Nem fog újra kitörni a konzolháború a Sony és a Microsoft között
ElemzésekBár az ünnepi szezon előtt a Sony és a Microsoft is piacra dobja új konzolját, a köztük lévő harc megnyugodni látszik. Rájöttek, hogy egyszerűbb felosztani maguk között a piacot.
A konzolháború kifejezés az 1980-as években jelent meg. Ekkoriban még a Sega és a Nintendo állt egymással harcban, azonban manapság a Sony, a Microsoft és a Nintendo közötti piaci harcot illetik a játékosok ezzel a kifejezéssel, és legtöbbször generációváltáskor használják.
2013-ban a PlayStation 4 és az Xbox One megjelenésekor igazi médiacirkusz alakult ki a két konzol harca körül. Mindenki azt találgatta, hogy a Sony vagy a Microsoft nyeri-e meg a mérkőzést, a PlayStation 4 vagy az Xbox One mellett teszik le a voksukat a játékosok.
Nemzetközi és lokális híradók, a nyomtatott és az online sajtó, de még az olyan filmek is foglalkoztak a 2013-as konzolháborúval, mint a South Park vagy az Agymenők (The Big Bang Theory) című sorozat.
A háború végül a Sony győzelmével végződött, 2019. december 31-ig 106 millió kelt el a PlayStation 4-ből, míg az Xbox One-ból 2019. harmadik üzleti negyedévének zárásáig a becslések szerint 50 milliót adtak el.Sokan találgatják, hogy az idén decemberben debütáló PlayStation 5 és az Xbox Series X között újraéled-e a konzolháború, illetve, ha igen, akkor azt melyik cég nyeri meg.
Nos, a második kérdéssel nem igazán kell foglalkozni, mert az elsőre a válasz egyre határozottabban a „nem”.
A Microsoft és a Sony nem fog egymásnak feszülni, annak ellenére, hogy mindkét cég ugyanabban az időszakban, az ünnepi szezonban adja ki új konzolját. A Nintendo meg eleve nem szándékozik vetélkedni velük. Merthogy mindhárom társaság a videojáték-piac más-más szegmensét igyekszik magának megszerezni.
A Sony egyértelműen marad azon az ösvényen, amit a PlayStation-sorozattal kitaposott magának.
Továbbra is mozifilm minőségű élményt kínáló, AAA-kategóriás exkluzív játékokkal szeretné magához csábítani a vevőket. Jim Ryan, a PlayStation feje szerint a PlayStation 4 teljes közösségét szeretnék a lehető leggyorsabban és a legkényelmesebb módon áthelyezni PlayStation 5-re.
Ebben nagy szerepe lesz az olyan exkluzív játékoknak, mint például a nagysikerű Marvel’s Spider-Man és a Horizon: Zero Dawn folytatása. Emellett ezúttal nem alkalmaznak külön marketingstratégiát Amerikában, Európában és Japánban úgy, mint 2013-ban. Mindhárom piacon más-más játékot fognak kiemelni, hiszen más a vásárlók érdeklődési köre, de mindez ugyanannak az egy stratégiának lesz a része.
A Microsoft ezzel szemben úgy döntött, hogy nem tolja előtérbe az új konzolt. Az Xbox One három különböző változatából ugyan kettő gyártását leállította, a harmadik, mint alsó árkategóriás Xbox továbbra is a piacon marad, és a Microsoft nem hagy fel a támogatásával.
Nem lesznek exkluzív programok, egyaránt készülnek játékok mind a One-ra, mind a Series X-re, mind PC-re. A Microsoft ugyanis nem a konzolpiacot, hanem a szolgáltatási ágazatot célozta meg. Az Xbox Game Pass nevű előfizetői szolgáltatás, amelynek keretében a játékosok havi előfizetésért cserébe több mint száz játékkal játszhatnak korlátlanul, közel tízmillió felhasználóval bír.
A Microsoft pedig csak úgy tarthatja meg az előfizetőit, ha nem kényszeríti ki az Xbox Series X megvásárlását, helyette minden felet egyenlően támogat. Azokat is, akik megvásárolják az új konzolt, és azokat is, akik maradnak a réginél.A Nintendo ugyan nem ad ki új konzolt, de kétség sem fér hozzá, hogy az ünnepi szezonban ez a cég is aktív lesz. A 2017-ben megjelent Switch hibridkonzol nem ellenfele az Xboxnak és a PlayStationnak, se a régieknek, se az újaknak, de a Nintendo nem is szándékozik versenyeztetni a nagyokkal.
A japán cég ugyanis a fiatalokat és a családokat célozta meg a konzoljával.
Az ő céljuk saját, minden korosztály számára élvezhető márkáik (Animal Crossing, Zelda, Super Mario) bővítése és terjesztése. A brandek alá nem csak játékokat, de más cégekkel karöltve LEGO készleteket, animációs filmeket és vidámparkokat is felvonultatnak, túllépve ezzel a videojáték-piacon is.
Látható tehát, hogy bár a PlayStation 5 és az Xbox Series X egyazon időszakban jelenik meg és a Switch is ott van a piacon, üzleti szempontból a Microsoft, a Sony és a Nintendo csak kis átfedéssel konkurencia egymás számára. A közös nevezőt a videojátékok jelentik, főleg azok, amik mindhárom konzolra és PC-re is megjelennek.
Ugyanakkor a saját piaci területükön mindhárom cég vezető, ennélfogva nyerő pozícióban van.