Könnyíthetnek az euró bevezetés feltételein, kevesen tartják be a szabályokat
ElemzésekA maastrichti feltételeket rugalmasan kellett értelmezni, mert nem lehetett tartani a 60 százalékos adósságrátát, sem a 3 százalékos hiányt, de a felmentés év végén lejár. Kérdés, hogyan változnak az új szabályok. A 2050-es klímasemlegesség eléréséhez a hazai GDP 3 százalékát kellene zöld beruházásra költeni, az EU szintjén pedig 27 ezer milliárd euróba kerül az átállás.
A Fiskális és Fenntarthatósági paktum által előírt szabályrendszer felfüggesztésének lehetősége idén év végével lejár.
Az új keretrendszert akkor kell átalakítani, amikor az uniós országok jelentős része nem tudta teljesíteni a maastrichti feltételeket: sem a 60 százalékos államadósság-GDP arányt, sem pedig a 3 százalékos hiány, az új szabályokba pedig be kell venni a fenntarthatóság szempontjai is - hangzott el a Magyar Közgazdasági Társaság szakmai fórumán.
A magas infláció, és a felduzzadt államadósságok miatt is újra kell írni a szabályokat - mondta el Terták Elemér, az MKT elnökségi tagja, az Európai Bizottság belpiaci főigazgatóságának pénzügyi intézményekért felelős korábbi gazgatója.
Ehhez jön a fenntarthatósági célok 2050-es eléréséhez szükséges pluszkiadás, ami az EU szintjén összesen az éves GDP 7 százaléka, Magyarország esetében 3 százalék, amit szintén bele kell kalkulálni az új fiskális szabályokba.
Kevesen tartják be a feltételeket
Kiemelte, hogy a szabályok újragondolása több szempontrendszer alapján zajlik.
- nem csak közgazdasági szempontok alapján gondolkoznak, hanem a fenntarthatóság figyelembevételével
- a bizottság olyan kockázat alapú felügyeleti keretrendszerre való átállást javasol, amely különbséget tesz a tagországok között
- egyetlen átfogó középtávú tervben kívánják egyesíteni, a reform és és a beruházási célokat, a makrógazdasági hiányok kezelésére vonatkozó szabályokat
- nagyobb lehetőséget akarnak biztosítani a tagországok számára a környezetvédelmi, az infrastruktúrális, és a digitális átállást biztosító beruházások megvalósítására
- módosítani akarják a GDP 3 %-os költségvetési hiánycél és a GDP 60 %-os arányú adósság cél értékét a realitás felé. Látszik, hogy a hiány minimum 3,5 % lesz állandóan, és az adósság állomány 2027-ra jó ha eléri a 87 %-ot.
Az államadósság-GDP aránya az EUban (forrás: Eurostat)
A tagok a javaslatokat szkeptikusan fogadták. Pedig sietni kell, mert az eddigi szabályok ez év végén megszűnnek. A természet rovására nem lehet a növekedést erőltetni, a fenntarthatóságot komolyan kell venni. Rendszeres a rendkívüli időjárás és hatással van az árstabilitásra, a pénzügyi stabilitásra és a fenntartható növekedésre - fogalmazott.
A klímaváltozáson kívüli egyéb hatások is érvényesülnek, többek között
- a társadalom elöregedése, emiatt a magasabb szociális kiadások
A 65 év feletti korosztály aránya a 15-64 éves kororszályhoz képest (forrás: Eurostat)
- a koronavírus járvány utóhatásai
- az orosz – ukrán háború következménye: a közös uniós energia- és védelmi politika hiánya.
Hiányosságok a vörös vonalakban, ötletszerű számok
Japán esete is bizonyítja, hogy a kockázatokat kell mérlegelni, nem elég egy mérőszámot megadni.
Például az államadósság esetén Japánban 245 százalék a GDP-hez mért adósságráta, ennek ellenére kisebb a kockázat, mert a lakosság kezében van az adósság zöme.
Más országok esetében ugyanakkor egy sokkal kisebb adósságráta is nagyobb kockázatot jelent, főleg, ha nem saját fizetőeszközben van az adósság - taglalta Pogátsa Zoltán közgazdász, a Nyugat-Magyarországi Egyetem habilitált docense. A szabályozással kapcsolatban kiemelte:
- a jelenlegi szabályozás 1992-ben készült, igaz sok módosításon ment át, de ma már elavult
- a fiskális politika szerte az EU-ban sok válságon ment át
- össze kellene egyeztetni az EU fenntarthatósági céljaival, a tagállamok költségvetése ezzel legyen konzisztens.
Az államháztartási hiány változása a GDP arányában az euróövezetben (%, forrás: Eurostat)
A jelenlegi szabályozás gyengeségei:
- nem az adósság mennyisége a lényeg, hanem a minősége (külső, vagy belső)
- a jelenlegi szabályozás megszorításokat eredményez
- a jelenlegi szerkezete – a GDP a mérőszám – veszélyezteti az EU klíma vállalásait
- a jelenlegi mérőszámok – 3 %, 60 % - teljesen ötletszerűek
- az évenkénti mérés helyett középtávú folyamatelemzés kellene
Progresszív adózás is kell majd
Az adórendszeren keresztül érvényesíteni a szándékot, és társadalmilag kellő módon kompenzálni ahol kell, emellett szükséges lesz
- zöld adó és költségvetési reform
- a fosszilis energiák támogatásának kivezetése
- progresszív adóztatás
- az amortizáció jelenjen meg a középtávú tervezésben
- a civil szervezetek ellenőrző és javaslattevő szerepének erősítése
Javaslatok a változtatásra:
1./ Adósság fenntarthatóság
- a tagállamok esetében egyenként kell vizsgálni az adósságpálya fenntarthatóságát megalapozó makró ökonómiai alapokat
- különös tekintettel a klímaváltozással kapcsolatos kockázatokra
2./ Klímakockázat elemzés
- ki kell dolgozni a klímaváltozás okozta pénzügyi kockázatok elemzésének módszertanát
- tagállamonként kell alkalmazni
3./ Zöld finanszírozási hiány
- az elemzésekből ki kell derülnie, hogy a tagállam költségvetés politikája mennyivel van elmaradva a zöld átmenet finanszírozás tekintetében
- ehhez közös uniós módszertant kell kidolgozni
4./ Nemzeti Reform és Beruházási Tervek
- minden tagállam kidolgozna egyet, és ez összhangban lenne az európai szemeszterrel, az Európai Zöld Megállapodással, és a REPower EU-val
5./ Jövő orientált beruházások
- ezeket a tagállam kiemelhetné a nemzeti deficitjéből
- ex ante jóváhagyás a Bizottságtól, politikai döntés a Tanácsban
6./ Az ország specifikus ajánlások javítása, valamint az ország milyen erőfeszítéseket tett a következők elérésére:
- Európai Zöld Megállapodás
- Európai Szociális Pillér
- Uniós Iparpolitika
Jövő orientált beruházások kellenek
Lukács András, a Levegő Munkacsoport vezetője több aggályt is megfogalmazott a javaslatokkal kapcsolatban:
- az állami támogatások negatív hatást is kiválthatnak, úgymint a belső piac széttöredezés, káros támogatási verseny, a regionális fejlődés gyengülése
- nincs biztosíték arra, hogy a kormányok nem támogatnak olyan gazdasági tevékenységet, amely összességében rontja a helyzetet
- az EU Bizottságnak nincs kapacitása a „jövő orientált beruházások” ellenőrzésére
- gazdaságilag, környezetileg hatékonyabb intézkedések ( pl. adóreform) helyett alkalmazzák ezeket
A pénzügyi reform több szempontból is sürgető:
- nagyon nagy továbbra is a globális felmelegedést okozó szennyező anyag kibocsátás, energiában mérve, naponta 400 000 db hirosímai atombombának felel meg
- ez a felmelegedés okozza a növekvő számú és mértékű erdőtüzeket, hasonló hatású a fosszilis energiahordozók további égetése, sok esetben korom is kerül a légtérbe, aminek elnyelő képessége még fokozza a fenti hatást.
- ettől olvad az Északi Sark-i jég, a gleccserek, és a fagyott talajok (Szibéria), aminek következtében metán szabadul fel, és ennek üvegházhatása 17-szer nagyobb a széndioxidnál.
Elrettentő példák
- 2022 évben az aszálykár 1000 milliárd forint volt
- Magyarországnak évi 1000 milliárd forintot kellene a környezetvédelemre fordítani
- a közlekedés évi 3300 milliárd forint támogatást kap
- az energia válság miatt az EU 18 országában támogatták/ják az üzemanyag árakat
- minden ország valahogy támogatja az energiaár emelkedést
- felesleges autópályák, akkugyárak épülnek
- a mezőgazdasági támogatások 50 %-a káros a környezetre
A 2050-es átállás irgalmatlan magas ára
Banai Péter Benő, a Pénzügyminiszter államháztartásért felelős államtitkára, az MKT Államháztartási Szakosztályának elnöke hangsúlyozta: a közös uniós célokat hangolja össze a az EU, az eszközöket azonban a tagállamokra kellene bízni, nagyobb rugalmasságot ad a célok eléréséhez.
Számítanak az adósság és hiányszintek is az összehasonlíthatóság miatt, legyenek jól mérhető pénzügyi költségvetési szabályok - fogalmazott.
A zöld célokkal kapcsolatban kiemelte:
- az erdővel borított területek nagyságát növelni kell a jelenlegi 22 százalékról 27 százalékra 2030-ig.
- a megújuló energia arányát növelni kell: a napenergiához a hálózat fejlesztésére van szükség.
- a zöld államkötvények kibocsátásával Magyarország az elsők között volt.
A jegybank ösztönzi a fenntarthatósági célok elérését a hitelezésen, a zöld programon, zöld hiteleken keresztül
- ismertette Baksay Gergely, az MNB közgazdasági elemzésekért és versenyképességért felelős ügyvezető elnöke. Kiemelte: a fenntarthatósági, zöld gondolat a pénzügyi oktatásban, a szemléletformálásban is jelen van.
Az MNB Új fenntartható közgazdaságtan címmel könyvet is adott ki a témában.
A 2050-es karbonsemlegesség eléréséhez az EU-ban az évi GDP 7 százalékát teszi ki, ami 28 ezer milliárd eurónak felel meg a McKinsey becslése szerint. Magyarországon 15 ezer milliárd forintra van szükség a semlegesség eléréséhez, ez a GDP 3 százaléka, amit el kell tudni költeni zöld beruházásokra.
A Magyar Közgazdasági Társaság teljes kerekasztal-beszélgetést itt tekinteti meg.