Másfél év múlva jön a Tesla olcsó autója
ElemzésekÉvek várja piac, hogy a Tesla sokak számára elérhető legyen, és ezt a verseny ki is kényszeríti, mivel a jelenleg kínált drágább autóknál nem növelhető a kereslet, viszont csökken az árrés.
Beszámolt a Tesla tavalyi negyedik negyedéves eredményéről, egyúttal jelezte a Reuters szerint, hogy 2025 közepére teszi egy új, az eddiginél lényegesen olcsóbb, 25 ezer dollár körüli árú típus piacra dobását.
Elon Musk először 2020-ban jelezte, hogy jön a széles rétegek számára elérhető típus, de ez mindeddig késett, mivel a cég a meglévő típusok gyártását magas árrés mellett tudta felfuttatni, így megfelelő nyereséget ért el.
Nem halasztható tovább
Ennek azonban vége: egyrészt megjelent a konkurencia leginkább a kínai BYD személyében, ráadásul ők a teljes skálán kínálnak típusokat az egész olcsótól a luxuskategóriáig.
Kínában verhetetlenek is, nem csak a Teslát, de még a belsőégésűeket értékesítő Volkswagent is megelőzve az első helyre kerültek.
Kínáról így lassan le is mondhat a Tesla, vagy legalábbis sokkal kisebb értékesítésre számíthat, mint korábban, ám ott van még a világ többi része.
A Tesla már megkezdte a felkészülést a gyártásra, már tavaly ajánlatokat kért a beszállítóktól, így a másfél év múlva induló gyártás hamar felfuthat: a terv heti 10 ezer, azaz évi 500 ezer autó.
Ez nem egy nagy szám egy olcsó típusból, de ez a kezdeti szakasz, utána a termelés korlátlanul növelhető, és talán nem is bánná Musk, ha
a fellelkesült vásárlóknak még egy kicsit várniuk is kellene, míg sorra kerülnek, hisz ez komoly reklámérték, ahogy a Model 3 esetében is az volt.
Csökkenő ár, növekvő munkabérek
A most megjelent számok már mutatják, hogy mind az eladási ár, mind a költségek oldaláról nyomás nehezedik az árrésre és így az elérhető profitra a jelenlegi típusoknál.
A cég tavaly többször árcsökkentésre kényszerült legtöbb piacán, miközben az Egyesült Államokban meg is kellett növelni a dolgozók amúgy is igen magas bérét, mivel a szakszervezetek ezt elérték a többi autógyártónál is.
Az árbevétel így mindössze 3 százalékkal nőtt az egy évvel korábbihoz képest, 24,3 milliárd dollárra, miközben jóval több autót adtak el, mint akkor, de lényegesen alacsonyabb árakon.
Az üzemi nyereség így 8 százalékosra csökkent az egy évvel korábbi 16 százalékhoz képest, ami már közelíti az autógyárakra általában jellemző szintet, miközben
a Tesla részvényét a befektetők magas üzemi nyereségre és 10-20 millió autó éves eladására árazták.
Az átállás éve
Tavaly összesen 1,8 millió autót sikerült eladni, ebből az utolsó negyedévben 483 ezret.
A cég jelezte, hogy idén nem lesz magas a növekedési ütem, mert inkább az átállásra, az új típusra vagy típusokra koncentrálnak, hogy utána ismét fellendülhessen a növekedés.
Tavaly megkezdték a Cybertruck értékesítését, a tervek szerint ebből a típusból évi 125 ezer darabos lesz a gyártás, így nem hoz áttörést az eladási volumenben, a Tesla kínálatát azonban szélesíti, hisz a cég minden kategóriában ki akarja elégíteni a vásárlói igényeket.
Árfolyamhatás
A részvény árfolyama a 2021 végén elért mindenkori csúcs felén van, de így is igen drága fundamentálisan a jelenlegi és a jövő évi várható nyereségadatokkal.
Nem kizárt azonban, hogy az olcsóbb típus megjelenésének híre biztatóan fog hatni a befektetőkre, hisz ez jelenteni az esélyt arra, hogy a Tesla valóban évente 10 milliónál is több járművet értékesítsen, amire jelenleg egyedül a Toyota képes.