Hatalmas környezeti károkat okoznak az olajszállító tankerek balesetei - az elmúlt 20 év legnagyobb katasztrófái

Elemzések2020. aug. 23.Sz.A.

A festői szépségű Mauritius mellett kettétört japán olajtankerből ezer tonna kőolaj került a vízbe. Bár eddig sikerült megakadályozni, hogy a korallzátonyba is bejusson a szennyezés, a szennyezés tönkreteheti a szigetország turizmusát. Az olajszállító tankereknél ugyan viszonylag kevés a balesetek száma, de ha baj van, akkor hatalmas a kár, és nagyon sokáig eltarthat a szennyezés közömbösítése.

Sikerült kiszivattyúzni többezer tonna olajat abból a japán olajtankerből, amely Mauritius partnainál tört ketté, és ezer tonna olaj került a kristálytiszta vízbe. A katasztrófa nagyságát jelzi, hogy a BBC értesülései szerint összesen négyezer tonna olaj volt a tanker gyomrában. A katasztrófa kapcsán az elmúlt két évtized legnagyobb környezetszennyzéseit gyűjtöttük össze. 

A Mauritius partjainál zátonyra futott Wakashio nevű, rakomány nélküli japán teherhajó megrepedt üzemanyagtartályából kifolyt olaj úszik az Indiai-óceánban 2020. augusztus 7-én. 
MTI/AP/Georges de La Tremoille

A Prestige spanyolországi partoknál tört ketté

A bahamai zászló alatt hajózó Presige tartályhajó 2002. november 13-án  erős viharban közelítette meg a spanyol partokat. A kapitány délután vette észre, hogy a 26 éves, 77 ezer tonna nyersolajat szállító tanker – máig tisztázatlan okokból – több léket is kapott, és azonnal vészjelzést küldött a hatóságok felé. A mentésre érkező hajók némi huzavona és egynapos késést követően a nyílt tenger felé kezdték vontatni a tartályhajót, mert a spanyol kormány attól tartott, az esetlegesen vízbe ömlő olaj súlyosan szennyezheti a környezetet.

November 19-én a partoktól 250 kilométerre a hajó kettétört, és az Atlanti-óceánba ömlött mintegy 50 ezer tonna nyersolaj.

A Prestige roncsából csaknem háromnegyed évig, egészen 2003 augusztusáig szivárgott az olaj. A vízbe került szennyezőanyag 1700 kilométeres szakaszon súlyosan szennyezte a spanyol, portugál és francia partvidéket, és hozzávetőlegesen 4 milliárd dollár kárt okozott. Tízezerszám pusztultak el a madarak és a halak, a halászatot hónapokra fel kellett függeszteni az érintett területen. Bár önkéntesek ezrei igyekeztek megtisztítani a szennyezett partvidéket, a hírek szerint ez a mai nap sikerült.

Szakértők szerint a vontatás helyett egy másik tankerbe kellett volna átszivattyúzni az olajat,

mégsem okolták a hatóságokat a hibáért. A hajó kapitányát azonban balesethez vezető gondatlanságban bűnösnek találták, és hosszú idő után, 2016. januárjában kétéves börtönbüntetésre ítélték, a hajó tulajdonosát pedig egymilliárd dollár kártérítésre kötelezték.

Az eddigi legnagyobb katasztrófa: a Deepwater Horizon olajfúrótorony felrobbanása

Nyolc évvel később, 2010. április 20-án következett be a Deepwater Horizon olajfúrótorony katasztrófája az Egyesült Államok Louisiana államának partjaitól alig hatvan kilométerre, amelyet a világ eddig legnagyobb tengeri olajkatasztrófájának tartanak. A fúrótorony felrobbant, kigyulladt és később elsüllyedt, 11 ember életét vesztette. A robbanás nemcsak a fúrótornyot tette tönkre, de a másfél kilométeres mélységben végzett fúrásnál alkalmazott kitörésgátlót is használhatatlanná tette. Hiába küldött a mélybe a fúrótornyot üzemeltető British Petrol speciális búvárhajtó, hosszú ideig az sem tudta elállítani a tengerbe ömlő olajat.

A vízbe került olaj mennyiségét felmérni sem lehet, ahogy az okozott környezeti kárt sem. Ami biztosan elmondható, hogy

a több száz millió liter nyersolaj jelentősen károsította a Mexikói-öböl állat- és növényvilágát.

A mentés során a víz felszínére került olajat elégették, hogy ne szennyezze a parti növényvilágot, így viszont súlyosan mérgező vegyületek halmozódtak fel a tengerfenéken, amely az ottani élővilágot is veszélyeztette. 

A régióból begyűjtött üledékmagmintákból kiderült, hogy a számos halfaj, tintahal és tengeri emlős fontos táplálékforrásának számító egysejtű eukarióta élőlények, az úgynevezett likacsosházúak aránya 80-90 százalékkal csökkent a térségben a katasztrófát követő 10 hónapban, és fajainak sokszínűsége is 30-40 százalékkal esett vissza. A minták az oxigénszint csökkenését mutatták az olajkiömlést követő három évben.
A szakemberek előrejelzései szerint 50-100 évbe is telhet a helyi ökoszisztéma regenerálódása.

A British Petrol elismerte a környezeti katasztrófa miatti felelősségét, és összesen mintegy 62 milliárd dollár kártérítést fizetett ki, ami csaknem 22 ezer milliárd forintot tesz ki.

Iráni olajtanker balesete a japán partoknál

A panamai zászló alatt hajózó iráni Szancsi olajszállító hajó 2018. január 6-án összeütközött egy kínai teherhajóval, kigyulladt, majd hat napnyi lángolást követően január 14-én felrobbant és elsüllyedt a Kelet-Kínai-tengeren. A tankeren szállított 136 ezer liter könnyű kőolaj a tengerbe ömlött.

A hatalmas kiterjedésű szennyezés január 28-án érte el a japán partokat, majd pedig Dél-Koreához tartozó védett tengeri területekig is eljutott a szennyezés.

Az olajkatasztrófák környezeti hatásait vizsgáló Rick Steiner, az Alaszkai Egyetem volt professzora szerint a vízbe került szennyezőanyag különösen a planktonra és a vízi rovarokra lehet mérgező hatással, a halaknál pedig szaporodási zavarokat okozhat. Hosszú távon fejlődési rendellenességeket idézhet elő az olyan vízi emlősökben, mint például a delfinekben is. Ralph Portier tengerbiológus és toxikológus elmondása alapján a kutatók nehéz helyzetben vannak, hiszen még nem tudják pontosan, milyen hosszú távú következményekkel fog járni ez a nagymértékű szennyezés, miután a könnyű olaj lebomlott és elterjedt a tengerekben.

Egymillió hordó olaj a Vörös-tengeren

Bár még nem történt katasztrófa az FSO Safer óriási olajtankerrel, de bármikor megtörténhet. A hajó 1,1 millió hordó olajat szállítva akadt fenn Ras Issa Vörös-tengeri olajterminálja előtt egy homokpadon, 2015-ben, a jemeni polgárháború kitörésekor. A legénység elhagyta a hajót, amelynek állaga azóta folyamatosan romlik, de olajmentő szakértők nem juthatnak fel a fedélzetére, mert nem tudnak egyezségre jutni a területet ellenőrző jemeni lázadókkal, akiket Irán támogat.

A helyzet azért egyre kétségbeejtőbb, mert az elmúlt öt évben folyamatosan romlott a hajó állapota, a hajótestben olyan gázok halmozódtak fel, amelyek robbanással fenyegetnek. 

A legutóbbi hír szerint idén nyáron már a motortérbe is betört a víz, de még mindig nem sikerült a jemeni kormány ellen lázadókkal megegyezni a feltétlenül szükséges teendőkről, pedig az ENSZ humanitárius ügyeket koordináló hivatala (OCHA) már sokadszorra próbálkozott.
A hivatal vezetője, MArk Lowcock többször felhívta a figyelmet arra, hogy ha a tanker megreped vagy felrobban, a Vörös-tenger part menti része széles sávban szennyeződik majd, az évszaktól és a vízállástól függően pedig a kiömlött olaj az Adeni-öbölnél lévő Báb el-Mandeb-szorostól egészen a Szuezi-csatornáig, sőt, akár a Hormuzi-szorosig is terjedhet.

További következmény, hogy le kell majd zárni Jemen legfontosabb kikötőit, Szaúd-Arábiának pedig újra kell gondolnia a tengervíz sótalanításával kapcsolatos terveit.
A hajó a polgárháborút megelőzően a jemeni állami olajvállalat tulajdonában állt. A tartályaiban lévő olaj értéke akár a 60 millió dollárt (körülbelül 17 milliárd forint) is meghaladhatja.