeknél egy húszéves termelési időszakra számított - indexálással meghatározott - jövedelemtermelő képességet nem haladhattak meg, ha erre alapos indok nem merült fel. A gyakorlati tapasztalatok azonban azt tükrözték, hogy
a bíróságok elé került ügyekben e passzus alapján az irreálisnak tartott árakat nehéz volt bizonyítani,
ezért e szabályozási korlátot most eltörölték, és szerepét a legfeljebb 10 százalékos áreltérésre vonatkozó passzus vette át.
A földpiaci spekuláció visszaszorítására egyébként már évekkel ezelőtt megszületett az a törvénymódosítás, amely
a vásárlási lehetőséget lényegében csak földműves természetes személyek számára tette lehetővé.
Ez azonban a földművesnek minősülők körében sem zárta ki teljes mértékben a spekulációs földszerzések lehetőségét, másrészt az utóbbi időszakban – például gyorstalpaló aranykalászos gazdatanfolyamok elvégzésével –
viszonylag gyorsan, néhány hónap alatt lehetett olyan agrárképesítést szerezni,
amely elegendő volt ahhoz, hogy valaki a szabályozás értelmében földművessé – így potenciális földvásárlóvá – válhasson, miközben a termőföldre alapvetően befektetési lehetőségként tekintett.
A megkötött adásvételi szerződéseket az úgynevezett elővásárlásra jogosultak joggyakorlása érdekében továbbra is közzé kell tenni - a helyi polgármesteri hivatalokban ki kell függeszteni -, de
ennek ideje az eddigi hatvan napról harmincra csökkent, hogy a sokszor hosszadalmas engedélyezési folyamatot fel lehessen gyorsítani.
Az adásvételekkel kapcsolatban az agrárkamara szervezetén belül működő helyi földbizottságok ezután is állást foglalhatnak, amely alapján
a földhivatalok a megállapodások bejegyzését megtagadhatják.
A jövő évtől tehát ez a helyzet állhat elő akkor is, ha a kialkudott vételárak 10 százaléknál nagyobb mértékben haladják meg a mostanra kialakult, helyi árakat, és az eltérést a szerződő felek kellőképpen nem támasztják alá.
A különböző kimutatások szerint a hazai termőföldárak
évente 5-8 százalékkal növekedtek az utóbbi időszakban,
tehát országos szinten az áremelkedés elmaradt a jövő évtől „engedélyezett”, 10 százalékos mértéktől. Az OTP földpiaci értéktérképéből – amely a NAV adataiból kiindulva 1,787 millió forintos hektáronkénti átlagárat állapított meg 2021-re – ugyanakkor az is kiderül, hogy egyes régiókban jóval nagyobb a drágulás üteme.
Nógrád megyében például tavaly 28 százalékos, Somogyban több mint 20 százalékos árnövekedést mértek,
de az árváltozások az elhelyezkedés mellett jelentősen függhetnek a művelési ágaktól is. Így az új szabályozás valószínűsíthetően fékezi majd a földáremelkedéseket, de
az általános drágulási trend – összhangban az élelmiszerszektorban végbemenő árnövekedéssel – 2023-ban is folytatódhat a magyar földpiacon.