Hogy tudott a Netflix elveszteni több százezer előfizetőt?

Elemzések2021. aug. 6.D.J.

Az Egyesült Államokban és Kanadában közel félmillió ember vált meg a Netflixtől. Ebben az erősödő konkurencia éppúgy szerepet játszhatott, mint az, hogy a Netflixen az utóbbi hónapokban nem igazán jelentek meg hangos sikereket arató sorozatok.

Bár globális szinten erősödött és továbbra is a legnagyobb online videotékának számít a világon, a legfontosabb piacán, vagyis Észak-Amerikában a Netflix az idei második negyedévben úgy 430 ezer előfizetőt vesztett el. Mindez több okra vezethető vissza.

Járvány-helyzet

Mivel tavaly a COVID miatt tömegek voltak kénytelenek otthon maradni, az online szolgáltatások népszerűsége az egekbe szökött. Az étel házhozszállítók mellett a járvány egyik nagy nyertesei a streaming szolgáltatók lettek.

Viszont, ahogy Amerikában idén elkezdtek lazulni a COVID miatt életbe lépett szigorítások, az emberek online tartalomfogyasztása is visszaesett.

Erősödő konkurencia

Két éve még majdnem az amerikai streaming piac harmada volt a Netflixé. Egész pontosan 29 százalék. Ez az arány azonban tavaly már leesett 20 százalékra. Nem is kérdés, hogy a versenytársak gőzerővel erősödnek. Közülük is főleg a Disney+, amely a fő kihívója lett a piacvezetőnek.

Ha kitekintünk a nemzetközi terepre, akkor azt látni, hogy az egeres cég videótárjának 103 millió előfizetője van a világon, amely úgy körülbelül a fele a Netflix adatainak.

Mivel Kelet-Európában, Hong Kongban vagy épp Dél-Koreában várhatóan idén meg fog jelenni a Disney+, sejthető, hogy a két óriás között a különbség ebben az évben tovább fog apadni.

De nem csak a Disney erősít. A többi nagy médiacég különféle felvásárlásokkal igyekszik megerősíteni a kínálatát. Alig pár hónapja, hogy a Prime szolgáltatás tulajdonosa az Amazon például felvásárolta az MGM-et. A WarnerMedia, amelyhez az HBO Max tartozik, pedig egyesült a Discovery-vel. Mint látható minden szereplő azon van, hogy minél több tartalom kerüljön hozzájuk.

Mivel roppant borsos az összes streaming szolgáltatást kifizetni, ezért sokan váltogatják az előfizetéseiket, attól függően, hogy hol debütál épp egy érdekes sorozat.

A sikeres mozifilmek egy része elpárolgott a kínálatból

A Netflix egyik hallatlan előnye pár éve még az volt, hogy ez volt az a hely, ahol szinte minden fontos tartalmat meglehetett találni, beleértve a nagyszabású filmes kasszasikereket is. Csakhogy azóta a stúdiók, amelyek régen a partnerei voltak, időközben a versenytársai lettek a Netflixnek, ezért elvitték onnan a filmjeik egy részét.

A Netflixnek ugyan a mai napig van egy erős mozis kínálata, amelyet igyekszik bővíteni, most már rengeteg ismert alapfilm hiányzik belőle.

Nehézkes filmkeresés

Ha belépünk a Netflixbe, akkor az oldal igyekszik a kedvünkben járni és megpróbál olyan tartalmakat ajánlani, amelyek érdekelhetnek minket. Sajnos a beépített algoritmus azonban nem végez túl jó munkát. Könnyen azon kaphatjuk magunkat, hogy fél órákat töltünk azzal, hogy próbálunk ráakadni egy érdekes filmre.

Akad olyan felmérés, amely szerint vannak, akik évente 187 órát töltenek el azzal, hogy keresnek valamit a Netflixen.

Kevésbé erős friss felhozatal

Kétségtelen, hogy a Netflix rengeteg erőforrást mozgat meg a saját gyártású tartalmaik készítéséhez. Idén a filmekre és a sorozatokra mintegy 17 milliárd dollárt költenek. Közben a szakmától is egyre több elismerést kapnak. Idén például több Oscar-díjat kapott a Netflix, mint bármelyik másik stúdió.

Ám ahogy arra a médiaipari elemző, a Parrot Analytics is rámutatott, a mostani második negyedévben mindezek ellenére nem voltak kirobbanóan népszerű, új saját tartalmai a Netflixnek.

A Disney+ a Marveles sorozataival nagyobb sikereket tudott aratni.

Igaz, ez a felállás az év második felében változhat, például azzal, hogy a Netflixen kijön a kifejezetten népszerű Vaják (Witcher) széria második évada.