Minden gond ellenére még mindig nagyhatalomnak számítunk az európai bortermelésben
ElemzésekMilyen kihívásokkal kell szembenéznie a magyar borágazatnak? Mekkora a részesedésünk az európai bortermelésből? Mennyire jelentős a magyar borexport? Milyen borszőlőket termesztenek itthon? Hogyan alakult a hazai termőterület? A magyar borásztársadalmat leginkább foglalkoztató kérdésekre keresték a választ a 61 Közgazdász Vándorgyűlés ’’A hazai borászat helyzete’’ címmel megrendezett szekció ülésén.
Szűkülő borpiac
Magyarország és a magyar mezőgazdaság fontos exportpiaci terméke a bor. Hazánk jelenleg az Európai Unió szőlőterületeinek a 2 százalékát adja, a hazai termőterület azonban számottevően csökkent a koronavírus-járvány idején.
Ez a folyamat sajnos azóta sem szűnt meg, így 2023-ra a szőlővel borított termőterületek mérete 30 ezer hektár alá csökkent – ismertette a hazai borszőlő-termesztés helyzetét Gál Péter, az Agrárminisztérium Borászati, Eredetvédelmi és Agrármarketing főosztályának vezetője, a 61. Közgazdász Vándorgyűlésen, a Magyar Közgazdasági Társaság (MKT) Mezőgazdasági és Élelmiszeripari Szakosztályának ’’A hazai borászat helyzete’’ címmel megrendezett szekció ülésén.
A csökkenés ellenére azonban rendre az unió hatodik-hetedik legnagyobb bortermelői vagyunk
– fogalmazott.
Mint mondta, jelenleg a kékfrankos a legelterjedtebb szőlőfajta a magyar borvidékeken, emellett az utóbbi időszakban kiemelendő az úgynevezett illatos szőlőfajták gyors ütemű terjedése is. Utóbbi kategóriába sorolható többek közt az Irsai Olivér, a Muskotály, vagy éppen a Cserszegi Fűszeres is.
A hazai borpiacon jelenleg egy folyamatos koncentrálódás tapasztalható – hangsúlyozta. Ennek köszönhetően a magyar piacon a borok 72,55 százalékát a 20 legnagyobb borászat hozza forgalomba. Mindemellett a hazai borpiac még mindig nagyon kompetitív – tette hozzá.
A kereslet alakulásával kapcsolatban elmondta, hogy a borfogyasztás mind Magyarországon, mind Európában, mind pedig világszerte csökkenő tendenciát mutat. Megváltoztak a társadalom fogyasztási szokásai, így a borozás egyre inkább alkalomszerűvé válik, ráadásul az alkoholos italokkal szemben van egy fokozódó ellenségesség Európában.
A magyar borexport helyzetét ismertetve kiemelte: Nem az jelent problémát, hogy nagy tételben exportálunk lédig borokat, hanem az, hogy ehhez képest kicsi a külpiacokra vitt palackozott bor aránya.
Hozzátette: A belső piacon azonban az import annak mennyisége alapján főképp választékbővítő szereppel bír. A belföldön elfogyasztott borok nagyságrendileg 90 százaléka magyar.
A legfőbb kockázatokat így jelenleg a csökkenő fogyasztás, a költségek növekedése, a zöldítés okozta terhek, az elaprózódott, kompetitív kínálati oldal, a nehézkes közösségi fellépés, a gazdatársadalom elöregedése, a klímaváltozás és az alkohol-ellenesség jelentik - összegezte
A lehetséges megoldásokról szólva kiemelte, pillanatnyilag az egyik legfontosabb a közösségi együttműködés és a közös érdekképviselet kialakítása. Érdemes lehet termelői integrációs szervezeteket is létrehozni, amelyre az uniós jog is lehetőséget teremt. Így több apró piaci szereplő legálisan összehangolhatja a piaci lehetőségeit. Emellett diverzifikálni kell, tehát a bor mellett más termékek felé is érdemes nyitni a borászatoknak.
Ezalatt nem csak a turizmus és vendéglátást kell érteni, hanem innovatív termékeket is, ilyenek lehetnek a borecet, a pezsgő, az alkoholmentes bor, vagy éppen a különböző szőlőből, annak származékaiból készült alkoholmentes üdítők
– vélekedett.
Emellett fontos egyfajta konzervatívság is a borászatban. Ezalatt többek közt a minőség megóvását, a földrajzi árujelzők, eredetvédelmi jelölések használatát és a borvidékek jellemző karakterének a megtartását kell érteni – húzta alá.
Hozzátenni a borok márkaértékéhez
A 61. Közgazdász Vándorgyűlésnek otthont adó Eger felsőoktatási intézményének, az Eszterházy Károly Katolikus Egyetemnek az álltalános rektorhelyettese, Váczy Kálmán Zoltán az oktatás és a borászati ágazat közötti együttműködések fontosságáról is szót ejtett a szekcióülés során.
Mint mondta: Az egyetemek a képzés, oktatás, kutatás-fejlesztés, szaktanácsadás oldaláról tudja támogatni a borászati vállalkozásokat. Fontos, hogy ezek által a magyar borok hozzáadott értékéhez és márkaértékéhez is hozzátegyenek a borászati képzéssel foglalkozó felsőoktatás intézmények.
Növelni kell a termelékenységet
Az szegmens fontosságát mutatja, hogy az agrárkülkereskedelem több mint 3 százalékát adja a borágazat – hívta fel a figyelmet Páll Zsombor gazdasági elemző, Agrárminisztérium, az MKT Mezőgazdasági és Élelmiszeripari Szakosztályának elnökségi tagja.
Az említett koncentrációval kapcsolatban elmondta, jelenleg az 5 hektár alatti szőlőtermelők folyamatosan tűnnek el, míg a nagy gazdaságok száma egyre növekszik.
Kiemelte, hogy rendkívül fontos az ágazat fejlődése szempontjából a termelékenység növelése.
Hozzátette: Ezen a téren még sokat kell fejlődnie Magyarországnak, az olyan termelőkhöz viszonyítva, mint a franciák és olaszok.
Kedvező azonban a kilátások szempontjából, hogy folyamatosak a nagyértékű beruházások az országban. Jó hír, hogy az ágazat hitelállományán belül is egyre inkább előtérbe kerülnek a beruházási hitelek.
Segítette a hazai borászatok fejlődését, hogy 2014 és 2022 közötti mintegy 55 milliárd forint támogatást lehetett fajtaváltásra, ültetvény átalakításra igénybe venni
– ismertette.
Népszerűsítésre is kell költeni
Hiába növekszik folyamatosan és haladta meg a világ lakossága a 8 milliárd főt, ennek ellenére a borfogyasztás folyamatosan csökken, ami komoly problémát jelent – hangsúlyozta Zöldréti Attila, a szekcióülést szervező Mezőgazdasági és Élelmiszeripari Szakosztály elnöke.
Mint mondta ezen a helyzeten a borfogyasztási kultúra fejlesztésével, a kulturált borfogyasztás népszerűsítésével lehet segíteni.
Ennek érdekében Magyarországon is számos szakmai szervezet folytat hasznos munkát, így remélhetőleg sikerül előrelépést elérni ezen a területen – tette hozzá.