Mastercard utazási rangsor: Budapest megelőzte Prágát

Elemzések2019. szept. 25.Sz.A.

Tíz év alatt 90 százalékkal nőtt a globális turizmus, ami a GDP növekeés több mint duplája. A legkedveltebb város továbbra is Bangkok. Budapest a 25. a Mastercard listáján, míg Prága a 28. - derül ki a Mastercard legutóbbi felméréséből.

Az elmúlt tíz évben folyamatosan nőtt az utazási kedv a világban. Ez a folyamatosan növekvő tendencia a fogadó országokban nem csupán a turizmushoz közvetlenül kötődő gazdasági ágak, a szállásadók, a hotelláncok számára jelentett komoly bevételnövekedést, hanem a helyi kereskedelemnek is – olvasható a Mastercard Global Destination Cities Index 2019 című kiadványban.

Az elmúlt tíz évben a globális GDP 40 százalékkal emelkedett, ehhez képest a turizmus - a legalább egy éjszakát a célállomáson eltöltők költéseit nézve - több mint 90 százalékos bővülést ért el.

A Mastercard Global Destination Cities Index ebben az évben, ahogy az elmúlt tíz évben mindig, rangsorolta a világ turisztikailag legkedveltebb városait. Az alábbiakban a legalább egy éjszakát eltöltő turisták számát láthatják, és az idei változást.

utazási lista

Az első helyre a thaiföldi főváros, Bangkok került, ahogy az elmúlt években mindig. Párizs került a második helyre, megelőzve a tavalyi ezüstérmes Londont. Bangkokban 2018-ban 22,78 millió vendégéjszakát töltöttek a turisták, ami 3,34 százalékos növekedést jelent egy év alatt. Párizs azzal tudott egy helyet előrelépni, hogy a 2017-es évben mért 17,41 millió vendégéjszaka 19,1 millióra nőtt 2018-ban. Ugyanezen idő alatt Londonban 19,83 millióról 19,09 millióra csökkent a vendégéjszakák száma.

Miközben a lista eleje nagyjából változatlan, a kisebb városok is egyre több látogatót fogadnak. Budapest a 25 a Mastercard listáján - Prága a 28., míg Bécs a 33. helyre került.

Budapest egyébként már tavaly is 7 helyet javított egy év alatt, így tavaly a 32. helyen végzett a 2017-es adatok alapján a Mastercard Global Destination Cities Index tavalyi kutatásában.

A környező országokon kívül a legtöbben az Egyesült Királyságból, az Egyesült Államokból és Németországból érkeznek hozzánk, de egyre több turista jön Kínából és Oroszországból.

Az idei jelentés másik fontos megállapítása, hogy az elmúlt egy évtized tapasztalatait felhasználva a Mastercard képes azonosítani az emberek utazási elképzeléseit, igényeit, valamint bemutatni a növekvő piacokat, illetve az ágazat fejlődési tendenciáit.

Az elemzés rámutat, az elmúlt tíz évben folyamatosan nőtt a nemzetközi utazásokon résztvevők száma, akik minden évben többet költöttek a célországokban.

Az útrakelők száma évente átlagosan 6,5 százalékkal emelkedett, az általuk elköltött összeg pedig évi 7,4 százalékkal nőtt. 

A tapasztalatok azt mutatják, bár a kisebb települések iránt is jelentősen nőtt az érdeklődés, azért továbbra is a nagyobb városok a főbb idegenforgalmi célpontok.

London, Párizs és Bangkok 2010 óta mindig a top 3 város között szerepel úgy, hogy a thaiföldi főváros az elmúlt hét évben hatszor világelső volt. Az első tízben New York is helyet követel magának idén, 13,6 millió vendégéjszakával.

Az ázsiai, csendes-óceáni térség városai mutatják a legdinamikusabb növekedést 2009 óta.

A régió országaiba irányuló idegenforgalom évente átlagosan 9,4 százalékkal nőtt. Ezzel szemben Európában éves átlagban mindössze 5,5 százalék volt az ágazat bővülése.

A dinamikus növekedés motorja az elmúlt időszakban a kínaiak növekvő utazási kedve volt. A távol-keleti ország 2009 óta hat helyet ugrott előre, és ma már az Egyesült Államok mögött a második helyen van a 200 legfontosabb úticélként nyilvántartott városba irányuló turizmust mutató listán.