Harc az árakkal, és dinamikus fejlődés - a legnagyobb kiskereskedelmi üzletláncok várakozásai
ElemzésekBrutális élelmiszerinfláció, hatósági árak, bezuhanó kereslet - sem a vásárlók, sem a boltok nincsenek rózsás helyzetben. De hogyan boldogultak 2022-ben a legnagyobb kiskereskedelmi üzletláncok? Arra kértük a Spart és az Aldit, hogy értékeljék az elmúlt évet. Meglepő válaszokat kaptunk.
- Bár a pandémia és a szomszédunkban zajló háború megzavarta a piacok stabilitását, az ellátásbiztonság támogatása terén kiemelkedő teljesítményt nyújtanak a kiskereskedők annak ellenére, hogy az árstop vagy a madárinfluenza hatással van a készletekre - mondja a Növekedés.hu-nak Maczelka Márk, a SPAR Magyarország Kereskedelmi Kft. kommunikációs vezetője arra a kérdésünkre, hogy mekkora gondot okozott az áruhiány.
Ez egyébként jórészt a magyar beszállítók érdeme is, ugyanis a Századvég Gazdaságkutató Zrt. korábbi, „A hazai beszállítók szerepe a kiskereskedelemben és a magyar termékek arányának növelési lehetősége” című kutatása alapján
a SPAR kereskedelmi forgalmának 87,5 százalékát az élelmiszerek teszik ki, amelynek 92,9 százaléka hazai beszállítóktól érkezik.
- Az ALDI szeretné biztosítani, hogy minden fogyasztó hozzájusson az árstopos termékekhez és megfeleljen a jogszabályi előírásoknak.
A vállalat beszállító partnereivel együtt figyelemmel kíséri a piaci folyamatokat és közösen jelentős erőfeszítéseket tesznek annak érdekében, hogy elérhető legyen a kínálat minden tagja, köztük az árstoppal érintett termékek is.
Egyelőre nincs készlethiány semmiből, bár a megnövekedett kereslet miatt néha előfordulnak kiszállítási csúszások,
de ez alapvetően nem befolyásolta a termékek elérhetőségét, inkább napon belül és csak egy-egy üzlet esetében volt tapasztalható hiány.
Esetenként előfordulnak egy-két napos késések a beszállításban is, ezért arra törekszünk, hogy a keresettnél nagyobb mennyiséget rendeljünk be raktárába, és így biztosítsuk ez ellátás folyamatosságát - tudtuk meg a német tulajdonú kereskedelmi vállalattól.
Vége a mulatásnak, de zöldségből is kevesebb fogy
Arra a kérdésre, hogy változtak-e a vásárlási szokások a válság miatt, éreznek-e bármilyen válságot a vevőknél, a Spar-tól azt a választ kaptuk, hogy
a saját márkás termékek forgalmi részaránya az elmúlt hónapokban 25%-ról 30% körüli értékre nőtt.
Az ételintoleranciákkal kapcsolatos termékkörök eladott mennyisége ugyan nem változott, de minden más kategóriáé különböző mértékben, de csökkenő tendenciát mutat hónapok óta. Az érintett termékterületek például a szeszesitalok, a zöldségek, gyümölcsök, a bio termékek vagy a friss húsok.
- A vásárlói kosarakról általánosságban elmondható, hogy csökkenésben vannak, a vevők nagyon meggondolják, hogy mit és mekkora mennyiségben vesznek és főképp, hogy mennyiért - mondta Maczelka Márk, ugyanakkor azt is hozzáteszi, az ütletlánc célkitűzése az, hogy a KSH által közölt inflációs érték alatt tartsák az áremelkedést.
- A vállalat továbbra is mindent megtesz annak érdekében, hogy a piaci körülmények között a lehető legalacsonyabb árú termékekkel biztosítsa a lakosság ellátását. Ennek egyik pillére a még több magyar termelőtől történő beszerzés –
a vállalat 2021 végétől csak magyar friss húst kínál üzleteiben - a kategória értékesítési volumene 10%-kal nőtt egy év alatt
- 65 alapvető tejterméke és minden tojás is hazai forrásból kerül az üzletek polcaira -, másrészt a hatékony logisztika és az energiahatékonysági intézkedések, amelyek segítenek mérsékelni az energiakrízis következtében fellépő költségnövekedést - tudtuk meg az ALDI-tól.
Új üzletek, dinamikus bővülés
Arra a kérdésünkre, hogy milyen évet zártak tavaly, a Spar-tól azt a választ kaptuk, hogy a 2022-es üzleti évük adatait még nem zárták le, azokat pár hónap múlva tervezik bemutatni a sajtónak.
Üzleti eredményeket az ALDI-tól sem tudtunk meg, azt viszont elárulták, hogy
a 2022-es évet a dinamikus bővülés jellemezte. Az áruházlánc 10 új üzletet nyitott Magyarországon, ezzel 163 üzletre növelte hazai hálózatát.
Folyamatosan nőtt a vásárlók érdeklődése a diszkontáruházlánc iránt. A megnövekedett vásárlószám és forgalom miatt a vállalat jelentősen növelte magyarországi munkatársai létszámát, hogy a megszokott magas színvonalon tudja biztosítani a lakosság, a magyar családok ellátását alacsony árú élelmiszerekkel és non-food termékekkel.
A vállalat ezért a tervezettnél jóval több új munkahelyet hozott létre a kereskedelem, a logisztika, az informatika és az ügyvitel területén: egy év alatt közel 1000 fővel nőtt az ALDI cégcsoport által Magyarországon foglalkoztatottak száma, ami közel 30%-os bővülésnek felel meg, így a cégcsoport már az ország 20 legnagyobb munkaadója közé tartozik.