Az adatok időállapota: késletetett. | Jogi nyilatkozat

Laboratóriumban előállított hústermékeket kínál egyre több cég

Elemzések2021. márc. 28.B.F.

Egyre növekszik a kereslet az alternatív húsipari termékek iránt. Becslések szerint az alternatív húspiac egy évtizeden belül elérheti 140 milliárd dolláros értéket. Josh Tetrick laboratóriumban előállított csirkehús-termékkel próbálja megnyerni a fogyasztókat, első sikerét nemrégiben el is könyvelhette, miután Szingapúrban engedélyezték a húskészítményének értékesítését. Az Eat Just amerikai startup a világon elsőként értékesít laboratóriumban előállított hústerméket.

A kezdetek 

Josh Tetrick az Eat Just kaliforniai élelmiszer-ipari vállalkozás alapítója és vezérigazgatója, ő felel azért, hogy a világ első laboratóriumban termesztett csirkéje az emberek asztalára kerüljön. 

A kezdetekkor, 2011-ben Tetrick még csak álmodozott arról, hogy egyszer valóban megkapják az engedélyt.

Az ötlet az volt, hogy olyan élelmiszer-ipari vállalkozást alapítsunk, amely kiveszi az állatot, az élő állatot az élelmiszer-ellátó rendszer egyenletéből

– mondta. Azt is elárulta, hogy bankszámláján kevesebb mint 3000 dollár volt ekkor, szinte a semmiből kellett felépítenie a céget. Tetrick célja a fenntartható élelmiszer-termelés.

Úgy döntöttek, elsőként arra próbálnak rájönni, hogyan lehet növényből tojást, tyúktojást előállítani - írja a CNBC.

A befektetők megnyerése

A befektetőknek tetszett az elképzelése. Nem sokkal a cég megalapítása után a milliárdos tech-befektető, Vinod Khosla és üzleti partnere, Samir Kaul 500 000 dollárt fektettek az ötletbe.

Ezután Tetrick táplálkozástudományi szakembereket, biokémikusokat, molekuláris biológusokat, vegyészeket és szakácsokat keresett a csapatába.

Éveken át tartó kísérletezés után rátaláltak a mungóbabra, ami egy fehérjében gazdag hüvelyes, és amit Ázsia-szerte gyakran fogyasztanak. 2018-ban pedig megszületett az Eat Just első terméke, a Just Egg.

A mungóbabból készült alternatívából állítólag olyan ízű rántottát lehet készíteni, mint a valódi tojásból. A vállalat 100 millió „áltojást”, növényből készült tojást adott el olyan cégeknek, mint a Walmart, a Whole Food Markets és az Alibaba.

Just Egg, növényi tojáspótló
Kép forrása: Eat Just

Az áltojás csak a kezdet volt. Tetrick elmondása szerint igazi csirkét és marhahúst szerettek volna előállítani, de nem növényekből.

Valódi csirke és valódi marhahús, de amihez nincs szükség arra, hogy leöljék az állatot és egyetlen csepp antibiotikumra sem. Ez nagy vonalakban a celluláris mezőgazdaságnak nevezett folyamat.

Hogyan lehet laboratóriumban tenyésztett húst létrehozni?

A tenyésztett hús létrehozásának folyamata egy sejtből indul ki. Ebben az esetben egy csirke sejtjéből, amely akár például egy élő madárból biopsziával is megszerezhető, vagy a madarak tollából. Ezt a sejtet aztán táplálják, és hagyják érni egy nagyméretű acél edényben.

A folyamat az elejétől a végéig körülbelül 14 napot vesz igénybe, és a végtermék nyers darált hús.

Az Eat Just számára nem is a húskészítmény előállítása volt a nehéz feladat, inkább a hatósági engedélyek megszerzése, ami két évig tartott.

Szingapúr engedélyezi elsőként

2020 végén Szingapúr lett az első ország, amely engedélyezte az Eat Just laborban előállított csirkéjét, országszerte a Good Meat márkanév alatt értékesítésre.

Az 1880 nevű szingapúri étteremben már az étlapon van a csirke 
Kép forrása: Eat Just and 1880

Jelenleg a csirkehús-termék egy szingapúri étteremben kapható, körülbelül 17 dollárba (5 ezer forintba) kerül belőle egy étkezés. A következő hónapokban várhatóan több étteremben kezdik árulni.

Szingapúrban található egyébként az Eat Just ázsiai-csendes-óceáni központja és az első ázsiai gyára is. A vállalat azt is fontolgatja, hogy Szingapúr legyen a Good Meat globális gyártási központja.

Felkészülés a globális értékesítésre

Az állattenyésztési ipar átalakulása nem egyik napról a másikra fog bekövetkezni. Tetrick elmondása szerint jelenleg a hatósági engedélyekre és a fogyasztók tájékoztatására fókuszálnak. Jövőbeli terveik között szerepel, hogy tőzsdére lépjenek.

Az Eat Just több mint 400 millió dollárt gyűjtött már be befektetőktől. Az Egyesült Államok és Európa területén is szeretnének a jövőben terjeszkedni.