Tiltólistára kerülhet itthon a benzines autók egy része is
InterjúKomoly probléma, hogy jelenleg bocsánatos bűnnek számít a részecskeszűrő kikötése vagy a katalizátor kiszedése. Az állományban lévő autók ellenőrzése sokkal kiterjedtebb kéne legyen - mondta el Várkonyi Gábor autóipari szakértő, kereskedő és autóvásárlási tanácsadó.
Van még értelme dízelautót vásárolni?
Egy korszerű dízelautó alapvetően semmivel sem rosszabb, mint egy modern benzines jármű.
Szóba került, hogy Budapesten esetleg majd kitiltanák a régebbi dízelautókat. Ez nem jelenthet gondot?
Arról volt szó, hogy az Euro 4-es és az alacsonyabb besorolású dízelautókra vezetnének be esetleg egy tiltást.
Ez azt jelenti, hogy majd évek múlva talán már nem lehet olyan dízelkocsikat vezetni, amelyek között a legfiatalabb jelenleg is 12 évesnek számít.
Mit gondol a fővárosi tiltás ötletéről? Tényleg így lehet jól kordában tartani a káros kibocsátást az utakon?
Az ötlet nem rossz, bár én azt gondolom, hogy ez inkább egy rendészeti kérdés. Magyarországon rengeteg olyan autó van használatban, amelyek az elhanyagolt műszaki állapotuk miatt nem mehetnének át a műszaki vizsgán.
Jelenleg a rendőrségnek nincs meg a felhatalmazása hozzá, hogy kitiltsa az utakról azokat a kocsikat, amelyek láthatóan alkalmatlanok arra, hogy részt vegyenek a közlekedésben.
Ezen kéne szerintem változtatni. Komoly probléma, hogy jelenleg bocsánatos bűnnek számít a részecskeszűrő kikötése vagy a katalizátor kiszedése. Az állományban lévő autók ellenőrzése sokkal kiterjedtebb kéne legyen.
Egy-egy megbuherált, elhanyagolt kocsi van, hogy sok száz modern, jól karbantartott autó kibocsátását képes egymaga kipöfékelni.
A benzines autó tulajdonosoknak van oka tartani a kitiltásoktól?
Akinek régi járműve van, amelynek a besorolása Euro 4-es vagy az alatti, az számolhat egy esetleges jövőbeli tiltással. De itt is azt gondolom, hogy a megfelelően karban tartott autókat csak azért, mert öregek még nem kéne tiltogatni.
Itthon a hibrid és az elektromos autók térnyerése hol tart?
Van egy jól körülhatárolható réteg, aki szívesen veszi az e-autókat és a hibrid kocsikat. Viszont azt fontos kiemelni, hogy a hibrid nem egy csodaszer.
Ha szeretnénk környezetkímélően autózni, akkor fontos szem előtt tartani, hogy a különféle autózási szokásokhoz különféle technológiák passzolnak.
Ha például nagy járműre van szükségünk és sokat vezetünk autópályán, akkor még mindig egy modern dízelautó lehet az egyik legkörnyezetkímélőbb megoldás a számunkra, már csak azért is, mert nagyon erőforrás takarékos. Ugyanakkor például helyi közlekedésnél kifejezetten jó lehet az e-autó. A hibrid pedig remek azoknak, akik nem tudják otthon tölteni a kocsijukat, viszont nem is közlekednek olyan sokat.
Minden technológiának vannak előnyei és hátrányai is.
Várkonyi Gábor (fotó: PictorialCollective)
Az autók átlagéletkora itthon hogy áll?
Az autópark átlagéletkora 15 év körül van, és látva az új autók drágulásának a tendenciáját, nem számíthatunk javulásra ebben a kérdésben a közeli jövőben.
A járvány hogyan hatott az autókereskedelemre?
A sokat emlegetett chiphiány komoly akadályokat görgetett az ágazat elé, de Európában nem ez az egyetlen fő probléma.
A kontinensen a szabályozási normák is megfojtják a szektort.
A gyártóknak például már nem éri meg kisautókat gyártani. Emiatt ebből a piacból elkezdtek kihátrálni. Jellemző, hogy azok a modellek, amelyek pár éve még 3,5-4 millió forintba kerültek azok most 5-6 milliót kóstálnak.
A gyártók érthető módon azokra a piacokra koncentrálnak, ahol a kocsikon a legtöbbet tudnak keresni. Ez pedig most nem Európa.
Jellemző, hogy tavaly az autópiac még csökkent is az öreg kontinensen, miközben ezen a téren Kína és Amerika is robosztus növekedést produkált.