Hogyan állhat helyre az autóipar?

Elemzések2020. ápr. 28.Fellegi Tamás

A koronavírus-járvány szinte teljesen leállította az életet és főleg a gazdasági vérkeringést: ami különösen súlyos, hogy a fő termelőüzemek, mint az autógyárak is leálltak. Nem véletlen, hogy ezek fokozatos újra nyitása az egyik fő prioritás, kérdés, hogy valósul ez meg?

Sürgető újrakezdés

A járvány világméretűvé válásakor még úgy tűnt, hogy a határok részleges lezárásával és a munkahelyek többségén távmunkával megoldható a védelem, de aztán kijárási korlátozások jöttek, és sorra jelentették be az autógyárak, hogy leállnak leginkább azért, mert nem tudják megszervezni a dolgozók védelmét a járvánnyal szemben, de az is egy szempont volt, hogy a beszállítási lánc is akadozott.

Azt persze senki nem tudta, mindez milyen időtávra szólhat, de hamar nyilvánvaló volt, hogyha olyan stratégiai iparágak, mint az autógyártás sokáig állnak, felmérhetetlen gazdasági kár keletkezik. Nem is véletlen, hogy szinte mindenféle lazító lépésen belül elsőként döntenek az autógyárak újraindítása mellett, még ha ez csak a termelés részlegesen való beindítását is jelenti.

Volkswagen

Kína már előrébb tart a folyamatban, miután ott a járvány is hamarabb visszahúzódott, Európában azonban a nagy gyárak most nyitják üzemeiket. Elsődleges céljuk a dolgozók egészségének és biztonságának védelme, és egyelőre ennek rendelik alá a termelés volumenét. A Volkswagen bejelentette, hogy már az április 20-án kezdődő héten megnyitja a németországi Zwickauban lévő gyárát (ahol egykor az elhíresült Trabantot gyártottak), valamint a pozsonyi üzemét. A cég a többi németországi, valamint portugáliai, spanyolországi, oroszországi és USA-beli gyárát egy héttel később nyitja meg, a dél-afrikai, argentin, brazil és mexikói üzemek pedig májusban kezdenek újra termelni.

A Volkswagennél hangsúlyozták, hogy az üzemek nyitása a német szövetségi kormánnyal és a tartományok vezetésével egyeztetve zajlik, összhangban az egyéb tervezett lazító intézkedésekkel, és figyelembe veszik azt is, melyik országban hogyan zajlanak ezek a lépések.

Más gyárak

A másik óriás gyár, a Toyota április 22-én indította meg a termelést Franciaországban és Lengyelországban, de Franciaországban a szokás három műszak helyett az első két héten csak egy fog működni. A japán cég is hangsúlyozta, hogy nem szeretnék, ha a volumen kényszerű emelése a dolgozók biztonságát veszélyeztetné.

A Hyundai már megnyitotta csehországi gyárát, a szokásos három műszakból kettő üzemel, és a törökországi gyár is a napokban indul. A Ferrari, amely két olaszországi üzemét már egész korán, március 14-én bezárta, május 3-án tervezi a nyitást, miután Olaszországban a szigorú korlátozásokat addig meghosszabbították.

Különleges körülmények

A Volkswagen a részletekről is beszámolt: 100 féle különböző intézkedést tett a dolgozók védelme érdekében. A cégnek világszerte 670 ezer dolgozója van, közülük 490 ezren Európában, így ez nem akármekkora kihívás. Közölték is, hogy ilyen körülmények között még soha nem kellett dolgozniuk, és arra is próbálnak ügyelni, hogy a dolgozóknak ne legyen túl kellemetlen így a munka, és minden kérdésükre bármikor választ kaphassanak. A termelés felfuttatása során több tényezőt fognak figyelembe venni: az alkatrészellátást, a kormányzati elvásárokat a különböző országokban, és végül az autók iránti keresletet, amelynek újbóli felfutását rendkívül nehéz előrejelezni.

Hazai helyzet

Ami a magyarországi helyzetet illeti: a négy nagy gyártó egyaránt a héten indítja el termelését, azonban ennek felfutása eltérő ütemben történhet meg. Az Audi volt az első, amelyik már április harmadikán megkezdte a termelést, de érdemben csak a következő hetekben növekedhet a volumen. A Suzuki, az Opel és a Mercedes egyaránt korlátozott kapacitással üzemel, ugyanakkor a német autógyárak esetében előny, hogy az anyaországban is nyílnak a gyárak, így a termelési láncolat hamarabb helyre tud állni.

Kakukktojás

Végül egy kakukktojást érdemes megemlíteni, amely amúgy is nagy figyelmet kapott az elmúlt években, leginkább azáltal, hogy tőzsdei árfolyama a legnagyobb autógyártókét is elérte, miközben termelése és értékesítése csak töredéke azokának. Nos, ez a Tesla, melynek részvénye közvetlenül a válság előtt emelkedett irreális magasságokba, majd az összeomlást követően mostanra gyorsan visszaemelkedett majdnem ugyanoda, pedig a gyárleállás ezt a céget is ugyanúgy érintette.

Az amerikai, fremonti üzem újranyitása május 3-án várható, és miután az elektromos autó mit sem ér akkumulátor nélkül, a nevadai Gigafactoryt is szeretnék egyidejűleg megnyitni. Ami egy könnyebbség a Tesla esetében, hogy másik gyára Kínában van, ráadásul nemrég készült el, épp indult a termelés, így a járvány csak késleltette ezt, azóta már teljes gőzzel megy a gyár. Egy harmadik gyára pedig még csak építés alatt áll Berlin mellett, jó esetben nem is fog csúszni annak átadása.

Keresleti eltérés

A Tesla esetében a döntő eltérés a keresletben lehet a hagyományos gyártókhoz képest: a megrendelések a járvány előtt jócskán meghaladták a termelt mennyiséget, ráadásul épp új típusok gyártását hirdette meg a cég, melyre sok előrendelést vett föl. Ha a vevők egy része most el is halasztja a vásárlást, az egyelőre nem jelent problémát, a cég vezetése és a befektetők talán arra számítanak, hogy mire a három gyár teljes termeléssel fog üzemelni, a kereslet már alig marad el a szokványos szinttől.